Nobina 4180 i Borås [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 19 maj 2020, 19:34:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Jag har fått några mobilbilder från sign. yngrot som han tagit på och i Nobina 4180 i Borås den 18 maj. De båda sista bilderna är ev tagna i en annan buss då de togs några dagar tidigare.















homer

ser ut att vara en trevlig buss, förutom den lilla detaljen att de inte finna några dörrknappar på vänster sida.

tack för bilderna.

yngrot

Tack för hjälpen Bernt..  Jag minns inte nr på de sista bilderna den bussen var i garaget. 

Många knappar här oxå  och tyvärr är inte alla reglage likadana då ledvagn byggs i Polen och de andra byggs i Finland. 

Angående dörrknappar  så är ju alla nya bussar i Borås med dörrknappar på höger sida ratten.. är ju tysk standard.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

homer


yngrot

Och även vänster backsegel högt upp tysk standard  men de som byggs i Finland har spegel nere,
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

DL

Bra med knapparna på höger sida. Då kan man stänga och kolla i speglarna samtidigt.

Nico

Gick ju lika bra när dörrmanövreringen satt på vänster sida. Handlar mer om vana. Själv ser jag de där jäk-a ö-panelerna mm. till höger om ratten som ett otyg. Är man lång har man ofta svårt att hitta en bra körställning och vid en eventuell krock så befinner sig ens högerknä i en extra utsatt position.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

DL

Visst handlar det om vana. Något som diggare verkar ha väldigt svårt för är förändring...

Helst ska det vara som det alltid har varit.

homer

själv tycker jag det är dumt att ändra något som nästan alla förare tycker fungerar bra bara för att nån tysk ingenjör vill göra en ändring

CW66

Citat från: homer skrivet 19 maj 2020, 21:34:39 PM
exakt TYSK standard... ::)

Japp - eftersom det inte finns någon SVENSK standard får man använda TYSK som absolut fungerar super  ;D

Karsten

De senast levererade tyska standardbussarna till Stockholms innerstad har dörrknappar både på höger och vänster sida. Så det går tydligen att få dubbla standarder på standardprodukten.

DL

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 22 maj 2020, 12:26:17 PM
Japp - eftersom det inte finns någon SVENSK standard får man använda TYSK som absolut fungerar super  ;D

Precis men måmga i Sverige verkar inte förstå att det finns en värld utanför detta land...

S Svensson

Något jag fått lära mig är att kunden kan beställa hur det hela skall se ut. Ergonomi är viktigt. En högerhänt förare kanske skall ha knapparna för dörrar på höger sida. 

Knut

Citat från: Karsten skrivet 22 maj 2020, 13:33:50 PM
De senast levererade tyska standardbussarna till Stockholms innerstad har dörrknappar både på höger och vänster sida. Så det går tydligen att få dubbla standarder på standardprodukten.
det levererar Scania på InterLink med. men knappar på båda sidor er bredvidratten, inte under fönster som man er van med
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Nico

Citat från: DL skrivet 20 maj 2020, 17:50:46 PM
Visst handlar det om vana. Något som diggare verkar ha väldigt svårt för är förändring...

Helst ska det vara som det alltid har varit.

Det ovan får stå för dig då du verkar se det som negativt att folk ifrågasätter förändringar... men en följdfråga blir då vad är det i så fall som säger att en förändring alltid ska ses som positiv? I fallet med dessa lösningar så handlar det sannolikt till viss del om att ekonomi fått företräde framför ergonomi osv. och det är knappast enbart diggare som haft synpunkter.


Citat från: DL skrivet 22 maj 2020, 14:18:32 PM
Precis men måmga i Sverige verkar inte förstå att det finns en värld utanför detta land...

Även denna sarkasm får stå för dig. Personligen tror jag tvärtom, dvs. att de flesta har ganska bra koll på att det finns en omvärld. Däremot är det ju så att man ofta utgår från sina egna förhållanden när man tittar på något. Bara för att somligt görs på ett visst sätt i Tyskland behöver inte betyda att det fungerar lika bra på alla andra håll. Det är ju det som är det knepiga med standardisering, dvs. att hitta en kompromiss som fungerar i så hög utsträckning som möjligt.

Att man nu i flera fall har accepterat den s.k. tyska standarden handlar som sagt troligen mera om ekonomi för de som beställer fordon. En hel saker finns ju dock i en nordisk standard för bussar enligt Bus Nordic och det är ju inte helt otroligt att även detta kan komma att regleras som en standard där om det blir en fråga kring detta.



»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman