Från Göteborg till Stockholm

Startat av Anders C, 23 november 2020, 21:10:46 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Erling.L

Boggie   ska försöka ordna bild om de är kvar nästa vecka
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Citaro C2

Vilken skräll att det var boggi...

Erling.L

Kan nog inte ordna vild då det verkar på Facebook att de rullar upp nu i helgen och är 12 st
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Ted Selander

Följande vagnar ingår i konvojen:
2607, 23, 24 till Eriksberg
2638-42 till Hornsberg (!)
2648-51 till Björknäs

Bild från tankuppehåll i Jönköping.

Bussmicke

Vad ska Hornsberg med boggibussar?
Linje 77?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

IvveRivve004

#50
Jag tror att 26xx skulle kunna passa in på även buss 50, 67, 69 och 72 i och med att dessa linjer trafikeras av ledbussar. Tycker inte ni det?

Citaro C2

Nej det tycker jag verkligen inte.

Leyland

Citat från: IvveRivve004 skrivet 23 januari 2021, 17:04:16 PM
Jag tror att 26xx skulle kunna passa in på även buss 50, 67, 69 och 72 i och med att dessa trafikeras av ledbussar. Tycker inte ni det?

Jo, så är det. Och kanske något Hornsbergsomlopp i den totala optimeringen hamnar i både Söderort, linje 76 och på Lidingö. Som i gamla goda tider.

homer

I sommar stänger ju Hornsberg för gott och flyttar till Tomteboda, kan de bli några linjeflyttar som de blev när Fredriksdal var nytt? Kommer dom ta över någon Linje från Arriva kanske? 507 stannar ju direkt utanför Entren t ex.

Fredde

Hur långa är dessa fordon? Samma längd på alla individer?
Detta har ju stor inverkan på vilka linjer de kan/får rulla på...

Lars-Håkan_E

Alla är nog 14,6 m med axelavstånd 7,09

Har SL dispens från 13,99 m kravet?

Fredrik Gelin

Citat från: homer skrivet 23 januari 2021, 17:45:55 PM
I sommar stänger ju Hornsberg för gott och flyttar till Tomteboda, kan de bli några linjeflyttar som de blev när Fredriksdal var nytt? Kommer dom ta över någon Linje från Arriva kanske? 507 stannar ju direkt utanför Entren t ex.
Jag har ingen aning om vilka förändringar som kommer med anledning av flytten till Tomteboda, men att 507 skulle flyttas från Råsta till Tomteboda ser jag som osannolikt eftersom det är två helt olika kontrakt och skulle kräva någon form av reglering av respektive trafikavtal.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Lars-Håkan_E

Hade det varit samma entreprenör skulle det varit en annan femma, att ensidigt bara flytta produktion från Arriva till Keolis är ganska orimligt, något liknande försökte man ju göra i Kronoberg för ett antal år sedan (med andra aktörer), eller rättare sagt man gjorde det, Det kostade landstinget ganska många miljoner....

Jörgen

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 januari 2021, 21:07:00 PM
Alla är nog 14,6 m med axelavstånd 7,09

Har SL dispens från 13,99 m kravet?

Dessa är visst 2010 års modell?! Fanns det bara en längd att beställa från Scania då?
För de från 2011 och framåt är ju både 13,71 och 14,76 i längd.

Är det verkligen 13.99m som gäller i innerstan för SL:s bussar? Verkar ju bara gälla turistbussar enligt vad jag ser.

Och är det ingen av dem som kommer från Göteborg som är 13,71?
Mvh: Jörgen

Lars-Håkan_E

Alla individer som jag kollat är 14,6 meter.

Inom Stockholms stad gäller maximal längd 12,0 meter (Förutom på ett antal genomfarter) för treaxlig buss med styrbar stödaxel gäller 13,99 meter.
För ledbuss finns andra bestämmelser som inte är aktuella i detta fall.

Givetvis gäller det alla bussar, Trafikförvaltningen kan dock ha dispens för buss i linjetrafik på vissa gatuavsnitt.

Att använda en 14,6 meters buss med dryga 7 meters axelavstånd i innerstaden är rent praktiskt inte vidare praktiskt, dessutom är det fråga om Euro 5/EEV fordon. Däremot finns det säkert en hel hop med användningsområden för dessa bussar förutom i innerstaden. de är ju bara 11 år gamla.

Jag är övertygad om att Keolis har full koll på var dessa bussar ska sättas in.