Scania Tyskland i omkörningsfilen - kraftigt ökad säljes av bussarna

Startat av bussexperte, 10 december 2015, 14:41:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Man kan ju kika på vilka som köpt MB riktiga budgetmodell för ren skolbusstrafik, Intouro.

Inga företag med beställningstrafik på programmet.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 december 2015, 20:03:17 PM
Man kan ju kika på vilka som köpt MB riktiga budgetmodell för ren skolbusstrafik, Intouro.

Inga företag med beställningstrafik på programmet.

Stångåbuss har köpt åtta Intouro och de har beställningstrafik. Även övriga företag som köpt Intouro har så vitt jag kan se beställningstrafik. Därmed inte sagt att de tänker använda Intouro i denna annat än i speciella fall. Stångåbuss t ex körde med några av sina Intouro i samband med O-Ringen i Borås i somras.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 december 2015, 20:12:19 PM
Stångåbuss har köpt åtta Intouro och de har beställningstrafik. För övrigt körde de beställningstrafik för några av dessa i somras, närmare bestämt i samband med O-Ringen i Borås.

Jo men shuttlebussar för O-Ringen kräver ju inget större bagageutrymme, komfort, toalett mm, dessa är ju inget annat än rena skolbussar med enklaste inredning och utrustning, ska man köpa MB för kombinerad linje/skola/beställning väljer man den dyrare men bättre utrustade Integro.


Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 december 2015, 20:18:20 PM
Jo men shuttlebussar för O-Ringen kräver ju inget större bagageutrymme, komfort, toalett mm, dessa är ju inget annat än rena skolbussar med enklaste inredning och utrustning, ska man köpa MB för kombinerad linje/skola/beställning väljer man den dyrare men bättre utrustade Integro.

Men du skrev att inga bussföretag med beställningstrafik på programmet köpt Intouro. Vad grundar du det på? Inte uppgifterna om levererade Intouro i SBH i alla fall. Hällesta' Buss, Högbergs Buss och Flexbuss har också beställningstrafik för att nu nämna några fler av dem.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 december 2015, 20:32:07 PM
Men du skrev att inga bussföretag med beställningstrafik på programmet köpt Intouro. Vad grundar du det på? Inte uppgifterna om levererade Intouro i SBH i alla fall. Hällesta' Buss, Högbergs Buss och Flexbuss har också beställningstrafik för att nu nämna några fler av dem.

Ursäkta om det gick att misstolka mitt inlägg.

Om jag istället skriver att inget bussföretag som tänkt sig meranvända bussen i beställningstrafik lär köpa Intouro, i a f om man har några komfortkrav.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 december 2015, 20:36:59 PM
Ursäkta om det gick att misstolka mitt inlägg.

Om jag istället skriver att inget bussföretag som tänkt sig meranvända bussen i beställningstrafik lär köpa Intouro, i a f om man har några komfortkrav.

I så fall blir ju det du skrev ungefär lika onödigt som att påpeka att inget företag köper Mercedes-Benz Citaro för att använda i beställningstrafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Uppenbarligen är ju då hela diskussionen runt prispressade bussar onödig, eller?

Svenska åkare har sedan länge varit tveksamma till uppstickare som erbjudit billiga produkter, typ King Long, Temsa mfl men trots det har några av de stora MB/Volvo/Scania valt att erbjuda billiga alternativ som i Scania:s fall är frukt av ett samarbete med en Kinesisk byggare (Higer), Volvo har erbjudit en strippad 9700 (9500) och MB en rejält strippad Integro (Intouro), på så sätt räknar man med att kunna sälja dessa billigare produkter med draghjälp från "sitt" namn till skillnad från både Temsa och King Long mfl

Men det innebär inte att man trots en lägre prislapp har sålt speciellt många Higer Touring till exempel i jämförelse med Volvo:s 9500 där skillnaden jmf med den dyrare 9700 inte upplevs speciellt stor.

Det är ju också en anledning till att MB sålt väldigt många Tourismo jmf med Travego eftersom man med en lägre prislapp kan få i princip samma buss utrustningsmässigt, den billigaste Setran 515 HD har i många fall billigare material än i den bäst utrustade Tourismon, stolar och textilier t.ex och när det gäller den tidigare 415 GT HD var det ännu mer markant.

På många håll har sedan vissa märken dålig eftermarknad och sämre rykten, det betyder en hel del för åkaren som ska välja en ny buss.

bussexperte

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 12 december 2015, 14:10:37 PM
Det som sålts under 2015 är bland annat:
60 OmniExpress till Postbus (totalt har man nu 120 bussar av modellen OmniExpress - inte 60 som "busexperte" felaktigt skrev)
Så ja, Scania har haft ett uppsving med sina produkter på tyska marknaden under 2015 helt klart - och framgångsrikt

Jag har en aktuellt info direkt fra Postbus at Omniexpress-Produktionen har stoppats under hösten och det blir slut med 90 bussarna totalt.
Under 2016 ska beställas en ny serie Postbusserna - men ej Scania-Omniexpress.

bussexperte

Jag har en aktuellt info at en nya Scania-Higer-Touring 13,70m med 57 full leder-säten och dynamisk skyltar kostar € 270.000,- enligt officiella prislistan. Men det ska existerar stora rabatter om man kan handla... .