Två x rött på blått (Bilder)

Startat av Oskar A, 25 september 2019, 20:37:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oskar A

Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

AO

Alltid kul att se SL-rött i Uppsala :)
Hur är det med resenärer på linje 677? Skulle det egentligen räcka att trafikera linjen med boggivagnar istället för ledvagnar? Nu är det ju inte så stor skillnad på just en B9S och en boggivagn i kapacitet när det gäller sittande iofs.

Bussmicke

Jag har hittills inte lyckats se röda 677:or i Uppsala.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Tack för dina trevliga bilder Oskar!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: AO skrivet 25 september 2019, 21:50:14 PM
Alltid kul att se SL-rött i Uppsala :)
Hur är det med resenärer på linje 677? Skulle det egentligen räcka att trafikera linjen med boggivagnar istället för ledvagnar? Nu är det ju inte så stor skillnad på just en B9S och en boggivagn i kapacitet när det gäller sittande iofs.

51-53 sittande i en boggivagn, mot 55 i en B9S. Det går helt klart att köra enbart boggi på 677. Under Keolis sista år körde man fler och fler blåa boggivagnar på linjen, och det kändes som att man sakta höll på att ersätta ledvagnarna. Därefter införde Nobina lite oväntat 100% B9S igen. Oklart varför. Kanske enbart tradition? Något krav på ledvagnar finns mig veterligen inte från SL. Dessutom är 677 väldigt sällan fullsatt med stående, vilket boggivagnslinjen 639 däremot är betydligt oftare, trots tätare avgångar.

Det är väl det gamla vanliga, att det egentligen inte fanns nåt egentligt skäl att göra 677 blå, då den än idag, 11 år senare, fortfarande inte uppfyller SL:s egna krav på att vara en stomlinje.

zjbus

Vad har bussens färg för betydelse i sammanhanget? Boggi eller ledbuss, räcker det med en boggi så finns det väl ingen anledning att dra runt med en ledbuss. Behovet kan ju förstås variera olika tider på dygnet och veckodagar, går det inte att variera vad man sätter ut?

Marcus L

Citat från: AO skrivet 25 september 2019, 21:50:14 PM
Alltid kul att se SL-rött i Uppsala :)
Hur är det med resenärer på linje 677? Skulle det egentligen räcka att trafikera linjen med boggivagnar istället för ledvagnar? Nu är det ju inte så stor skillnad på just en B9S och en boggivagn i kapacitet när det gäller sittande iofs.

Det kan du ju dock få se varje dag (eller natt om man ska vara petig) på linje 593  :D

Fredrik Gelin

Citat från: zjbus skrivet 26 september 2019, 12:54:13 PM
Vad har bussens färg för betydelse i sammanhanget? Boggi eller ledbuss, räcker det med en boggi så finns det väl ingen anledning att dra runt med en ledbuss. Behovet kan ju förstås variera olika tider på dygnet och veckodagar, går det inte att variera vad man sätter ut?
Eftersom 677 är en stombusslinje får entreprenören endast använda blåbussar på linjen.
Det som då finns till hands är ett antal B9:or. Situationen är på intet sätt unik i länet, men eftersom Trafikförvaltningen tydligt har kravställt blåbussar på stomlinjerna i länet blir det naturligtvis bara ledbussar som köps in för ändamålet.
Kör man en buss med en annan färg än blå är det att betrakta som en avvikelse från kontraktet mellan Trafikförvaltningen och entreprenören och måste då förklaras och kan i vissa fall även generera viten för entreprenören om det förekommer alltför ofta.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


zjbus

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 26 september 2019, 16:11:01 PM
Eftersom 677 är en stombusslinje får entreprenören endast använda blåbussar på linjen.
Det som då finns till hands är ett antal B9:or. Situationen är på intet sätt unik i länet, men eftersom Trafikförvaltningen tydligt har kravställt blåbussar på stomlinjerna i länet blir det naturligtvis bara ledbussar som köps in för ändamålet.
Kör man en buss med en annan färg än blå är det att betrakta som en avvikelse från kontraktet mellan Trafikförvaltningen och entreprenören och måste då förklaras och kan i vissa fall även generera viten för entreprenören om det förekommer alltför ofta.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Så det vi ser på dom bägge bilderna här ovan är alltså att betrakta som en avvikelse från kontraktet som kan generera till vite.
Boggi eller ledbuss då, är det valfritt för utövaren? Det kanske t.o.m. är ok med en normalbuss vid tider när det är lite resenärer?

Fredrik Gelin

Det brukar inte alltid, men oftast vara krav på ledbuss.
Naturligtvis kan passagerarunderlaget variera under dygnet, men eftersom bussen måste vara blå och inte får användas på andra linjer än de som kräver blåbuss måste entreprenörerna i så fall köpa in normal- eller boggibussar i blå färg som inte kan användas i rusningstid pga för låg kapacitet.
Därav följer att det blir ledbuss dygnet runt på stomlinjerna oavsett hur många som faktiskt åker med bussarna.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Ersa

Det finns inga viten för rött på 677. Detta enligt överenskommelse, då inga krav på reservblåbussar till 677 finns. På samma vis är blåa fordon tillåtna på röda linjerna 651 och 696, då flera avgångar på dessa linjer ligger på samma omlopp som 676.

Däremot ska blått normalt inte förekomma på 639 och övriga röda linjer, om det inte föreligger extrema situationer som akuta haverier eller extremt väder, där en avgång riskerar att bli helt inställd pga rödbussbrist. Då är det givetvis tillåtet att sätta in en ledig blå i närheten, istället för att ställa in, men bussen ska givetvis bytas ut till en röd så snart det är möjligt.

zjbus

Tack bägge två för info, ibland är det alltså krav på ledbuss och alltid på blå buss gällande linje 677. Ja det är väl att krångla till det mer än nödvändigt, krav som resulterar i en hel del onödigt jobb och extra kostnader kan jag tänka mej.

Ersa

Jag tycker inte att "krav" är rätt ordval för blått på 677. Givetvis ska trafikutövaren använda sina blå ledvagnar så gott det går, men eftersom viten för rött på 677 inte finns, kan man inte riktigt kalla det för krav.
Avtalet säger snarare att det är fullt tillåtet att ta blå ledvagnar från 677 till 676, om en dubbeldäckare saknas där, och då ersätta den saknade bussen med en röd på 677.

Norrtäljeavtalet är nog snarare rätt lätt sköta med utsättning av bussar, jämfört med många andra områden.

zjbus

Citat från: Ersa skrivet 26 september 2019, 17:23:21 PM
Jag tycker inte att "krav" är rätt ordval för blått på 677. Givetvis ska trafikutövaren använda sina blå ledvagnar så gott det går, men eftersom viten för rött på 677 inte finns, kan man inte riktigt kalla det för krav.
Avtalet säger snarare att det är fullt tillåtet att ta blå ledvagnar från 677 till 676, om en dubbeldäckare saknas där, och då ersätta den saknade bussen med en röd på 677.

Norrtäljeavtalet är nog snarare rätt lätt sköta med utsättning av bussar, jämfört med många andra områden.
Då ändrar jag till önskemål beträffande färg på bussen.

Jan

Kan någon på forumet tala om vilken skillnad det är mellan än röd och blå SL ledvagn, mer än 2 olika färger?
I branschen 37 år