Arg busschaufför slängde av passagerare

Startat av Marcus Li, 09 maj 2008, 10:32:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Magnus_J

det mesta "tjafs" börjar med något som börjar på biljett*****.

mycket beror ju också på hur man är som förare mot passagerarna. i artikeln pratade han med några i en bil utanför. kan ju varit nåt trafikproblem. eller likande.

i går var turen innan mig på 515 från Sundbyberg inställd pga. att vagnen inte startade.
och jag tänkte att jag skulle vara så där glad och positiv hela tiden vad som.. och folk såg buttra ut på hållplatsen men sen man bemöter dem med hej och välkommen så verkade de som att de tinade upp..
(klart vissa undantag finns) .
hur man tacklar problemen är en annan sak också.
Citat-tyvärr. jag är hemskt ledsen men den remsan slutade gälla den sista april.
-vaddå kan jag inte åka på den.
-nej tyvärr inte, det är bara de röda 180kronors som gäller men du kan lösa in de outnyttjade klippen på ett SL center.
till skillnad mot.
Citat-HEY. är du dum den där kan du FAN inte ÅKA på.

sen var det ju trafikomläggning i City eftersom det var studentkarneval och när man informerar tydligt och med innehåll blir de jätteglada.

då kommer ju även folk fram och tackar för en trevlig resa.

ibland blir man ju irriterad man är ju bara människa också. vissa händelser återkommer ju.

jag avvisade en kvinna som satt och läste tidningen när jag kom till terminalen. sen hittade hon inte biljetten. letade plockade ur allt i väskan.. osv.. efter 2 nästa 3 minuter fick hon gå av och så klart hade hon invändningar.
och lovade att hon hade biljett och skulle betala ,men det är ju återkommande och det händer väldigt ofta,
nu fick hon gå av och leta och förhoppningsvis hittade hon den till nästa buss om kom 6 minuter efter mig,

Fredde

Citatden remsan slutade gälla den sista april.

Jag har sett 3 olika bud på hur länge just den remsan gäller :-\ Majoriteten stämplar därför vidare som vanligt, när man blir vilseledd.


Nico


Kan då förtydliga, remsor i serie 1007/1047 (de gröna) upphörde att gälla den 1/5-08. Information har gått ut och det har även gått ut flera påminnelser då det är så mycket fel.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

1057 va? Vi fick härromdagen meddelande via Buss-PC, att något dom kallade förköpshäften, gäller till 12/5. Frågade driften som sa att det var remsorna. Sen såg jag något anslag på garaget att de gäller till sista maj. SLs hemsida säger dock t.o.m sista april.. ???

Vadå förvirrande... ::)


Nico


Jo, 1057 ska det väl vara... tummen är bred.  :-[

I övrigt så skulle jag nog mera lita på SL:s hemsida (och de utskick som kommit från det hållet) då det ju är deras biljetter. Verkar inte som om Swebus fått riktig pejl på läget, för på Busslink så är i alla fall informationen densamma som den på SL:s hemsida.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niclas Wennerlid

Så här är det! Endast 1008 och 1058 gäller från 1/5.
Felaktig information har getts ut av Veolia som bemannar SL center att 1007/1057 gäller tom. 11/4.
Det har varit många frågor från både resenärer och förare i denna fråga.

//Niclas

JDS

Citat från: Niclas Andersson skrivet 11 maj 2008, 14:29:34 PM
Så här är det! Endast 1008 och 1058 gäller från 1/5.
Felaktig information har getts ut av Veolia som bemannar SL center att 1007/1057 gäller tom. 11/4.
Det har varit många frågor från både resenärer och förare i denna fråga.

//Niclas

Du menar väl 11/5?  ;D

Såvitt jag förstått beslutade SL att låta de gamla remsorna gälla t o m idag eftersom det var så många i trafiken som hade fortsatt stämpla dem. Man upptäckte väl helt enkelt att informationen inte fungerat och tyckte att det enklaste var att låta folk åka i några dagar till. Sen har väl alla utom Veolia missat detta, vilket i så fall är precis som vanligt. Tunnelbanepersonalen har nästan alltid bättre koll på taxereglerna än vad alla andra har...

(Naturligtvis finns möjligheten att Veolia beslutat ovanstående på eget bevåg, men det tror jag knappast...)


Magnus_J

jag har då gått efter SLs info.
http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=8698

grön remsa pyntar nybiljett eller åker av.

JDS

Nu har jag kollat upp saken och så här var det: SL Marknad rekommenderar i ett PM daterat den 8 maj "Stämpla inte de gamla remsorna", men också att om en kund kommer med en gammal remsa, som (felaktigt) blivit stämplad (med en tid som fortfarande gäller), skall denna biljett accepteras för fortsatt resa. Det står även att man inte skall stämpla ytterligare kuponger på den gamla remsan, utan att kunden då får köpa en ny remsa eller kupong. (På bussar rekommenderas det dock att man hellre stämplar till en kupong än att släppa ombord utan giltig biljett.)

Följande formulering i PM:et kan vara värd att känna till:

"I kundens ögon arbetar vi alla åt SL. Vi skall således inte ta en konflikt med en kund om någon annan inom SL gjort ett misstag eller fel. Vi skall istället vara smidiga och hjälpa kunden tillrätta."

Kloka ord tycker jag. Måhända är ovanstående alltför komplicerat för att alla ska förstå det, men SL:s påbud har i alla fall blivit korrekt återgivna i Veolias interninformation. Om någon i sin tur har misstolkat denna så får det väl föras upp på shit happens-kontot. Det huvudsakliga problemet tycker jag är att vissa biljettförsäljare i trafiken är dåliga på att hänga med i svängarna. Särskilt tycks detta gälla i busstrafiken, vilket antagligen beror på att trafikföretagen är dåliga på att vidarebefordra SL:s taxeregler till personalen, både när det gäller grundutbildning och anslag. I det här fallet tycks varken informationen om att remsorna slutar gälla sista april eller den om den rekommenderade undantagshanteringen därefter ha gått fram...

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Magnus_J skrivet 11 maj 2008, 05:30:54 AM
i går var turen innan mig på 515 från Sundbyberg inställd pga. att vagnen inte startade.
och jag tänkte att jag skulle vara så där glad och positiv hela tiden vad som.. och folk såg buttra ut på hållplatsen men sen man bemöter dem med hej och välkommen så verkade de som att de tinade upp..
(klart vissa undantag finns) .
hur man tacklar problemen är en annan sak också.till skillnad mot.
sen var det ju trafikomläggning i City eftersom det var studentkarneval och när man informerar tydligt och med innehåll blir de jätteglada.

Tyvärr är det ju inte så enkelt som i dina exempel att allt löser sig bara man berättar att de inte gäller, och att de kan återköpa.
För problemet kvarstår ju. Att personen som trodde sig ha biljett nu inte har det och därför inte kan åka buss.
Självklart för en del att så är fallet. Men så finns det undantagen. Dvs de som anser att det är ju förarens fel, alt att föraren då skall låta honom åka utan biljett. Vilket han inte kan, men han kan ju heller inte hindra personen  att gå på. Men... så kliver kontrollen på...

Nico


Citat från: JDS skrivet 12 maj 2008, 15:08:24 PMDet huvudsakliga problemet tycker jag är att vissa biljettförsäljare i trafiken är dåliga på att hänga med i svängarna. Särskilt tycks detta gälla i busstrafiken, vilket antagligen beror på att trafikföretagen är dåliga på att vidarebefordra SL:s taxeregler till personalen, både när det gäller grundutbildning och anslag. I det här fallet tycks varken informationen om att remsorna slutar gälla sista april eller den om den rekommenderade undantagshanteringen därefter ha gått fram...

Kan nog även bero på hur väl avdelningarna inom SL snackar med varandra. De internmail jag har erhållit har i alla fall inte innehållit den information som du beskriver ovan utan tvärtom så har de mailen som kommit från SL innehållit samma info som står på den vanliga hemsidan. Verkar som om det gått en typ av info till spårtrafiken och en annan till busstrafiken.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Citat från: Nico skrivet 12 maj 2008, 21:50:06 PM
Kan nog även bero på hur väl avdelningarna inom SL snackar med varandra. De internmail jag har erhållit har i alla fall inte innehållit den information som du beskriver ovan utan tvärtom så har de mailen som kommit från SL innehållit samma info som står på den vanliga hemsidan. Verkar som om det gått en typ av info till spårtrafiken och en annan till busstrafiken.

Ja, konstigt har det blivit i alla fall! I förrgår åkte jag med en bussförare som glatt upplyste om att remsorna hade sista giltighetsdag i morgon (dvs igår) så på något sätt hade iaf han fått reda på det, även om informationen måste ha misstolkats någonstans på vägen - det var ju strängt taget bara redan påbörjade resor som fick fullföljas.

Ska man hitta någon skyldig till allt detta så får det bli allmänheten, som inte kan låta bli att hamstra remsor så fort det vankas taxehöjning. Jag hatar allmänheten  ;D

Karsten

Citat från: JDS skrivet 13 maj 2008, 00:20:57 AM
Ja, konstigt har det blivit i alla fall! I förrgår åkte jag med en bussförare som glatt upplyste om att remsorna hade sista giltighetsdag i morgon (dvs igår) så på något sätt hade iaf han fått reda på det, även om informationen måste ha misstolkats någonstans på vägen - det var ju strängt taget bara redan påbörjade resor som fick fullföljas.

Ska man hitta någon skyldig till allt detta så får det bli allmänheten, som inte kan låta bli att hamstra remsor så fort det vankas taxehöjning. Jag hatar allmänheten  ;D

Ja, men det var inte bussförarens arbetsgivare som upplyst honom om detta. På bussgaraget fanns nämligen ingen vidare info om detta, det som fanns var en påminnelselapp om att vi ska visera biljetterna på rätt sätt. Troligtvis pga att Veolia sammanställt var det dyker upp flest resande med felstämplade biljetter, Slussens norra ingång utmärkte starkt i denna mätning.

Nej bussföraren du åkte med hade fått informationen om 11/5 av sin huvudarbetsgivare, där mailkonversationen mellan SLs biljett- och powerpointavdelning och trafikchefen på företaget, tillsammans med en förklaring på vad som slutligen verkar gälla, delgivits biljettförsäljande personal.

Den stora boven i det här "dramat" är nog, som någon nämnde, de alltför vattentäta skotten mellan avdelningarna på SL samt i förekommande fall bristen på trafikpraktik hos beställarorganisationen.

Jonas1968

får hoppas att SL får igång SL access snart så att dom kan införa värdekort i stället för dessa gammelmodiga remsor. Ett värdekort laddas normalt med en viss summa pengar, inte med ett visst antal kuponger och därmed uppstår inget behov av att lösa in gamla kort vid en taxehöjning. Samma kort kan användas även efter taxehöjningen, maskinen drar bara lite mer pengar för varje resa.