Debatt om respons

Startat av Bussmicke, 02 december 2012, 23:37:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 07 december 2012, 12:15:03 PM
Självfallet kikar jag på dina bilder också, men som stockholmare har jag svårt att kommentera dessa bilder där jag bara kan identifiera chassi och kaross. Fortsätt lägga ut gamla bilder, vi är nog många som uppskattar dem.
Skall förtydliga att jag inte tillhör dem som har klagat på att jag inte har fått kommentarer, samt att jag heller inte tillhör dem som har slutat att lägga ut bilder i avsaknad av kommentarer. Det jag ville få fram var i stället att man inte kan räkna med att alla skall hinna kommentera allt, eftersom jag inte själv hinner varken lägga ut nya bilder eller titta på och kommentera alla andras. Det får bli ett urval bilder jag kommenterar, sådana som berör mig på något sätt och som jag kan svara på om någon fråga ställs. I övrigt får det räcka att titta på dem som hastigast och glädja sig över detta.

Andreas91

Ni får ursäkta min ton, men jag upplever att det nästan håller på att spåra ur det här ("tumme upp/tumme ner"- funktion, debatter, annan respons på bilder och kommentarer and so on and so on..) Jag kanske tycker att en "tumme upp"-funktion kunde vara mer av en "kul grej", men jag skall vara fullt ärlig och säga att jag inte tror att åtminstone jag får någon som helst användning av den - varken nu eller senare.

Jag kommenterar inte alla trådar jag går in och läser och jag har inte heller fått kommentarer på alla trådar jag har lagt upp. Jag sitter dock inte och "tjurar till" som små barn gör ibland bara för att ingen skriver i de av mina trådar som då har blivit kommentarslösa. När jag skapar en tråd, så utgår jag från lite samma modell varje gång. Jag känner att jag har något någorlunda intressant som jag skulle vilja dela med mig av och sen hoppas jag på att andra kan tänkas tycka om det jag lägger upp på forumet. Jag vill dock lägga tyngd på att kommentarer inte är allt , utan som andra redan har påpekat - om man märker att det är en del som har gått in och kikat på tråden, så är väl det också en form av respons.. eller är jag helt ute och cyklar där? Jag vill även instämma i att alla trådar man besöker går helt enkelt inte att riktigt kommentera. Visst, jag kan sitta och skriva "fin bild", "stiligt motiv" eller liknande i var och varannan bildtråd, men jag personligen väljer att inte kommentera om jag inte känner att jag har en... ja, hur skall man uttrycka det... en mer utvecklad kommentar (en motivering kanske är bättre att säga, men jag tror ni hur som helst förstår vad jag menar.) Jag tycker för övrigt att det är väldigt kul att det finns så många, äldre som yngre förmågor, som brinner för att fotografera och jag tycker att ni alla lägger fram, på olika sätt, fina och intressanta bilder - så fortsätt gärna med det, snälla! :)

För min egen del, så har kanske deltagandet på forumet sjunkit rätt markant den senaste tiden, men fotograferandet vill jag ändå försöka hålla vid liv, även om temat kollektivtrafiken kan ha mer eller mindre glömts bort lite någonstans på vägen. Förhoppningar om framtida studier, jobb, flickvän, musik, skrivande, resor m.m. prioriterar jag mycket högre nu, men jag har som målsättning att inte släppa taget om fotograferingen. Främst blir det kanske områden som natur/arkitektur/vardagliga händelser som jag kommer fokusera på som mina primära fotoområden och skall försöka att lägga upp lite bilder på forumet lite mer frekvent än den senaste tidsperioden.

Hoppas att ni får en fortsatt bra dag, en trevlig helg och ta det försiktigt därute - på trottoarerna eller i trafiken, var ni än kan tänkas befinna er i landet! =)

the0fiskis

Citat från: Ersa skrivet 07 december 2012, 10:02:16 AM
Kan man inte göra det med argumentation? Varför alla genvägar mot en fattigare debatt?
ett exmpel som hänt några gånger (oberoende på forum):
jag följer en debatt/tråd om något jag inte har mycket att lägga till i så känns det som om jag skriver i still "jag håller med" (och citerar) så känns det som om jag inte skriver nått mer känns det som mer stör eller rättare sagt känns inlägget ganska onödigt. dessutom om jag håller med flera och ska citera alla dem som kan inlägget bli rätt "stort".
men detta tror jag är en stor generations fråga!
tror vi unga inte ser problemen med att gilla/tumma upp ett inlägg för vissa att man "gillar" inlägget. alltså helheten av inlägget. medan "ni" äldre är inte lika "hemma" med gillningar och sånt,  för oss känns det nästan självkart med att man gillar inlägg m.m
som nämns tidarge borde det komma en omröstning om saken och där kan ni bestämma om vad som ska eller inte göras,  för i en sån här debatt tror jag inte alla vill skriva för dem inte har nått att delge....
eller ske en ändring i reglerna ang "fin bild" inlägg...  för sån regel finns ex inte i pv (vad jag vet) iof är det ett inlägg baserat forum.

