Bytesinformation ombord på bussen (Stockholms innerstad)

Startat av 846, 25 oktober 2023, 11:31:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

846

Jag har på sista tiden noterat en sak angående bytesinformationen som finns på tavlorna inne i bussen på innerstadslinjerna. Den tar upp kommande avgångar från nästa hållplats med andra linjer än den linje man åker med. Det kan ju tyckas vara en bra service men jag har noterat att den tar upp nattrafiken, fast det är mitt på dagen, vilket kan bli lite förvirrande för en del.

Om man t.ex. åker på 2:an och närmar sig Jarlaplan kl. 13 upplyses man om att kl. 01.33 går nästa linje 96 mot Sickla. Eftersom det inte går några andra bussar från Jarlaplan än 2:an och 96:an är det den enda bytesinformationen som visas på skärmen. Rimligen är det inte särskilt intressant att upplysa passagerarna på bussen kl. 13 att det från kommande hållplats kommer att gå en buss till Sickla ca 12 timmar senare. En del kanske t.o.m. kan tro att det är kl. 1.33 på eftermiddagen det går en buss till Sickla, vilket vore mer naturligt att upplysa om än att det kommande natt finns en avgång dit.

Att påpeka detta för SL:s kundtjänst är lika meningsfullt som att skrika ut ett budskap i en tom skog, men kan det finnas någon annan man kan påpeka detta för?

Walter

Låter som att man i så fall borde tillföra en begränsning i vad systemet ska visa i tid. Innerstaden är kanske närmaste timmen relevant.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Olle

På bussar med anslutning till Waxholmsbåtar dyker turer inom 24 timmar upp på skärmen om inga avgångar finns tidigare, så vid 13.00 kommer turer upp som går 11.00 dagen därpå..
Men det passar väl bra när reseplaneraren ibland tycker man ska stå och vänta på nån brygga hela natten..