Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.


PauPut

Citat från: M skrivet 14 mars 2018, 21:01:18 PM
När är det dags för västra Göteborg, Frölunda?

/M

Trafikstart borde vara sommaren 2020, så det bör nog vara dags snart.

Peter Rost

Är Arriva med i upphandlingen Ekerö/Märsta?

//Peter

Mr.Omsi

Citat från: Peter Rost skrivet 15 mars 2018, 02:58:31 AM
Är Arriva med i upphandlingen Ekerö/Märsta?

//Peter

Häromveckan skrev de på intranätet om att de presenterat nåt nytt anbud för Märsta. Undrar om det blir Arriva dock... Nobina verkar ha satsat ganska hårt på Märsta. Ekerö håller jag sämre koll på så kan inte svara på det. Hörde också för inte så längesen att Arriva vunnit nån upphandling för buss i Skåne, stämmer detta?

Mr.Omsi

Här kommer ett inlägg som komplettering till mitt förra inlägg. Lite frågor och svar med Arrivas Anbudsdirektör. En artikel skriven 21/2 2018

I veckan lämnades anbuden in för kommande busskontrakt i Märsta och på Ekerö i Stockholm. Arriva har kört trafiken sedan 2009 och kontrakten utökades med två år när Trafikförvaltningen utnyttjade optionenen om förlängning, men ​2019 löper dagens kontrakt ut.

Vi ställde några snabba frågor till Linus Nerman, anbudsdirektör, om de inlämnade anbuden.

Hur länge har arbetet pågått inför de här anbuden?
- Anbudsarbetet påbörjades redan innan sommaren 2017 men har intensifierats allteftersom vi närmast oss inlämning. Parallellt med Ekerö och Märsta har Arriva även lämnat anbud på Helsingborg Stadstrafik, vilket varit en stor ansträngning för anbudsteamet under vintern.

När kommer Trafikförvaltningens beslut?
- Redan i början av mars kommer vi presentera vårt anbud för Trafikförvaltningen, sedan följer en lång process under våren där vi eventuellt kommer förhandla med dem om delar av anbudet. Tilldelningsbeslut är beräknat till juni.

Kan du säga något om vilka övriga anbud som är intressanta för Arriva 2018?
- De kommande åren väntar ett stort antal anbud varav flertalet högintressanta för Arriva. Under 2018 kommer vår högsta prioritet vara att vinna Öresundstågen och försvara vår bussverksamhet i Halland, utöver det erbjuds ett antal möjligheter för Arriva att växa, exempelvis genom bussupphandlingar i Sörmland, Gävle, Östergötland och Jönköping.  ​

Jan

Citat från: Mr.Omsi skrivet 15 mars 2018, 07:59:38 AM
Häromveckan skrev de på intranätet om att de presenterat nåt nytt anbud för Märsta. Undrar om det blir Arriva dock... Nobina verkar ha satsat ganska hårt på Märsta. Ekerö håller jag sämre koll på så kan inte svara på det. Hörde också för inte så längesen att Arriva vunnit nån upphandling för buss i Skåne, stämmer detta?
Arriva har vunnit trafiken för Pågatågen, ingen busstrafik är klar än.
I branschen 37 år

AdmirT

Citat från: Jan skrivet 15 mars 2018, 08:37:22 AM
Arriva har vunnit trafiken för Pågatågen, ingen busstrafik är klar än.

Så sant så.. Men beskedet lär komma om några veckor framöver
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

1896

Ny länk:

http://www.svenskkollektivtrafik.se/globalassets/svenskkollektivtrafik/dokument/natverk-och-moten/upnat/upphandlingsschema-sverige-rapport-2017-2022.pdf

Jag saknar dock fortfarande Norrbotten, Umeå, och Sörmland. Norrbotten håller väl mest på och duttar med små upphandlingar då & då, så det kanske är svårt att ta med dessa i listan. Sörmland verkar inte vara medlemmar i Svenskkollektivtrafik, iaf så finns Sörmland inte med i Medlemslistan på hemsidan, det kan vara förklaringen till att Sörmlands upphandlingar inte finns med i listan.

Ted Selander

Citat från: virtual1 skrivet 13 mars 2018, 16:39:58 PM
Nån av dessa som närmar sig????

Tilldelning under FY 2018/19
LT Jönköping Jönköping stad   100

Jönköpings stadstrafik är förlängt till juni 2021

CW66

Citat från: Kung Vasa skrivet 18 mars 2018, 14:54:58 PM

Jag saknar dock fortfarande Norrbotten, Umeå, och Sörmland. Norrbotten håller väl mest på och duttar med små upphandlingar då & då, så det kanske är svårt att ta med dessa i listan. Sörmland verkar inte vara medlemmar i Svenskkollektivtrafik, iaf så finns Sörmland inte med i Medlemslistan på hemsidan, det kan vara förklaringen till att Sörmlands upphandlingar inte finns med i listan.

Stämmer - dessa ovanstående nämnda ställen är inte med i Svensk Kollektivtrafik och redovisas därmed inte.

Lars-Håkan_E

All skoltrafik som upphandlas skilt från huvudmannen (av kommuner) saknas av naturliga skäl också.

Fullgasspartid

Hitttade på UL region Uppsala paket på 99 bussar....
Tydligen väljer man lägga det som ett enda paket istället för som förut 9 paket.'
Lite taskit om smååkare som inte har dom krav som ställs(100 miljoner omsättning)
Det är bara dom stora nu som kan slåss.....
Möjligheten finnes förståss om sambus lägger o låter trafiken fortsätta som
Idag med samma åkare.....
En spännande upphandling är det kalla fall

Ersa

Citat från: Fullgasspartid skrivet 20 mars 2018, 13:55:11 PM
Hitttade på UL region Uppsala paket på 99 bussar....
Tydligen väljer man lägga det som ett enda paket istället för som förut 9 paket.'
Lite taskit om smååkare som inte har dom krav som ställs(100 miljoner omsättning)
Det är bara dom stora nu som kan slåss.....
Möjligheten finnes förståss om sambus lägger o låter trafiken fortsätta som
Idag med samma åkare.....
En spännande upphandling är det kalla fall

Jo, det var ju detta jag syftade på här:
https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,71410.0.html

Lars-Håkan_E

Det var ju detta som en gång var orsaken till att Buss i Väst, Centrala Buss i Jämtland, Busspoolen i Västerbotten, Gotlandsbuss, Centrala Buss i Norrbotten m.fl. samverkansbolag bildades.

AdmirT

Enligt en kollega blev det precis klart att Arriva tar över Helsingborg stad
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/