Mats Karlsson

Citat från: Eos95 skrivet 07 december 2012, 14:34:25 PM
... medan "ni" äldre är inte lika "hemma" med gillningar och sånt,  för oss känns det nästan självkart med att man gillar inlägg m.m

Inte lika hemma??? Ojdå!! Mobbing??

Bussnack är ett diskussionsforum och inget "Facebook". Ni som gillar att trycka på gillar-knappar har ju Bussnack II på Facebook att utnyttja. Vi som vill diskutera har detta Bussnack. Vi skall nog akta oss för att blanda ihop dessa olika kulturer. Båda kan behövas på var sitt sätt, oavsett ålder på oss snackare, men inte blandade.   

Stefan P

Hej

Jag satt och funderade vad jag skulle svara, Mats hann före mig och jag håller med honom till 100%.
Varför ändra något som fungerar?

Det är en del inlägg som jag lagt in inte fått några svar, Jag kan väl inte sluta skriva för det?

Jag tycker att flesta bilder är fina, det ända jag önskar är mer bilder ifrån andra ställen Stockholm och Uppsala.

Tex. Södra Sverige, Skara, Skövde, Lidköping, Karlstad, Örebro osv.


mvh Stefan P

the0fiskis

Citat från: Mats Karlsson skrivet 07 december 2012, 15:02:08 PM
Inte lika hemma??? Ojdå!! Mobbing??

Bussnack är ett diskussionsforum och inget "Facebook". Ni som gillar att trycka på gillar-knappar har ju Bussnack II på Facebook att utnyttja. Vi som vill diskutera har detta Bussnack. Vi skall nog akta oss för att blanda ihop dessa olika kulturer. Båda kan behövas på var sitt sätt, oavsett ålder på oss snackare, men inte blandade.
det var inte så jag menade.
utan mera så här: vi ungdomar är uppväxta med facebok, twitter och andra sociala medier och ganske därför mer för en sådan integration i forumet med tum upp och tum ner knappar. än andra äldre personer (märker det hos mina föräldrar) att dem är inte lika vana med använda det.
jag har till 99% aldrig en avsikt att mobba kränka m.m via mina inlägg utan ibland kan dem tolkas på andra sätt.  :)

Tommy E

Citat från: Mats Karlsson skrivet 07 december 2012, 15:02:08 PM
Inte lika hemma??? Ojdå!! Mobbing??

Nationalencyklopedin ger följande definition av "mobbning":

Citat från: http://www.ne.se/lang/mobbning
att en eller flera individer upprepade gånger och under en viss tid tillfogar en annan individ skada eller obehag. Mobbning förutsätter en viss obalans i styrkeförhållandena: den som blir utsatt, mobboffret, har svårt att försvara sig mot den eller dem som angriper.

Du verkar inte ha några problem med att försvara dig, och såvitt jag kan se har du inte heller angripits upprepade gånger. Därför skulle jag inte kalla detta för mobbning, men det innebär inte heller att jag försvarar kommentaren du fick. Jag vill bara säga att man ska tänka på innebörden i de begrepp man använder.

Citat från: Stefan P skrivet 07 december 2012, 15:13:50 PM
Jag satt och funderade vad jag skulle svara, Mats hann före mig och jag håller med honom till 100%.
Varför ändra något som fungerar?

Uppenbarligen verkar inte alla tycka att det fungerar problemfritt, det är ju därför den här diskussionen har uppstått.

Citat från: Stefan P skrivet 07 december 2012, 15:13:50 PM
Det är en del inlägg som jag lagt in inte fått några svar, Jag kan väl inte sluta skriva för det?

Det är klart att man inte kan räkna med att få svar på allt man skriver och lägger upp, och det är nog de flesta överens om. Det som har föranlett den här diskussionen är att vissa anser sig få kommentarer till sina bilder alltför sällan för att det ska kännas värt mödan att visa bilderna. Detta måste ju nödvändigtvis inte bero på forumets regler och utformning, utan kan även bero på att det inte finns så mycket att säga om bilderna, men det är i alla fall därför saken diskuteras.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Nico

Citat från: Eos95 skrivet 07 december 2012, 15:47:13 PM
det var inte så jag menade.
utan mera så här: vi ungdomar är uppväxta med facebok, twitter och andra sociala medier och ganske därför mer för en sådan integration i forumet med tum upp och tum ner knappar. än andra äldre personer (märker det hos mina föräldrar) att dem är inte lika vana med använda det.
jag har till 99% aldrig en avsikt att mobba kränka m.m via mina inlägg utan ibland kan dem tolkas på andra sätt.  :)

Jo, men här är vi tillbaka till frågan om varför allt ska vara så lättsmält och simpelt? Bussnack är i grund ett diskussionsforum, för alla åldrar om än då med en ganska tydlig fackinriktning. Det har alltså inget med ålder, kultur, integration eller så att göra utan det handlar om två helt olika fenomen. Många här har säkert även ett Facebook-konto, men har valt att hålla isär dessa bägge saker. Då blir det lite fel att vilja stöpa om även Bussnack i samma form.

På t.ex. Facebook, Twitter osv. är gilla-knappar, sms-text mm. för ett snabbt men ganska opersonligt deltagande ett naturligt inslag. I forum som Bussnack om motsvarande fackforum är istället formulering, argumentation och lite mer personlig efteränksamhet (eller filosoferande om man så vill) ett lika naturligt inslag. Däremot är det ofta ingen större finess med att blanda bägge fenomenen då det onekligen skär sig lite, typ som gymnastikskor till frack om man så vill.

Vad gäller kommentar på bilder så uppskattas nog det mesta, men man kan ju inte kommentera allt och att just som sagt kommentera enbart på slentrian blir inte direkt rätt det heller. Ibland är det även sedan så att man inte alltid hittar guldkornen då rubrikerna inte är de bästa, men som sagt... kikar man på hur ofta något är läst så får man i alla fall en fingervisning om populäriten.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

DEB

Känns som att vissa gör sig dummare än vad de egentligen är. Allvarligt, när en person har gillat en bild på en bussolycka, är er första tanke att personen gillar olyckan och inte bilden? Tänk ett varv extra och fundera på om det inte är mer realistiskt att 99 av 100 personer troligen tycker det är hemskt med trafikolyckor och aldrig skulle trycka på Gilla-knappen av den anledningen.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Björn Ax

Citat från: DEB skrivet 07 december 2012, 18:41:09 PM
Känns som att vissa gör sig dummare än vad de egentligen är. Allvarligt, när en person har gillat en bild på en bussolycka, är er första tanke att personen gillar olyckan och inte bilden? Tänk ett varv extra och fundera på om det inte är mer realistiskt att 99 av 100 personer troligen tycker det är hemskt med trafikolyckor och aldrig skulle trycka på Gilla-knappen av den anledningen.

Jo självklart är det så men som jag har upplevts så finns det ändå sådana personer och det finns risk att dessa personer tar illa upp. Detta i sig självt är ju inte en anledning att inte ha en gilla knapp men som det har diskuterats så är en gilla knapp inte aktuellt nu.

jocke

Citat från: Björn Forslund skrivet 05 december 2012, 14:59:53 PM
Om säg 300 kikat på dina bilder är de förmodligen intresserade av dem. Att folk sedan inte orkar skriva en kommentar är ju en annan sak, man kan gilla saker utan att kommentera precis allt. En "gilla" knapp är ett slappt och ytligt sätt att kommentera, och ännu värre blir det ju om någon är på dåligt humör och trycker "ogilla" utan att ens ge någon närmare kritik.

Nej, de betyder att 300 öppnat tråden. Inte att dom gillat bilden eller bilderna. Personligen kanske jag öppnar Bussmickes trådar lite oftare än nån annans för jag vet att han har bra bilder,men de betyder inte att jag gillar det jag ser varje gång. Därmed hade en Gilla-knapp varit utmärkt. Antalet visningar är absolut INGET bevis på att man gillar bilderna.

Citat från: Björn Forslund skrivet 07 december 2012, 12:01:30 PM
Jasså, "alla" visste ju det? Uppenbarligen inte jag och flera andra här  :(
Men nu är vi alltså på noll. Vad vi diskuterade var ju att fotograferna ville ha respons på sina bilder och inget annat.
Ett inlägg innehåller oftast både bilder och kommentarer. Hur ska det då tolkas om någon "gillar" en bra bild som visar en kraschad buss med dödsoffer som följd?
Detta är ett diskussionsforum, och det finns andra nyanser än svart och vitt. Det är meningen att deltagarna ska lägga ner lite tid, diskutera och kommentera. Inte bara trycka "gillar" eller gillar inte". Det trodde jag de flesta här förstått.

Enkelt, varje inlägg har en Gilla-knapp. På detta sätt är det lätt att veta vilket inlägg i tråden som gillas.
Och om vi ska vara ärliga. Hur ofta visas de bilder på Dödsolyckor med en krashad buss och någon skriker över de?  Då borde den personen bli sur redan innan bilden "GILLAS".

.
Jag håller med jakob, en röstning vore bra, känns som att det här forumet lever kvar lite i de förflutna ibland.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

the0fiskis

Citat från: jocke skrivet 08 december 2012, 16:58:22 PM
Nej, de betyder att 300 öppnat tråden. Inte att dom gillat bilden eller bilderna. Personligen kanske jag öppnar Bussmickes trådar lite oftare än nån annans för jag vet att han har bra bilder,men de betyder inte att jag gillar det jag ser varje gång. Därmed hade en Gilla-knapp varit utmärkt. Antalet visningar är absolut INGET bevis på att man gillar bilderna.

Enkelt, varje inlägg har en Gilla-knapp. På detta sätt är det lätt att veta vilket inlägg i tråden som gillas.
Och om vi ska vara ärliga. Hur ofta visas de bilder på Dödsolyckor med en krashad buss och någon skriker över de?  Då borde den personen bli sur redan innan bilden "GILLAS".

.
Jag håller med jakob, en röstning vore bra, känns som att det här forumet lever kvar lite i de förflutna ibland.
*tumme upp* 
instämmer känns så med forumet att den ligger lite efter.... och lite rädsla för förändringar... utveckling är inte alltid bra men oftast är det bra :)

Nico

Citat från: jocke skrivet 08 december 2012, 16:58:22 PMJag håller med jakob, en röstning vore bra, känns som att det här forumet lever kvar lite i de förflutna ibland.

Citat från: Eos95 skrivet 08 december 2012, 17:07:32 PM
*tumme upp* 
instämmer känns så med forumet att den ligger lite efter.... och lite rädsla för förändringar... utveckling är inte alltid bra men oftast är det bra :)

Återigen... detta är ett av Svenska Omnibusföreningen drivet diskussions- och föreningsforum med tillhörande bildvisning. Att det sedan har en viss inriktning är inte synonymt med att det skulle leva i det förflutna eller inte vilja förändras, men visst är det en enkel och billig poäng att ta till.

Själv ser jag det mera som att forumet inte bör förflackas alltför mycket och att intentionen är att man ska delta på ett mer personligt plan. Gillar man dock löpande-band-principen och anser att allt ska fungera på det viset så kan jag dock förstå att man tycker att Bussnack är lite efter.

Vad gäller en omröstning om detta så är det givetvis inga problem förutsatt att man är medlem i SvOf. Lägg bara in en motion till föreningens årsstämma så får sedan stämman i god ordning och medelst begärd votering avgöra vad som anses vara bäst för Bussnack. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Tommy H

Citat från: Nico skrivet 08 december 2012, 17:14:44 PM
Själv ser jag det mera som att forumet inte bör förflackas alltför mycket och att intentionen är att man ska delta på ett mer personligt plan.

Tyvärr är det nog den här inställningen som gör att SvOF och forumet Bussnack sakta men säkert gräver sin egen grav... Andelen aktiva här på forumet har ju minskat markant i antal, och anledningen är enligt mig att forumet inte fungerar som ett forum är tänkt att göra.
Hela grundidén med ett nätforum är ju att man ska kunna ge kortfattade snabba inlägg, oavsett om det är en fråga, ett svar, ett påstående eller en åsikt.
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Nico

Citat från: Tommy P skrivet 08 december 2012, 17:23:43 PM
Tyvärr är det nog den här inställningen som gör att SvOF och forumet Bussnack sakta men säkert gräver sin egen grav... Andelen aktiva här på forumet har ju minskat markant i antal, och anledningen är enligt mig att forumet inte fungerar som ett forum är tänkt att göra.

Hela grundidén med ett nätforum är ju att man ska kunna ge kortfattade snabba inlägg, oavsett om det är en fråga, ett svar, ett påstående eller en åsikt.

Tja, då har vi olika syn på saken. Själv har jag otroligt svårt för den korta lättsmälta varianten som inte kräver vare sig kunskap eller lite eftertanke. Om det hela ska begränsas till något som jag ska hantera som en SMS-funktion när jag sitter på t.ex. t-banan,  ja då kan jag för min del lika gärna låta bli att delta. Om man nu ändå känner för något i den stilen så finns som sagt just Facebook, Twitter mm. för de som vill umgås på det viset.

Vad gäller grundidéer med nätforum så är det frågan om ifall det finns en grunddefinition på hur de ska fungera. Istället är det väl upp till de som driver forumet ifråga att välja hur de vill ha sitt upplägg?! Vad gäller antalet aktiva på forumet så vet jag inte vad du grundar ditt påstående på? Själv har jag ingen statistik så här på rak arm, men personligen märker jag ingen direkt nedgång. Vi hade ett visst dipp när Lastbilsforumet lades ned, men efter det så har det ofta varit full fart.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman