Trafikförändingar T21 [Stockholm]

Startat av Buzzlover, 14 oktober 2020, 15:38:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buzzlover

Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

homer

väldigt klent med satsningar och väldigt mycket neddragningar hos Waxholmsbolaget

Traesk

Avser man verkligen att göra den här förändringen av 55:an utan att förändra trafikeringen av 75:an?

Ulf Berlin

Hur man ska spara 3 miljoner på pendeltågen med samma utbud som nu övergår mitt förstånd.../Ulf

Karsten

#4
Minskad trafik på Södertäljegrenen sommartid va?




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Maven

Korta tåg på sommaren jämfört med de senaste åren då det bara körts långa tåg p.g.a. Getingmidjans avstängning?
Det beror då på om dessa långa tåg har ansetts vara en del av ordinarie utbud eller om de är en extra beställning, som inte ingår i jämförelsen T21 mot T20.

846

Ändringen av 55:an är smått obegriplig. Tanto och södra delen av Södra stationsområdet förlorar sin direktförbindelse med cityområdet för att avlasta 53:an??  Linje 50:s avkortning förvånar inte; Keolis misslyckande lansering av stombusslinje 5 visar på hur dåliga Keolis är att prestera ett linjenät som passagerarna efterfrågar. Det var ett stort misstag att överlåta till entreprenören att bestämma över merparten av linjernas dragning.

Sopandet av 55 söder om Slussen samt linje 76 kommer ju för övrigt helt överbelasta linje 2.

846

#7
Citat från: Traesk skrivet 14 oktober 2020, 20:39:09 PM
Avser man verkligen att göra den här förändringen av 55:an utan att förändra trafikeringen av 75:an?

54:an förlängs från Storängsbotten till Östermalms IP och sedan vidare till Hjorthagen. Hjorthagsborna som vill till Stureplan får ta tunnelbanan. Eller så åker man 54:an till Norra Djurgårdsstaden och byter till 75:an (fast den går ju inte kvällstid). 54:an kan man också åka till Nybroplan och gå till Stureplan. Bra, va?

Traesk

#8
Helt vansinnigt. De flesta Norra Djurgårdsstadsbor bor ju inte särskilt nära tunnelbanan. 54:an kommer ju ta en halv evighet. Men så länge 75:an börjar gå mer ofta är det ju inget större problem! Hjorthagsbor klarar sig, de har ju ändå tunnelbanan.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Delfinen76

Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

ks

Förändringarna som skall ske i Haninge och Nynäshamn enligt SLL finns inte skrivet i SLs  inlägg, i de nya tidtabellerna eller reseplaneraren. Hmm
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

Hasse L

Ser att sista tur för nya linje 55 från Slussen till Tanto kommer att avgå redan 21.40 - mot dagens 0.43. Den neddragningen av trafikeringstid stod det väl inget om i T21?

846

Ändringen av linjerna 55 och 53 tror jag gått lite under radarn för de som berörs av förändringen. Att Tanto förlorar sin enda bussförbindelse redan vid 21.30-tiden är en kraftig försämring och även att de resenärer som idag tar 53:an från Danviksklippan, Saltsjökvarn och Danvikshem också förlorar sin enda bussförbindelse redan vid 21.30-tiden är också en kraftig försämring. I den mån de som bor vid de aktuella hållplatserna noterat förändringen av 55:an resp. 53:an i december tror jag väldigt få noterat att busstrafiken dras in helt vid 21.30. Det kommer nog bli en hel del protester när ändringen väl trätt i kraft och folk noterar när de ska hem att det inte går någon buss alls... Men precis som när det gällde de stora protesterna från boende i Ruddammen när linjerna 43 och 44 lades ned kommer protesterna inte leda till någonting alls. Att 76:an fick vara kvar beror på att resenärerna till stor del är journalister som ganska mycket för egen del ställde beslutsfattare mot väggen på ett sätt att det blev för obekvämt att stå kvar vid beslutet.

Även Norra Djurgårdsstan får försämrade förbindelser vid tidtabellsskiftet i december som jag inte tror särskilt många noterat. Idag kan man ta 55:an mellan Stureplan och Norra Djurgårdstan fram till midnatt men efter tidtabellsskiftet, när 55:an inte längre går där, så är man hänvisad till 75:an för att åka mellan Stureplan och Norra Djurgårdsstan och den kommer att sluta gå redan kring kl. 22. Det blir en ordentlig omväg att då istället gå bort till Hamngatan för att ta 54:an, som dessutom tar dubbelt så lång tid på sig att komma fram till Norra Djurgårdsstan jämfört med 55:an/75:an från Stureplan - linje 54 tar 18 min på sig istället för 8 min med 55:an/75:an och så får man lägga till de minuter de tar att promenera från Stureplan till Hamngatan förstås. 

Varför görs dessa försämringar egentligen, är det för att entreprenören ska kunna tjäna mer pengar eller är det objektivt sett en förbättring för någon resenär?

Fredde

Över 700 namn mot ändrad bussrutt. ::)

Den 13 december blir turtätheten lägre på ett tiotal hållplatser på västra Sicklaön, när buss 53 ersätts av buss 55 på hållplatserna.

https://www.nvp.se/Nacka/Nacka/over-500-namn-mot-andrad-bussrutt

Resenären



Det förefaller som att det är Keolis som driver detta utifrån resultatmaximering.

Håller inte med att det var journalisterna som fick 76:an kvar utan att det faktiskt bor rätt mycket folk runt Vintertullen som vet hur man engagerar sig och driver frågor, inte minst den lokala (S)-föreningen gjorde en stor insats.