Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Maven skrivet 16 november 2021, 10:57:22 AM

Titel: Nobina utsett till karriärföretag
Skrivet av: Maven skrivet 16 november 2021, 10:57:22 AM
"Som enda företag inom persontransporter har Nobina utsetts som ett av 100 svenska företag som är Karriärföretag 2022."
https://www.bussmagasinet.se/2021/11/nobina-utsett-till-karriarforetag/
Titel: SV: Nobina utsett till karriärföretag
Skrivet av: homer skrivet 16 november 2021, 16:07:33 PM
Gäller ju knappast för bussförare utan dom har antagligen betalat för att få den utmärkelsen så dom kan locka till sig unga studenter som tjänstemän. Som bussförare hos Nobina har du 7 lönesteg att klättra på enligt kollektivavtal sen är det färdigt, inte ens lite bättre schema eller arbetstider kan man räkna med efter lång och trogen tjänst :-X
Titel: SV: Nobina utsett till karriärföretag
Skrivet av: pegee skrivet 16 november 2021, 17:17:05 PM
Om Nobina betalat för att få utmärkelsen låter jag vara osagt, men utmärkelsen
gäller enbart på tjänstemannasidan. Vi busschaffisar kommer inte att märka av
detta på något sätt!
Titel: SV: Nobina utsett till karriärföretag
Skrivet av: Walter skrivet 16 november 2021, 18:48:57 PM
Att de skulle betalt för att få det är ett påstående tagit ur luften och missnöjet om lönerna för bussförare framgår med all tydlighet. Sen har de säkert lagt tid och resurser för att få den. Och det har man rätt att vara men precis som pegee nämner finns det en förhandlad praxis. Är man missnöjd får man gå till parterna.

Och nog borde några tilltalas och se möjligheten att gå från förare till tjänsteman.
Titel: SV: Nobina utsett till karriärföretag
Skrivet av: mittlinje skrivet 17 november 2021, 07:36:20 AM
En förare har retat upp sig på kollegor som hela tiden klagar på sin lön, han gick in på SCB och tog fram följande fullbetalda yrkeskategorier. Se detta som information, inte som diskussion.

Busschaufför, behörighet D och DE - 29 400 kr
Lastbilschaufför, behörighet C - 26 500 kr
Lastbilschaufför, behörighet CE - 29 500 kr

Securitasvakt - 23 700 kr
Kassabiträde på alla sorters butiker - 25 500 kr
Polis - 25 600 kr
Gymnasielärare, alla ämnen - 38 000 kr (rättad)
Lagerarbetare - 28 000 kr

Det är inte lönen som är "dålig" utan det är ob som varierar för yrkesgrupperna och den får man som ovan skrivits försöka påverka via sitt fackförbund. Sedan varierar givetvis lönerna mellan företag och utöver ovanstående finns det andra tillägg men att påstå att bussförare har dålig lön är något som tyvärr många har fått för sig.
Titel: SV: Nobina utsett till karriärföretag
Skrivet av: Erol skrivet 17 november 2021, 08:13:40 AM
Apropå lön så kan vi lägga in en nyutbildade taxiförare  med lönen 24 597 kr när man har jobbat mer än två år så ligger lönen på 25 078 kr så är en stor skillnad är det
Titel: SV: Nobina utsett till karriärföretag
Skrivet av: Walter skrivet 17 november 2021, 11:30:43 AM
Såg att Kommunal anordnade protester i går på flera ställen mot ramtiden. Att jobba 13 men få betalt för 8 timmar.
Titel: SV: Nobina utsett till karriärföretag
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 november 2021, 11:37:30 AM
Detta har alltid varit och är en stötesten, det finns i min värld bara två sätt.

1) Trafikbeställaren beställer lika mycket trafik över hela dagen och undviker då dagens peak:ar på morgon och eftermiddag.

2) Merparten av dagens delade tjänster görs om till deltider.

Detta med ramtider är ju oftast ett storstadsfenomen.

På landsbygden (där man nog sällan har möjlighet att komma hem under "rasten") är det ju ett nödvändigt ont, en tur som går tidigt på morgonen från typ Arjeplog ut till kusten går ju sedan tillbaka på eftermiddagen, ska man lösa det med kortare ramtid måste chauffören bli avlöst efter typ 9-10 timmar...
Titel: SV: Nobina utsett till karriärföretag
Skrivet av: S Svensson skrivet 17 november 2021, 13:53:18 PM
Har Ni glömt av kvartstiden ? Omdiskuterad under SJ tiden!
Titel: SV: Nobina utsett till karriärföretag
Skrivet av: Nico skrivet 17 november 2021, 14:49:52 PM
Citat från: Erol
Apropå lön så kan vi lägga in en nyutbildade taxiförare med lönen 24 597 kr när man har jobbat mer än två år så ligger lönen på 25 078 kr så är en stor skillnad är det


Det här är iofs. lite OT här, men då inlägget gjordes i jämförelse med bussförarlönerna så vill jag bara säga att det haltar. Vissa drängar (anställda taxiförare) har fast månadslön, men dessa drängar är dock ganska få och återfinns främst i glesbygd och/eller kör specialfordon (som juridiskt räknas som taxitrafik) inom segmentet samhällsbetalda resor. Beloppen i det citerade inlägget ovan är då sannolikt mest kopplat till detta.

De flesta drängar i Sverige kör dock vanlig taxi och då på s.k. procenlön, dvs. på ackord där lönen utgörs av provision på inkört belopp. Då även oftast efter det att moms och bränslekostnaderna är dragna. Sedan ett par år finns visserligen ett kollektivavtal med Transport som ger cirka 120 kr/timme i garantilön. Allt utöver det blir då procentlön, detta då förhållandena i branschen inte medger annat. Skulle alla drängar få en fast månadslön enligt det citerade inlägget så skulle de flesta taxiåkerier sannolikt snart gå i KK. Givetvis är detta bedrövligt, men det är den krassa verkligheten.

Procentlön innebär dock samtidigt att en duktig dräng med tur kan köra in bra mycket mera än det angivna, men då får man kanske även vara beredd på att jobba 13 timmar per dag/7 dagar i veckan. En dräng som däremot inte är direkt framgångsrik utan bara kör för att få ut garantilönen kommer snabbt att sållas bort. Detta då de tyvärr blir en belastning åkeriet ifråga. I vissa fall förekom t.ex. drängar som bara satt av tiden och tog sin garantilön utan att köra in en spänn och det säger sig självt att det inte går ihop ekonomiskt för en åkare (arbetsgivare) om utgifterna överstiger intäkterna.

Sedan är inte facket (och har aldrig varit det) speciellt starkt inom taxi. I synnerhet efter avregleringen har även antalet drängar minskat då de flesta åkerier numera utgörs av s.k. enbilsåkare som då antingen kör helt solo eller möjligen har någon enstaka dräng. Inte för att det sedan gör villkoren bättre utan tvärtom så ökar det ju detta med många åkerier bara konkurrensen. Mycket av detta har dock mera att göra med att lagstiftningen, allt sedan avregleringen (1/7-1990), har varit ganska tandlös. 
Titel: SV: Nobina utsett till karriärföretag
Skrivet av: Erol skrivet 17 november 2021, 17:25:50 PM
Citat från: Nico skrivet 17 november 2021, 14:49:52 PM

Det här är iofs. lite OT här, men då inlägget gjordes i jämförelse med bussförarlönerna så vill jag bara säga att det haltar. Vissa drängar (anställda taxiförare) har fast månadslön, men dessa drängar är dock ganska få och återfinns främst i glesbygd och/eller kör specialfordon (som juridiskt räknas som taxitrafik) inom segmentet samhällsbetalda resor. Beloppen i det citerade inlägget ovan är då sannolikt mest kopplat till detta.

De flesta drängar i Sverige kör dock vanlig taxi och då på s.k. procenlön, dvs. på ackord där lönen utgörs av provision på inkört belopp. Då även oftast efter det att moms och bränslekostnaderna är dragna. Sedan ett par år finns visserligen ett kollektivavtal med Transport som ger cirka 120 kr/timme i garantilön. Allt utöver det blir då procentlön, detta då förhållandena i branschen inte medger annat. Skulle alla drängar få en fast månadslön enligt det citerade inlägget så skulle de flesta taxiåkerier sannolikt snart gå i KK. Givetvis är detta bedrövligt, men det är den krassa verkligheten.

Procentlön innebär dock samtidigt att en duktig dräng med tur kan köra in bra mycket mera än det angivna, men då får man kanske även vara beredd på att jobba 13 timmar per dag/7 dagar i veckan. En dräng som däremot inte är direkt framgångsrik utan bara kör för att få ut garantilönen kommer snabbt att sållas bort. Detta då de tyvärr blir en belastning åkeriet ifråga. I vissa fall förekom t.ex. drängar som bara satt av tiden och tog sin garantilön utan att köra in en spänn och det säger sig självt att det inte går ihop ekonomiskt för en åkare (arbetsgivare) om utgifterna överstiger intäkterna.

Sedan är inte facket (och har aldrig varit det) speciellt starkt inom taxi. I synnerhet efter avregleringen har även antalet drängar minskat då de flesta åkerier numera utgörs av s.k. enbilsåkare som då antingen kör helt solo eller möjligen har någon enstaka dräng. Inte för att det sedan gör villkoren bättre utan tvärtom så ökar det ju detta med många åkerier bara konkurrensen. Mycket av detta har dock mera att göra med att lagstiftningen, allt sedan avregleringen (1/7-1990), har varit ganska tandlös. 


Nu är det som så att i de flesta länen idag så alla som kör så kallad samhällstrafik (färdtjänst, sjukresor och liknande) har enligt gällande avtal så ska förarna ha månadslön.  Är det blandade körningr så är det förhandling mellan arbetsgivaren och den anställde om vilken lön som ska användas
Titel: SV: Nobina utsett till karriärföretag
Skrivet av: sa0azs skrivet 26 november 2021, 23:41:10 PM
Citat från: mittlinjeSecuritasvakt - 23 700 kr
Det är grundlönen, som man får efter sex månader.
Efter 18 månader (om det inte ändrats igen) skall man lönegruppsplaceras, och då är det lägst 27 720 kr (lönegrupp B).