Grönt ljus i Kammarrätten för Transdevs trafikstart i Roslagen och Norrort 2022

Startat av buskörare, 22 juni 2021, 17:44:44 PM

0 Medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.

Buzzlover

Citat från: Ersa skrivet 03 augusti 2021, 08:30:39 AM
Givetvis skulle det i så fall bli hyra/leasing av äldre fordon. Nåt annat (t.ex uppköp) har jag aldrig påstått. I övrigt är det lite roligt då man lägger fram teorier/möjligheter här.
Då man spekulerar i tolv månaders förberedelser inför en trafikstart, vilket jag hittills alltid gjort, får man till svar att "nej nej, så lång tid är onödigt lång tid", och då man för en gångs skull spekulerar i en kortare tid är det att "hasta fram en trafikstart".
Undrar om det finns nån gissning som är trovärdig och inte leder till motargument? :D Är det åtta månader som är det gyllene talet?
Du måste också ha i åtanke att den tid som bedöms rimlig också utgår från hur stort avtalet är.
Ett mindre avtal såsom Norrtälje, eller ännu mindre låt oss säga Mälaröarna skulle nog kunna ha en kortare uppstartstid (ett halvår).
Men nu när det gäller Norrort som mig veterligen är det största avtalet i Stockholms Län (rätta mig gärna om jag har fel) samt Norrtälje vill man säkerligen ha en gemensam trafikstart för att kunna hjälpa varandra vid dag 1 osv.
Så 8 - 12 månader känns inte så jätteorimligt för mig åtminstone.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

igel

Citat från: Ersa skrivet 03 augusti 2021, 08:30:39 AM
:D Är det åtta månader som är det gyllene talet?
Det var ju vad trafikförvaltningen tyckte var rimligt, och uppenbarligen tyckte Transdev det också då de valde att delta i upphandlingen.

Kan vi gissa att det kommer besked om trafikstarten på mötet den 31 augusti?

buskörare

Nej, Nobina körde inte själva. Vi var flera på Keolis som körde.

Ersa

Ja, redan 2011 var det omöjligt att klara trafiken utan att hyra/leja/låna in en rätt stor andel fordon från Busslink. Inklusive normalgolvade bussar. Detta trots att man följde ordinarie tidsschema och inte "hastade fram" trafikstarten.
Det var väl åtminstone tre-fyra månader in på avtalet som många lånebussar blev kvar.

Att besked kommer den 31 augusti låter rimligt. Ska bli intressant, vad än beskedet blir.

Ebermark

Någon ny tilldelning lär inte behövas. Ur SLs perspektiv så är ju Transdev redan tilldelade trafiken. Så när alla juridiska möjligheter för de klagande parterna (Nobina, Arriva (mfl?)) är uttömda så ska det vara möjligt för SL att teckna kontrakt med Transdev. Överprövningen har ju bara inneburit ett uppskjutande av avtalstecknandet förutsatt att SL vunnit i domstolarna.

Om de juridiska turerna istället slutat med att Transdev hade uteslutits ur upphandlingen hade en ny tilldelning behövt göras bland de övriga anbudsgivarna. 

buskörare

Jag hävdar fortfarande att Nobina tog över Norrtälje efter midsommar. Att man lät Keolis köra midsommartrafiken för att det var bäst lösning. Trots att Nobina egentligen skulle tagit över 24:e.
Söker jag, så står det överallt att övertagande skulle skett 24/6, men att trafikstarten var 27/6.

Ersa

Borde inte Transdev ha gjort förbeställningar/reservationer på nu kanske redan byggda chassin, som kan byggas klart och levereras rätt snabbt? Det är väl knappast så att alla på Transdev varit helt passiva och inte alls orkat förbereda sig, under detta år som överklagan malt på.

Ted Selander

Citat från: buskörare skrivet 03 augusti 2021, 12:59:49 PM
Jag hävdar fortfarande att Nobina tog över Norrtälje efter midsommar. Att man lät Keolis köra midsommartrafiken för att det var bäst lösning. Trots att Nobina egentligen skulle tagit över 24:e.
Söker jag, så står det överallt att övertagande skulle skett 24/6, men att trafikstarten var 27/6.
Stämmer bra, inkl. sedvanlig trafikledare på MC.

Buzzlover

Jag blandade visst ihop datumen :P

Men en fråga, visst är det inte längre ett krav att använda Buss-PC i nya avtal? Kan nästkommande entreprenörer ens välja att behålla Buss-PC:n eller ska den helt fasas ut nu?
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ersa

Det är där enklast att titta på hur det sett ut i t.ex Vallentuna sen trafikstarten. Där har man väl ingen PC i någon buss, då det är första nya avtalet som dragit igång efter att PC:n fasats ut.
Det heter väl numera att operatören själv ska lösa skyltning och kommunikationstadio. Allt mindre blir huvudmannaansvar.

buskörare

Tror inte Ekerö har bussPC heller. De låg ju ute samtidigt som Märsta.

Buzzlover

Ekerö har också nån form av "surfplatta"
Men frågan kvarstår, kan operatörerna ens välja att ha kvar Buss-PC:n eller vill SL att denna ska fasas ut?
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

buskörare


Nico

BussPC och det som tillhör det systemet kommer fasas ut successivt.

I alla nya avtal, vilket startade med E31/32, kommer TF att tillhandahålla digitala gränssnitt, trafikradiosystem mm. men inte själva utrustningen. Vare sig då i fordon eller på trafikledningar osv. utan där kommer entreprenörerna själva rådda den konkreta utrustningen såsom radiopultar, komradio, skärmar och motsvarande.

Alltså, TF kommer stå för mjukvaran och entreprenörerna för hårdvaran. Typ att det på ett simpelt vis kan liknas vid att telebolagen tillhandahåller SIM-korten och nätet, men att brukarna själva väljer/köper de nallar etc. som de vill ha.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Gelin

Citat från: Ersa skrivet 03 augusti 2021, 13:15:08 PM
Borde inte Transdev ha gjort förbeställningar/reservationer på nu kanske redan byggda chassin, som kan byggas klart och levereras rätt snabbt? Det är väl knappast så att alla på Transdev varit helt passiva och inte alls orkat förbereda sig, under detta år som överklagan malt på.
Jag har ingen aning, men gissar att Transdev inte har några färdiga chassin att karossera i nuläget.

Man bokar normalt upp en produktionstid hos önskad leverantör, men det innebär inte med automatik att några bussar faktiskt byggs under denna tid.
Alla tillverkare och kunder är normalt väl medvetna om detta och det är nog inte helt ovanligt att en tillverkare dubbel- eller trippelbokar tid i sina fabriker eftersom det ofta är flera kunder som skall köpa bussar till samma avtal och då kan det ju bara bli en som faktiskt trycker på knappen och beställer till slut.
Transdev har därmed gissningsvis fått flytta sin preliminära order tills det är formellt klart att det blir de som tilldelats trafiken.
Därifrån blir det alltså dags att göra en definitiv beställning hos önskad tillverkare och då får man väl gissningsvis en ledtid på minst ett halvår fördelat på flera tillverkare med tanke på hur många bussar som skall köpas.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk