Förarcertifiering- har du erfarenhet av den?

Startat av Buss-Anders, 11 februari 2008, 22:23:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss-Anders

Jaha då är det snart dags att genomgå förarcertifieringsutbildning.
KLT vår TH kräver att alla ska ha genomgått den för att få köra för KLT.
Sålunda blir det några timmars utbildning om en månad och så ett prov några veckor efter.

Idag har jag läst igenom  hela utbildningshandboken  på 112 sidor och även tittat på sidan www.forarcertifiering.se . Eftersom jag inte har gått kursen än så har jag inte anv.namn eller lösen.
Nu räcker det inte med den boken för det gäller att vara välförtrogen med de olika skrifter och policydokument som finns att tillgå hos trafikbolaget, i mitt fall Swebus. Det blir till att plugga på en del.  :P
 

90% av kursen verkar vara  erfarenhetskunskap och vanligt bonnförnuft.
Sedan finns det mera detaljerade saker som man ska klara och då får man ha tillgång till vissa handböcker och manualer vid provtillfället.

Jag måste nog säga att jag ser positivt på det hela även om jag som timanställd får lägga på ett kol på pluggandet för det är ju inte alla detaljer som är glasklara det ska erkännas.

Har du genomgått utbildning och prov så vore det kul att hör vad du har att säga och dela med dig av.

Mvh
Buss-Anders

Wetjo

Om du behöver plugga eller inte är nog individuellt. Några pluggade inte alls o klarade sig. Andra pluggade som tusan...
All Swebuspersonal i Dalarna är nu certifierad. Även förare med dyslexi o andra språksvårigheter har klarat sig.
De som är anställda efter årsskiftet ska certifieras i vår.

Johan

j-a

Var noga med att läsa frågorn ordentligt,de är ofta formulerade så att man läser dom för fort å tror man fattat.Annars är det nog in ga större problem att klara proven,med lite sunt förnuft å lite kvällsläsning i boken.Lycka till ;)

nimbra

Citat från: j-a skrivet 11 februari 2008, 23:04:27 PM
Var noga med att läsa frågorn ordentligt,de är ofta formulerade så att man läser dom för fort å tror man fattat.Annars är det nog in ga större problem att klara proven,med lite sunt förnuft å lite kvällsläsning i boken.Lycka till ;)

Jag vill hålla med i ovanstående, läs noggrant och jämför frågorna väl innan du svarar

//Nycertifierad :)

Ersa

Visst är det mestadels sunt förnuft. Du kommer att få utveckla många av dina svar, vilket bara är till din fördel. Det gäller att i svaren visa att man kommunicera med kunderna på ett artigt sätt, samtidigt som man ska vara effektiv, trevlig och att man gärna kommunicerar med sin trafikledning redan innan problemen börjar hopa sig. Det är det vanliga förnuftet, att man inte ska gasa rejält för att försöka köra in försenad tid och hur man bör beté sig mog vissa passagerare med speciella behov eller bekymmer. Jag tyckte inte att provet var särskilt svårt, och man har gott om tid på sig att svara på frågorna.

Nico


OK, nu hör jag till dem som har lätt för den här typen av uppgifter så jag kanske inte ska bre på för mycket när jag hävdar att det var enkelt. Gjorde mitt test i december och i princip pluggade jag inte alls för detta annat än att jag gick på de betalda utbildningstimmar som var avsatta samt att jag en gång kollade frågornas uppbyggnad på sidan för certifieringen. Som de flesta säger så handlar det mest om att ha sunt förnuft och sedan ges även de flesta svaren av sammanhanget. Ska jag vara helt ärlig så känns det hela som ett spel för galleriet. Det handlar inte så mycket om hur saker och ting fungerar i verkligheten utan om hur beställarna vill att det ska fungera... och svaren blir självklart därefter.

Ett exempel var en fråga i stil med att en trafikant vill att du avgår fem minuter för tidigt för då har han bättre chans att hinna med sin avslutning. Svarsalternativen var då på ett ungefär enligt följande: 

1. Javisst, det fixar vi.

2. Nej, aldrig i h-e!

3. Neka vänligt, men meddela samtidigt kunden att du självklart antecknar detta och kommer att framföra detta till ansvarig tjänsteman på ditt garage/depå för vidare handläggning och eventuellt bättre passning av tidtabeller i framtiden.

4. Neka vänligt, men meddela samtidigt kunden att allt är noterat för vidare handläggning (även fast du i nästa ögonblick passar på att glömma allt).


I verkligheten skulle jag vilja säga att svar fyra är det som gäller, men i detta eminenta test så är det svar tre som är korrekt. Personligen tycker jag istället att det visar att de som ansvarar för detta skulle ha behövt vara ute i verkligheten ett tag först. Har inte fått kortet än, men å andra sidan har vintern ju inte varit svår så man har ju klarat sig utan isskrapa. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Martin Maltkvist

Citat från: Nico skrivet 12 februari 2008, 10:35:29 AM
Det handlar inte så mycket om hur saker och ting fungerar i verkligheten utan om hur beställarna vill att det ska fungera... och svaren blir självklart därefter.
Har inte fått kortet än, men å andra sidan har vintern ju inte varit svår så man har ju klarat sig utan isskrapa. 

Har det blivit så oavsiktligen eller är testet medvetet utformat så att det passar beställarnas intressen? (hur det nu kan uttryckas)
Får man alltså ett plastkort som ska kunna uppvisas?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Nico

#7

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 12 februari 2008, 10:56:50 AM
Har det blivit så oavsiktligen eller är testet medvetet utformat så att det passar beställarnas intressen? (hur det nu kan uttryckas)
Får man alltså ett plastkort som ska kunna uppvisas?

Börjar bakifrån med att javisst, det är (i alla fall i SL-land) ett grått plastkort med bild och förnamn på. Tydligen ska det bäras på bröstet för att visa att man är utbildad vilket även det är lite det jag menar med spel för galleriet.

Det är ju väldigt svårt att utforma ett sådant här prov så det blir rättvist för alla. Detta då alla ju inte har samma fördelar/förmågor vad gäller t.ex. detta med att läsa och skriva. Bl.a. många av de utlandsfödda förarna har ett klart handikapp här utan att de är sämre förare för det. Istället borde det kanske ha varit lite mera omfattande med även praktiska delar som körkunskap/ecodriving, träna kommunikation i grupp, konfliktlösning osv. Nu har man istället lagt sig på en lägstanivå som är så låg att den är i princip obefintlig. Även den mest inkompetente trafikantklagomålssamlare till förare klarar av detta om han/hon bara går och skriver.

Däremot kommer dessa förare knappast att byta stil trots de fina orden i kursmaterialet utan man fortsätter nog med sina avigheter. Med andra ord, apropå beställarnas intressen, så kommer troligen inte certifieringen att ha så stor praktisk betydelse utan enligt min åsikt är den som sagt mest något man hittat på bara för att utåt kunna visa att man i alla fall inte glömt bort att det finns problem även på denna kant. Då kan man ju, på t.ex. presskonferenser, dra till med att vi har gjort vad vi kunnat och föraren var i alla fall certifierad... Att sagda certifiering sedan inte är är värd ett ruttet lingon är något man kommer att tala tyst om.

Tanken var väl annars att man skulle höja branschens anseende en smula, både i sina egna och i allmänhetens ögon, men frågan är om detta räcker? Följs sedan det här inte upp så riskerar man kanske t.o.m att få en motsatt effekt då man bygger upp krav som inte alls står i paritet med den i princip obefintliga utbildningen som inbegrips i förarcertifieringen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

CD

Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 11 februari 2008, 22:23:27 PM
Jaha då är det snart dags att genomgå förarcertifieringsutbildning.
KLT vår TH kräver att alla ska ha genomgått den för att få köra för KLT.
Sålunda blir det några timmars utbildning om en månad och så ett prov några veckor efter.

Idag har jag läst igenom  hela utbildningshandboken  på 112 sidor och även tittat på sidan www.forarcertifiering.se . Eftersom jag inte har gått kursen än så har jag inte anv.namn eller lösen.
Nu räcker det inte med den boken för det gäller att vara välförtrogen med de olika skrifter och policydokument som finns att tillgå hos trafikbolaget, i mitt fall Swebus. Det blir till att plugga på en del.  :P
 

90% av kursen verkar vara  erfarenhetskunskap och vanligt bonnförnuft.
Sedan finns det mera detaljerade saker som man ska klara och då får man ha tillgång till vissa handböcker och manualer vid provtillfället.

Jag måste nog säga att jag ser positivt på det hela även om jag som timanställd får lägga på ett kol på pluggandet för det är ju inte alla detaljer som är glasklara det ska erkännas.

Har du genomgått utbildning och prov så vore det kul att hör vad du har att säga och dela med dig av.

