Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 17 gäster tittar på detta ämne.

Tanum97

Citat från: Bussmicke skrivet 14 juni 2023, 00:13:12 AMVilka expresslinjer?

X5 Frölunda - Vallhamra
X6 Lilla Varholmen - Landvetter
X76 Eketrägatan - Rannebergen
X77 Volvo Torslanda - Lövgärdet
X90 Amhult - Mölndal

Erling.L

Hisings paketet är som sommaren i grund med vissa linje förändringar samt en massa nummer byten

230 Svarts Hisings del med start på Nils Ericson
30 samma som idag
31 dagens L27
32 samma som idag
33 dagens L23
34 samma som idag
35,37 ny start plats Lindholen ersätter L31 till Wieselgrens platsen
36 Skra bro till Säve station
38 Skra bro Kippholmen
39 kommer jag inte ihåg hur det var med
40 Som i sommar
42 samma som idag 
43 som i sommar
44 förlängs från Hjalmar till Eketrä 31ans väg efter Wieselgrens platsen
46 samma som idag
47 samma som idag

industribussarna nått nummer byte samt någon ny linje i övrigt samma som i sommar

Detta e taget fritt ur minnet så kan finnas nått fel i det

Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

virtual1

Citat från: Erling.L skrivet 13 juni 2023, 21:00:30 PMKammarrätten ger Keolis rätt gällande Hisingen och expressbuss paketet

för se om nån försöker gå vidare med det, annars är det 10 dagars avtals spårr.



Vad innebär detta i praktiken? Förvaltningsrätten hade väl valt att gå på linjen att helt utesluta Keolis från sin vinst av Hisingen/Expressbussarna. Innebär detta att man kör över förvaltningsrättens beslut och att nu Keolis kan sätta igång som planerat?

Erling.L

Ja om 10 vardagar får Vt och Keolis skriva avtal om inte andra parten går vidare.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

virtual1

Spännande! Tack! Man kan undra hur långt Keolis han komma med beställningar och dyl. innan förvaltningsrätten satte käppar i hjulet dock.

Fredrik Gelin

Jag tror inte att någon operatör beställer bussar eller gör något annat kokostnadsdrivande innan man har ett påskrivet avtal

Däremot brukar man i samband med anbudet reservera en "slot" hos önskad tillverkare.
Detta är dock inte detsamma som att man beställer några bussar, man försäkrar sig bara om möjligheten att kunna göra det när det väl blir dags.
Gör man inte så hamnar man troligen sist i kön och då kanske man inte hinner få några bussar till trafikstarten.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


S Svensson

Redan tidigt 1930 tal beställdes det rullande materiel till järnväg och även landsväg utan att det fanns beslut om trafik.
De sista 20 åren har företag i stort sett beställt fordon innan avtal har tecknats. Ibland är det svårt att veta vilket eller vilka företag det skall beställas hos. Bussar beställs ofta hos en bestämd underleverantör-en fordonsfirma som är tillverkarens representant.
Senare år har det ibland hänt att detta med företrädare för bestämda företag haft fel. Den indelning som gjorts tidigare av återförsäljare i geografiska områden fått bakläxa.
Nog om detta. Vad som gjort tidigare är att företagen villkorar beställningen och den blir giltig när avtalen är tecknade. Då är allt det andra gjort och det är bara att "köra"igång.
När det sedan är klart så beställer återförsäljaren fordonen hos ett företag. Vi vet att ibland köper återförsäljaren in fler fordon än det har beställts av trafikföretagen. Numera finns väl inga tidskrifter med annonser. Tillverkningsföretagens problem kan vara att de har svårt att tillfredsställa alla önskemål som finns.
Det går alltså att beställa preliminärt. Sedan skall det också förhandlas om vem som skall äga bussarna. Det är mycket sällsynt att trafikföretagen står själva för inköpta fordon.
Vi skall inte krångla till det. Förr i tiden stod det vem som ägde fordon. I dag kan det stå en sk ägare och vem som hyr fordonen. Sedan kan det stå ätt företagen är ägare men det finstilta anger att äganderätten övergår när fordonen är betalda. Detta kan ta över 10 år att göra. Själv skulle jag vilja varna för leasing-hyra- fordon då det är sällan som slitaget på fordonen motsvarar betalningstiden. Detta behöver inte vara problem så länge fordonen är fullt brukbart. Men blir fordonet skadat i olycka och trafikförsäkring träder in så kan det bli en differens emellan värdet av ett fordon och hur mycket som är betalt för fordonen. Se ett antal olyckor under 1980-talet. Ursäkta att jag blir långrandig.

Erling.L

Keolis har tydligen återtagit överklagan av E43

Man fick tydligen kompletterande info som visade att grunderna inte kvarstod
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

virtual1

10 dagar borde väl förlöpt nu för Keolis om Hisingen va?

Erling.L

Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Bussmicke

När blir det trafikstart i Botkyrka, