Huvudmeny

Senaste inlägg

#71
Busstrafik / SV: T25 trafikförändringar SL
Senaste inlägg av IvveRivve004 - 09 april 2024, 20:55:27 PM
Nej, linje 694 går till Åkersberga. Det är linje 690 som går till Vallentuna.
#72
Bussnack / SV: Bussdemontörer i sverige
Senaste inlägg av Kjell Niklasson - 09 april 2024, 20:07:48 PM
I väst finns Volvo Truck Centers demontering i Rollsbo, Kungälv. Mestadels lastbilar som demonteras, men det blir även några bussar ibland. Bland annat står där just nu två av Göteborg Spårvägars gamla gasbussar ifrån 2012?


#73
Bussnack / SV: Solaris åter på frammarsch...
Senaste inlägg av Buss_Lund - 09 april 2024, 19:34:19 PM
Intressant faktiskt det bli fler och fler Solaris till Skåne i framöver. Undrar vilken vagnar ska försvinner redan i höst.
#74
Bussnack / Solaris åter på frammarsch i S...
Senaste inlägg av Gano - 09 april 2024, 18:34:01 PM
Efter de stora leveranserna av Solaris till Nobina och Veolia 2010-2014 samt 2017 har det varit få nya Solaris till Skåne. Men inte länge till.

Nobina Helsingborg och Lund väntar i höst och nästa vår 55 nya el-Solaris för regiontrafiken, samtidigt som VR Kristianstad ska få sina nya elboggi för stadstrafiken i juni. Totalt ska Nobina inom de närmaste åren beställa 160 elbussar för regiontrafiken.

https://skanetrafiken.varumarkesmanual.se/sv/fordon-och-trafik/regiontrafik
För den som bläddrar in på stadstrafik kan det även noteras att eCitaro är på väg till Ängelholm.
#75
Busstrafik / SV: T25 trafikförändringar SL
Senaste inlägg av Niclas 1987 - 09 april 2024, 18:31:03 PM
Citat från: igel skrivet 06 april 2024, 11:51:08 AMTrafikförändringarna i Norrort var en del, flera var logiska. Utökat utbud på Roslagsbanan leder till indragning av direktbussar från stan. I stället ska de avgångarna gå från Danderyd, samt att man ska köra mång flera lokala turer i Åkersberga. I sin helhet mera trafik i Åkersberga. I övrigt byter 629an linjenummer till 604X då den förlängs till Hägernäs stn.
  Något konstigare förändringar är att hållplatsen Koktorp försvinner på linje 680, SL konstaterar att resandet är mycket lågt, då torde ju tidsvinsten att dra in hållplatsen för 680 vara obefintlig. Svårt att se poängen med förändringen, då den ändå stannar vid alla andra hållplatser med lågt resande utmed Vaxholmsvägen.
  En ytterligare konstig förändring är förlängningen av 695 från Löttingelund till Arninge stn. Jsg förstår att man vill erbjuda nattrafik till Ullna strand, men sträckan därefter till Arninge stn känns som onödig. En sträcka som ändast går genom  ett kontors, handels, och industriområde samt slutar vid en station som saknar nattrafik. Det här måste vara en kostnadsdrivande förändring som knappast skapar något mervärde för resenärerna.

ja 696 är nattrafiken till o från Norrtälje  samt 699  till och från Vaxholm samt  694 till o från vallentuna 
#76
Bussnack / Bussdemontörer i sverige
Senaste inlägg av Buss gäst - 09 april 2024, 17:14:40 PM
Vad finns det för bussdemontörer i sverige? Var ligger de? Finns det några i göteborgs-trakten?
#77
Busstrafik / SV: T25 trafikförändringar SL
Senaste inlägg av 846 - 09 april 2024, 16:43:19 PM
Citat från: igel skrivet 06 april 2024, 15:12:50 PMLite förvånad kan man ju vara att man inte har med några förändringar för innerstaden, då det lär vara det område som har förlorat flest resenärer sedan 2019. Även om det rycktas att det ska komma förändringar till sommartidtabellen (2024).

Trafikförändringarna för innerstaden ska klubbas nästa vecka och gälla efter att sommartidtabellen övergår till den vanliga tidtabellen igen i augusti. Detta enligt uppgifter i media: https://www.mitti.se/nyheter/regionen-svanger-tva-bussar-i-innerstan-blir-kvar-6.3.214304.3f3b2e93e9

Om uppgifterna är sanna, vilket de väl rimligen är, så innebär det alltså bl.a. följande:

Linje 54 slutar gå till Hjorthagen och går istället Reimersholme - Hornsberg.
Linje 56 slutar att trafikera Stora Essingen och de hållplatser var 56:an är enda linje dras alltså in helt.
Linje 57 tar över 54:ans sträcka norr om Gamla stan och får ändhållplats i Hjorthagen. Detta innebär att inga innerstadslinjer överhuvudtaget kommer att trafikera Sveavägen i fortsättningen, d.v.s. hållplatserna från Sergels torg fram till Stadsbiblioteket dras in helt för lokalt resande. Resenärerna som rest med 57:an från Frösundavik till stan hänvisas till en buss som går till Hallonbergen istället (!?).
Linje 65 blir återigen en kortlinje och går endast Centralen - Skeppsholmen. Hållplatserna på Kungsholmsgatan dras därmed in helt då 54:an får ändrad rutt.
Linje 72 och linje 75 kommer endast att gå i rusningstrafik vardagar med totalt sex turer per förmiddag resp. eftermiddag. Resenärer mellan Norra Djurgårdsstan och Stureplan/Hötorget/Cityterminalen får därmed under merparten av dagen en restid som blir 2 - 3 ggr längre. 

I övrigt blir det minskad turtäthet på många linjer, såväl stombussnätet som "vanliga" linjer. Linje 1 - 3 kommer t.ex. endast att gå var 20:e min i lågtrafik, 53:an kommer att gå var 20:e minut i mellantrafik och 55:an var 30:e min i mellantrafik för att nämna några linjer.
 
#78
Busstrafik / SV: SL:s kundtjänst (och hållp...
Senaste inlägg av 846 - 09 april 2024, 16:14:09 PM
Jag svarade på SL:s "svar" på min fråga med en enkel fråga: "Nu svarade ni väl ändå inte på min fråga?". Då bemödade sig faktiskt någon på SL:s kundtjänst att läsa frågan och återkom med information från Keolis om att hållplatsen är indragen till mitten av augusti. Gott så, då vet jag det (och de som läser denna tråd) men rimligen borde väl informationen också finnas på SL:s hemsida kan jag tycka.

Enligt planskissen som Bältes-Assar länkade till kommer hållplats Regeringsgatan alltså tillbaka till sitt förra läge. Kungsgatan mellan Sveavägen och Birger Jarlsgatan hade som IvveRivve004 också minns två hållplatser förut; "Sveavägen" strax öster om Sveavägen samt "Norrlandsgatan" strax väster om Norrlandsgatan. I arbetet med att minska antalet busshållplatser slogs de två hållplatserna ihop till "Regeringsgatan" för kanske 6-7 år sedan men jag förstod aldrig varför hållplatsen i riktning Frihamnen placerades var den gjordes och inte i höjd med hållplatsen i andra riktningen. Såvitt jag kan bedöma fanns inte några egentliga hinder mot att placera hållplatsen lite mer "i mitten" av Kungsgatan mellan Sveavägen och Birger Jarlsgatan.
#79
Ordet är fritt / SV: Spårvagn i Aspudden
Senaste inlägg av Gunnar D - 09 april 2024, 12:03:23 PM
Citat från: roggek skrivet 07 april 2024, 23:43:19 PMSamma plats juni 2014 på Google Maps:
https://maps.app.goo.gl/Jv9ybaRJEKakpox56

Verkar lika fridfullt idag som då...
Men taxistationen vid restaurang Aspen/Norma saknar jag. På min bild står det visserligen en Austin Cambridge där men på 50-talet var det Dodge, De Soto, Chevrolet, Volvo Sugga m.fl.

Citat från: Peter Rost skrivet 09 april 2024, 08:34:42 AMOch A29:or på väg mot sista vilan:

https://www.facebook.com/photo/?fbid=10225094644053738&set=g.44427853430
Bilden bör dock vara tagen fredag 3 apr 1964 bl.a. för att linje 13 inte gick 4 apr 1964...

/Gunnar
#80
Ordet är fritt / SV: Spårvagn i Aspudden
Senaste inlägg av Peter Rost - 09 april 2024, 08:34:42 AM