Volvo Säffle 5000...

Startat av DEB, 08 september 2015, 17:55:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adrian Langemar

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 15 september 2015, 08:21:05 AM
Inte i en riktig låggolvsbuss, däremot i en där bara den främre delen har stolarna lågt placerade och resten på podestrar, i en sådan är det bara mittgången som är låg hela bussen igenom.

Skillnaden mellan en lågentre och en låggolvsbuss med podestrar är att den förra har steg bakom "mitten" i gången. Det som har svårt att röra sig har lika svårt om inte svårare att komma upp på stolar placerade på höga podestrar, däremot är det enklare för stående och för barnvagnar
Med den definitionen finns det nog inga riktiga låggolvsledbussar alls längre. Några Volvo 5000-ledbussar finns ju inte kvar i trafik.

Niklas Bygdestam

Kan ju påtala att i Uppsala har det aldrig handlat om att ha lågentré i stadstrafik. Det har bara handlat om riktiga låggolvbussar och inget annat. När Scania MaxCi var nytt provades en buss som var inlånad, men detta kan knappast räknas. Sedan gjorde Swebus i slutet av 1990-talet ett "gästspel" i stadstrafiken i Uppsala. Då hade man en enda Scania MaxCi och det var Swebus 4345. Detta är den enda lågentrébussen som någonsin rullat reguljärt i stadstrafik i Uppsala och som varit grön. Men den fanns bara ett par år i stadstrafik innan den sedan skickades ut till regiontrafiken, då Swebus förlorade stadstrafiken till fördel för GUB. Sedan har det BARA handlat om låggolv.

Och sedan flera år köps det uteslutande bara MAN för stadstrafik i Uppsala, inget annat.

Så jag vill nog påstå att standarden på Uppsalas stadsbussar är identisk med de tyska städer som har hyfsat modern vagnpark :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 15 september 2015, 08:21:05 AM
Inte i en riktig låggolvsbuss, däremot i en där bara den främre delen har stolarna lågt placerade och resten på podestrar, i en sådan är det bara mittgången som är låg hela bussen igenom.

Skillnaden mellan en lågentre och en låggolvsbuss med podestrar är att den förra har steg bakom "mitten" i gången. Det som har svårt att röra sig har lika svårt om inte svårare att komma upp på stolar placerade på höga podestrar, däremot är det enklare för stående och för barnvagnar

Det är ju branschens största dubbelmoral: Att alla ska kunna kliva på, men därefter har många rörelsehindrade bekymmer med "bergsbestigningen" uppför podestrarna. Trappsteg på 8-9 cm vardera är bannlysta, men en rejäl podester på 18-20 cm är helt okej.

Här blev det bättre med 8900an från Volvo som nu har uppåt 4-6 st stolar (beroende på specning) på golvnivå i bussens främre del, samt en inte speciellt svårbestigen trappa till den bakre delen.
Ingen kan få mig att tro att en 15-meters 8900 skulle kunna ha 50 st stolar om alla dessa stolar stod på golvnivå, utan podester.