Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: buskörare skrivet 18 augusti 2021, 16:38:42 PM

Titel: Miljözonen i Stockholm
Skrivet av: buskörare skrivet 18 augusti 2021, 16:38:42 PM
Den dispensen som skulle sluta gälla 6/6-21, blev den förlängd?
Titel: SV: Miljözonen i Stockholm
Skrivet av: Ersa skrivet 18 augusti 2021, 17:20:27 PM
Nej. Därefter ska alla fordon vara konverterade eller utbytta. Men det sker ju knappast några direkta kontroller av linjebussar från polis och myndigheters sida.
Titel: SV: Miljözonen i Stockholm
Skrivet av: buskörare skrivet 18 augusti 2021, 17:59:27 PM
Okej. Det var nån som sade att den blev förlängd. Men då var det fel.
Titel: SV: Miljözonen i Stockholm
Skrivet av: Ersa skrivet 18 augusti 2021, 23:57:06 PM
Såna påståenden tror jag bara om jag får se officiella papper på dem.
Titel: SV: Miljözonen i Stockholm
Skrivet av: buskörare skrivet 19 augusti 2021, 03:41:03 AM
Så himla viktigt var det inte. Men eftersom jag inte kan se på bussen om den är uppgraderad och satt och funderade på föraransvar, blev jag nyfiken och tänkte fråga här.
Titel: SV: Miljözonen i Stockholm
Skrivet av: Ersa skrivet 19 augusti 2021, 10:49:42 AM
Har föraransvar med utfärdade böter någonsin förekommit i SL-trafiken gällande icke miljözonsgodkänd buss inom miljözonen? Jag har inte hört talas om en enda sådan händelse.
Titel: SV: Miljözonen i Stockholm
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 19 augusti 2021, 11:22:29 AM
Om fordonet är uppgraderat så framgår det på Transportsstyrelsen tjänst "Fråga på annat fordon" under tilläggsinformation
Titel: SV: Miljözonen i Stockholm
Skrivet av: buskörare skrivet 19 augusti 2021, 11:30:55 AM
Om det står där, får jag definitivt hoppas att det inte är nått föraren ska ha koll på.
Titel: SV: Miljözonen i Stockholm
Skrivet av: B10M skrivet 19 augusti 2021, 14:42:14 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 augusti 2021, 11:22:29 AM
Om fordonet är uppgraderat så framgår det på Transportsstyrelsen tjänst "Fråga på annat fordon" under tilläggsinformation

Man klickar på "Tekniska data" och sen på "Motor och miljö". Kollade några av Arrivas Scanior som gick på turer till Tekniska högskolan och det var EEV på alla. Trodde det skulle vara minst Euro 6 i miljözonen.
Titel: SV: Miljözonen i Stockholm
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 19 augusti 2021, 14:52:20 PM
Under tekniska data hittar du enbart det utförande som fordonet levererats, alla uppdateringar finns under tilläggsinfo
Titel: SV: Miljözonen i Stockholm
Skrivet av: B10M skrivet 19 augusti 2021, 15:02:00 PM
Fast det står ju inget om Euroklass under tilläggsinfo. Tittar man exempelvis på Arriva 7025 (BOK541) så står det:

Textkod
T20H ANTAL SITTANDE PASSAGERARE 57 ST, STÅENDE PASSAGERARE 59 ST,
RULLSTOLSPLATSER 1 ST
T71F DÖRRARRANGEMANG 1+1+1
T71LM INRÄTTAD FÖR PASSAGERARE MED FUNKTIONSHINDER.
T71LP GODKÄND FÖR YRKESMÄSSIG TRAFIK FÖR PERSONBEFORDRAN ENLIGT
YRKESTRAFIKLAGEN (1998:490).
Övrigt
CHASSINUMRET PLACERAD PÅ GOLVET HÖGER VID 1:A AXEL
TANKRYMD 230 + 230 DM3
3ST KLAFFSITTPLATSER

Inget om någon uppgradering här.

Arriva 7814 (XSK123):

Textkod
T20H ANTAL SITTANDE PASSAGERARE 57 ST, STÅENDE PASSAGERARE 52 ST,
RULLSTOLSPLATSER 1 ST
T31A MOTORN UTBYTT
T71F DÖRRARRANGEMANG 1+2+1
T71LM INRÄTTAD FÖR PASSAGERARE MED FUNKTIONSHINDER.
T71LP GODKÄND FÖR YRKESMÄSSIG TRAFIK FÖR PERSONBEFORDRAN ENLIGT
YRKESTRAFIKLAGEN (1998:490).
Övrigt
IDENTIFIERINGSMÄRKNINGEN PLACERAD PÅ GOLVYTA VID 1:A AXEL HÖGER FRAM
TANKRYMD 2X230+100 DM3
4ST KLAFFSITTPLATSER

"Motorn utbytt" säger ju ingenting. Syftar antagligen på ombyggnaden från etanol till biodiesel.
Titel: SV: Miljözonen i Stockholm
Skrivet av: Erling.L skrivet 19 augusti 2021, 15:10:26 PM
LÄSTE TYDLIGEN FEL PÅ BUSS SÅ DENNA INFO VA FEL OTAS BORT DÄRAV


Titel: SV: Miljözonen i Stockholm
Skrivet av: buskörare skrivet 19 augusti 2021, 15:23:12 PM
Det står på Nobinas dubbeldäckare också.
Titel: SV: Miljözonen i Stockholm
Skrivet av: buskörare skrivet 19 augusti 2021, 15:54:13 PM
Med andra ord, gällande Arrivas bussar så finns det väl några alternativ.

1. Man har inte uppgraderat enligt krav. Vilket jag har svårt att tro.

2. Man har fått dispens pga den uppskjutna upphandlingen.

3. Man har uppgraderat, men Transportstyrelsen har av nån anledning inte fått informationen/lagt upp det.
Titel: SV: Miljözonen i Stockholm
Skrivet av: Anders Lundén skrivet 19 augusti 2021, 17:51:31 PM
Nu är det många spekulerare i tråden....

1. Trafikförvaltningen har fått dispensen för miljözonen i Stockholm förlängd till 220606!

2. Erling´s exempel på buss (ets192) antar jag du menar XTS192 = fd Keolis 4901. Den bussen har alltid varit Euro VI och är inte konverterad.

3. En buss som är konverterad till Euro VI har under Tilläggsinformation följande text:
Textkod
T20H ANTAL SITTANDE PASSAGERARE 57 ST, STÅENDE PASSAGERARE 56 ST,
RULLSTOLSPLATSER 0 ST
T20H ANTAL SITTANDE PASSAGERARE 57 ST, STÅENDE PASSAGERARE 52 ST,
RULLSTOLSPLATSER 1 ST
T31KB KONVERTERAD FÖR REDUCERADE AVGASUTSLÄPP, KAN ANSES MOTSVARA
EURO VI KRAV ENLIGT 595/2009/EG. FÅR FÖRAS I MILJÖZON ENLIGT
4 KAP. 23 PAR. PUNKT 8, TRAFIKFÖRORDNINGEN (1998:1276).

T71F DÖRRARRANGEMANG 1+2+1

Euroklassen under Motor och miljö spelar då ingen roll när bussen är konverterad, där ligger den gamla miljöklassen kvar.

// Anders
Titel: SV: Miljözonen i Stockholm
Skrivet av: Erling.L skrivet 19 augusti 2021, 19:15:47 PM
helt rätt att jag hade fel på tidigare buss så kollade igen på buss 2013 DSA033 istället o där står eev som klass o som nån ovan klippte in att det står i tilläggs texten istället


T31BW ELHYBRIDBUSS ENLIGT 1 KAP. 3§ VÄGTRAFIKSKATTELAGEN (2006:227).
T31KB KONVERTERAD FÖR REDUCERADE AVGASUTSLÄPP, KAN ANSES MOTSVARA
EURO VI KRAV ENLIGT 595/2009/EG. FÅR FÖRAS I MILJÖZON ENLIGT
4 KAP. 23 PAR. PUNKT 8, TRAFIKFÖRORDNINGEN (1998:1276).
T71F DÖRRARRANGEMANG 2+2+2
Titel: SV: Miljözonen i Stockholm
Skrivet av: Ersa skrivet 19 augusti 2021, 20:29:08 PM
Jaha. Intressant att dispensen uppenbarligen förlängts. Då ingen information om detta gått ut till berörda förare eller annan trafikpersonal, finns det ju ingen anledning att tro på olika rykten och spekulationer förrän man får se officiella papper på det. Därav mitt säkra nej.
Jag har ju fortfarande inte fått information eller fått se papper iofs.  ::)
Titel: SV: Miljözonen i Stockholm
Skrivet av: buskörare skrivet 20 augusti 2021, 03:44:10 AM
Jag har bestämt för mig att det var nått med bussar och årsmodell 2013. Att de var undantagna på något vis, men minns inte hur och om det var bara under en period.

Men bra, då visade sig ryktet vara sant även denna gång.

Edit: Sån här info har väl egentligen inget med förare att göra. Men gällande info, så har i alla fall inte vi fått info om resultatet på upphandlingen än.
Titel: SV: Miljözonen i Stockholm
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 20 augusti 2021, 09:29:03 AM
Föraren är väl alltid ansvarig för att följa trafikreglerna och miljözonen är en trafikregel. Dock, i ett stort företag med hundratals bussar är det ju i praktiken omöjligt att hålla reda på vad som gäller för varenda fordonsindivid som man kan råka bli beordrad att köra, så där har förarna i praktiken inget annat val än att lita på arbetsledningens planering.

Gällande entreprenörsskiftet, så antar jag att även övertagandet av Roslagsbanan måste vara definitivt avgjord innan nuvarande entreprenör kan ge någon begriplig information till sin personal om busstrafiken. Dagens kontrakt gäller ju både buss och tågtrafik, så man kan väl inte klippa isär dem i två olika övertaganden.
Titel: SV: Miljözonen i Stockholm
Skrivet av: Ersa skrivet 20 augusti 2021, 10:26:38 AM
Roslagsbanans beslut avgjordes väl för tre månader sedan? Det vi väntar på nu är ett eller flera datum för trafikstart/er.

https://www.mynewsdesk.com/se/transdev/news/2022-boerjar-transdev-koera-roslagsbanan-426554
Titel: SV: Miljözonen i Stockholm
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 20 augusti 2021, 11:03:37 AM
Det är det jag menar, utan datum finns det inget att informera om.
Titel: SV: Miljözonen i Stockholm
Skrivet av: buskörare skrivet 20 augusti 2021, 11:27:37 AM
Roslagsbanan och norrortsbussarna är 2 olika upphandlingar denna gång.
Titel: SV: Miljözonen i Stockholm
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 20 augusti 2021, 11:48:23 AM
Ja, men eftersom buss och tåg är kombinerade i det kontrakt som gäller nu, så måste väl båda övertagandena ändå ske samtidigt, annars blir det säkert en krånglig och dyr historia. T.ex ersättningsbussar om tåget stängs av låter som något som blir knepigt att lösa.
Titel: SV: Miljözonen i Stockholm
Skrivet av: S Svensson skrivet 20 augusti 2021, 16:52:51 PM
Vad krävs för ombyggnad från klass V till klass VI i miljö ? Vad kostar det ?
Titel: SV: Miljözonen i Stockholm
Skrivet av: homer skrivet 20 augusti 2021, 18:24:27 PM
enligt uppgift c:a ½ miljon, men går säkert att få billigare om man har många bussar
Titel: SV: Miljözonen i Stockholm
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 20 augusti 2021, 21:40:38 PM
Beror lite på vilket fabrikat det är och vilken motorfamilj.

En Scania från typ 2011-13 hamnar runt 250 tkr + moms om man inte samtidigt gör andra ombyggnader, och det är vid en enstaka order.

Det är egentligen bara ekonomi att göra detta om man har en buss med lågt miltal i bra skick, bussen är ju ändå minst 8 år gammal.
Titel: SV: Miljözonen i Stockholm
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 23 augusti 2021, 10:01:44 AM
Citat från: Bältes-Assar skrivet 20 augusti 2021, 11:48:23 AM
Ja, men eftersom buss och tåg är kombinerade i det kontrakt som gäller nu, så måste väl båda övertagandena ändå ske samtidigt, annars blir det säkert en krånglig och dyr historia. T.ex ersättningsbussar om tåget stängs av låter som något som blir knepigt att lösa.
Som skrivits på annat håll i forumet så är det redan klart att entreprenörsskiftena för Roslagsbanan respektive busstrafiken i Norrort och Norrtälje kommer att ske vid olika tidpunkter pga olika överprövningar.
Ersättningstrafik förutsätter jag att den tillträdande entreprenören får hantera på samma sätt som i övriga spårkontrakt, så det borde inte vara några konstigheter.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Miljözonen i Stockholm
Skrivet av: igel skrivet 23 augusti 2021, 11:59:21 AM
I syner het inte då den spårbundna trafiken inte ingår i samma avtal som busstrafiken, och Transdev omöjligen kunde veta att de skulle vinna båda när de la sina bud.

  Situationen hade dock varit besvärligare om tillträdet i busstrafiken skedde före tillträdet i spårtrafiken. I så fall skulle Arriva som har ett kombinationsavtal ha blivit av med bussdelen, men ändå behövt ordna ersättningstrafik för spårdelen. Men så är det nu inte. 
Titel: SV: Miljözonen i Stockholm
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 23 augusti 2021, 13:40:04 PM
Jag missförstod läget, trodde det var busstrafikens datum som någon påstod var beslutat.