En ex. jämte och en smålänning

Startat av Jonas Strömblad, 28 juni 2007, 20:20:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Strömblad



Enligt Uffes busshistoria började denna buss sitt liv som Danielssons Celiné. Så ser det inte ut att vara längre dock...




En lite nyare "Carrus Vega"  :D tillhörande Carlstens. Handskeryd var destinationen!

Båda tagna i Nässjö i förmiddags
/J

Peter Öden

Hej !

Den "nyare Carrus Vegan" enligt texten, torde ju enligt bilden vara en Volvo 8700-LE ( B12B-LE).

Mvh Peter Ö

Johan B

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 28 juni 2007, 20:20:40 PM



Om alla lågentrébussar var sådanna här skulle man inte sakna normalgolvarna lika mycket :D.

Jonas Strömblad

Citat från: Peter Öden skrivet 28 juni 2007, 20:36:27 PM
Hej !

Den "nyare Carrus Vegan" enligt texten, torde ju enligt bilden vara en Volvo 8700-LE ( B12B-LE).

Mvh Peter Ö

Jo, därav "fnuttarna" och smileyn. Trevlig ersättare till Carrus Vegan hur som helst.
/J

Ersa

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 28 juni 2007, 20:20:40 PM
Enligt Uffes busshistoria började denna buss sitt liv som Danielssons Celiné. Så ser det inte ut att vara längre dock...

Nu ska vi se om jag minns rätt:
2001-03 var Celiné i tjänst hos Danielssons på Brunflotrafiken tillsammans med tre systrar, samt tre namnlösa kusiner hos Brunflo Buss AB. Dessa var bara leasade från Wist, med tanke på att JB:s gamla stora område 2001 splittrades upp i olika delar varav Brunflotrafiken fick gå till vit-gula Bräcke, vars avtal gick ut redan två år senare. Hade Centrala Buss behållit Bräcke hade man nog köpt lös alla bussar, men nu när KR tog hem det var det ju enklare att säga upp ett leaskontrakt jämfört med att sälja sina egna bussar.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 juni 2007, 23:01:02 PM
vad gäller Brunflokärrorna var man om jag hört rätt inte speciellt nöjda med dessa, bränsleförbrukningen var oerhörd och framkomligheten i snö sisådär.

"Sisådär" var ett lite väl positivt ordval för att beskriva vinteregenskaperna vid start i uppförsbackar! Haha!  ;D
Sen minns jag att taken på dem läckte in vatten sommartid. Ibland med resultat att dörrbromsen slog till fast framdörren var stängd.

Esbjörn

Citat från: Verspieder skrivet 28 juni 2007, 22:41:00 PM
Nu ska vi se om jag minns rätt:
2001-03 var Celiné i tjänst hos Danielssons på Brunflotrafiken tillsammans med tre systrar, samt tre namnlösa kusiner hos Brunflo Buss AB. Dessa var bara leasade från Wist, med tanke på att JB:s gamla stora område 2001 splittrades upp i olika delar varav Brunflotrafiken fick gå till vit-gula Bräcke, vars avtal gick ut redan två år senare. Hade Centrala Buss behållit Bräcke hade man nog köpt lös alla bussar, men nu när KR tog hem det var det ju enklare att säga upp ett leaskontrakt jämfört med att sälja sina egna bussar.

RYC-vegorna togs i trafik runt nyår 2000. I juni 2003 tog KR Trafik över trafiken med ett antal Lahti Scala.
Vad var egentligen anledningen till att en helt ny vagnpark köptes in till Brunflotrafiken då det endast var 2,5 år kvar på ett avtal?
Var det en kort avtalsperiod av någon anledning?
Kom länstrafiken plötsligt på under löpande avtal att man skulle ha lågentrévagnar i trafiken? (Med kostnadsjustering uppåt kan man anta)
Samtidigt sattes det in lågentré på andra landsbygdslinjer mot Berg (KR), Åre (Danielssons) och Ragunda (Brunflo Buss).
Hur var det? Upphandlades Åre och Ragunda tidigare än övriga områden, eller var det nytt avtal där också i juni 2003?
Gissar att Åreavtalet upphandlades året innan med tanke på att Danielssons investerade i flera nya bussar 2002.

Ersa

Citat från: Esbjörn skrivet 29 juni 2007, 08:28:49 AM
RYC-vegorna togs i trafik runt nyår 2000. I juni 2003 tog KR Trafik över trafiken med ett antal Lahti Scala.
Vad var egentligen anledningen till att en helt ny vagnpark köptes in till Brunflotrafiken då det endast var 2,5 år kvar på ett avtal?
Var det en kort avtalsperiod av någon anledning?
Kom länstrafiken plötsligt på under löpande avtal att man skulle ha lågentrévagnar i trafiken? (Med kostnadsjustering uppåt kan man anta)
Samtidigt sattes det in lågentré på andra landsbygdslinjer mot Berg (KR), Åre (Danielssons) och Ragunda (Brunflo Buss).
Hur var det? Upphandlades Åre och Ragunda tidigare än övriga områden, eller var det nytt avtal där också i juni 2003?
Gissar att Åreavtalet upphandlades året innan med tanke på att Danielssons investerade i flera nya bussar 2002.

2001-01-01 blev Brunflo en del av Bräcke kommun, linjemässigt. Samma dag blev Lit en del av Strömsund, och Fåker-Orrviken en del av Bergs kommun.
Innan dess var det Swebus Östersund (efter JämtlandsBuss) som hade dessa delar + stadstrafiken. 2001 och framåt blev stadstrafiken skild från dessa förortsområden.