Mvh
Buss-Anders


Provet är inte speciellt svårt, man får läsa ingnom vissa frågor två gånger för att förstå var problemet är.
Jag lyckades t.o.m. få poäng för att jag skrev att "föraren är en idiot" på en fråga över vad passagerarna tycker. Hela provet är som många andra skriver ett spel för galleriet. Roligast dock att få åka med bussen även om det var svinkallt i den.

Lycka till på provet!

Lycka till

Buss-Anders

Hej igen!

Nu var det kanske inte sunt förnuft som jag menade att man måste plugga på.
Nej saken är den att som timanställd så finns det saker som du mycket sällan eller aldrig stöter på.
Efter 20 månader så finns det flera sorters biljetter som jag  ännu inte har sålt.
Vissa linjer kör jag med månaders mellanrum  och det finns linjer som jag aldrig har kört.
Vissa månader när det är lov eller semester kanske jag kör 70-100 timmar på en månad.
Vanliga månader kan det bli mellan 15-40 timmar.
Ofta får man inte köra så komplicerade saker eller sena kvällar med väldigt lite resenärer.
Det är det jag menar med att man( jag ) får plugga på linjer och lite annat så att det sitter lite bättre inför provet.

Visst förstår jag att ett prov både kan och inte kan ha med verkligheten att göra.
Det ska bli intressant att gå kursen tillsammans med mer erfarna kollegor.

Mvh
Buss-Anders

Fredde

Intresant det med förarcertifieringsutbildning. Om det nu blir någon skillnad återstår att se...

Undra när det blir dax för undertecknad, har inte hört ett knyst om detta. Gör man det i etapper i SL-trafiken, eller upp till varje enteprenör att genomföra det?


Ersa

Citat från: Nico skrivet 12 februari 2008, 10:35:29 AM
Ett exempel var en fråga i stil med att en trafikant vill att du avgår fem minuter för tidigt för då har han bättre chans att hinna med sin avslutning. Svarsalternativen var då på ett ungefär enligt följande: 

1. Javisst, det fixar vi.

2. Nej, aldrig i h-e!

3. Neka vänligt, men meddela samtidigt kunden att du självklart antecknar detta och kommer att framföra detta till ansvarig tjänsteman på ditt garage/depå för vidare handläggning och eventuellt bättre passning av tidtabeller i framtiden.

4. Neka vänligt, men meddela samtidigt kunden att allt är noterat för vidare handläggning (även fast du i nästa ögonblick passar på att glömma allt).


I verkligheten skulle jag vilja säga att svar fyra är det som gäller, men i detta eminenta test så är det svar tre som är korrekt. Personligen tycker jag istället att det visar att de som ansvarar för detta skulle ha behövt vara ute i verkligheten ett tag först. Har inte fått kortet än, men å andra sidan har vintern ju inte varit svår så man har ju klarat sig utan isskrapa. 

Rätt svar torde vara:
5. Neka vänligt, men meddela samtidigt kunden att du självklart antecknar detta och kommer att framföra detta nedskrivna förslag till ansvarig tjänsteman på ditt garage/depå, som leende tar emot förslaget. När du lämnat rummet för denne vidare förslaget till handläggning i det runda arkivet under skrivbordet.

Nico


Citat från: Verspieder skrivet 12 februari 2008, 15:56:07 PM
Rätt svar torde vara:
5. Neka vänligt, men meddela samtidigt kunden att du självklart antecknar detta och kommer att framföra detta nedskrivna förslag till ansvarig tjänsteman på ditt garage/depå, som leende tar emot förslaget. När du lämnat rummet för denne vidare förslaget till handläggning i det runda arkivet under skrivbordet.

Touché! Kruxet är väl annars att även det svaret ligger farligt nära verkligheten... och det går ju inte för sig.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Magnus_J

Citat från: Nico skrivet 12 februari 2008, 11:12:38 AM
Även den mest inkompetente trafikantklagomålssamlare till förare klarar av detta om han/hon bara går och skriver. 

Ja du hde ju klarat det  ;D
själv ska jag gå kursen i morgon,


Nico


Exakt, kan en bufflig och allmänt osympatisk och egotrippad fåne som jag klara av det så...  :D

Å andra sidan var det med ett nödrop. Hade faktiskt ett fel på taxefrågorna vilket svider.  ;)

På det stora hela så har nog provet blåsts upp lite för stort. Inte för att jag tror att det behövs, men lycka till i alla fall. Som någon skrev så gäller det bara att läsa frågorna rätt och det är nog där man kan råka ha för bråttom och göra något onödigt slarvfel. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman