OmniCity-ledbrist??

Startat av virtual1, 31 juli 2008, 22:09:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Såg tre stycken olia MaxCi som rullade som 1:or idag på Kungsgatan (inte bara flexbussar), skulle inte förvånat mig om fler var i omlopp, nån som vet varför?

Ersa

Någon vagnsutsättare i Hornsberg satte ut dem i trafik enbart för att denne visste att Bussmicke befann sig i innerstan just då?  ;)

Bussmicke

Jensen Bøfhus mittemot Centralen var jag som närmast linje 1 idag..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Yujin Zhang

Samma sak gällde på linje 4 - minst 2-3 röda vagnar var ute.

Å andra sidan kan man inte riktigt säga man gör så med flit (är troligen vagnfel) om vi ska tänka vad Swebus Nacka/Värmdö håller på med... Där är de faktiskt fullt medvetena att det saknas en blåvagn för att en vanlig vardagstrafik på 471 och 474 ska kunna vara fritt från röda vagnar, men gör de något åt det? näääädu...

Walter

Citat från: Yujin Zhang skrivet 31 juli 2008, 22:54:22 PM
Samma sak gällde på linje 4 - minst 2-3 röda vagnar var ute.

Å andra sidan kan man inte riktigt säga man gör så med flit (är troligen vagnfel) om vi ska tänka vad Swebus Nacka/Värmdö håller på med... Där är de faktiskt fullt medvetena att det saknas en blåvagn för att en vanlig vardagstrafik på 471 och 474 ska kunna vara fritt från röda vagnar, men gör de något åt det? näääädu...

Du missar inte en chans att gnälla på Swebus N/V! Detta med hur många blå resp röda bussar det ska finnas bör väl regleras i avtalet mellan Swebus o SL. Får Swebus betalt för att lacka om/köpa nya blåbussar gör dom det säkert. Struntar SL i det så ja varför ska då Swebus betala det själv?
Ytterligare en anledning till det idiotiska att ha skilda färger på bussarna. REsenärerna skiter i vilken färg bussen har, bara den kommer.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Citat från: Walter skrivet 31 juli 2008, 22:57:10 PM
Ytterligare en anledning till det idiotiska att ha skilda färger på bussarna. REsenärerna skiter i vilken färg bussen har, bara den kommer.

Medhåll. Gärna högre utrustningskrav på stomlinjerna, men låt allt blått bli rött!

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 juli 2008, 23:32:17 PM
Samma problem ändå, en fordonstyp en färg om det ska vara någon mening.
Annars måste man ändå ha en mängd udda bussar i reserv och någon diggare går i taket om det kommer en röd buss utan de extra detaljerna

"Vite utdömt pga att takmatta saknades på 474"  ;)

Fredde

Citat"Vite utdömt pga att takmatta saknades på 474"  ;)

Det skulle vara en fin rubrik ;D


Bussmicke

Citat från: Verspieder skrivet 31 juli 2008, 23:39:46 PM
"Vite utdömt pga att takmatta saknades på 474"  ;)

Du glömde ett X antal !! efter..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 juli 2008, 23:08:06 PM
Därför att det är vettigare att ha fler röda reservbussar än blå, det tror jag att någon har förklarat tidigare. Det är helt ok att använda röda bussar medans tvärtom är sämre.

Hur stor andel teknisk reserv av olika bussar man ska hålla är en avtalsfråga, SL vill säkerligen inte betala för fler udda reservbussar än nödvändigt, iallafall om det inte skett någon oerhörd omsvängning på den fronten ;)

Nja, Yujin har ju faktiskt rätt i gnället här. Det finns inte tillräckligt med blå för att ens om alla är i drift täcka full utsättning sedan minst ett år tillbaka. Till hösten utökas den blå trafiken ytterligare men med samma antal blå bussar.  Att det inte lackas om fler till blått är dock förklarligt just för att det inte kostar något att köra röda bussar i stället.

Karsten

Nä visst är det så att det är SL som håller på att utrota sitt eget stomblå system. Vilka blå bussar tänker du på? Ekerös är ju höggolvare och N/V:s blå linjer är det väl lågentrékrav på. De skulle trots det passa utmärkt på 474. :D

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 augusti 2008, 13:20:46 PM
Detta med lågentré eller ej utredde ju Henrik tidigare, det finns knappast några hinder att använda Ekerös B10M i N/V

Hoppsan, det hade jag visst missat/glömt bort. I så fall är det ju bara att tacka och ta emot. Trevligt, de flesta har väl stora motorn också?

Fredde

Citatdet finns knappast några hinder att använda Ekerös B10M i N/V

Dom vill vi ha! :D Och det är jag absolut inte ensam om att tycka bland våra ca 600 medarbetare...


homer

Även om de inte finns krav på Lågentre på 471-474 så är de nog ändå på blålinjerna som dem kommer väl till pass, även om 474 går motorvägen fungerar den som en lokalbuss mellan Hemmesta och Gustavsberg med många gamla tanter

alla andra linjer på åtminstånde värmdö borde de vara normalgolv på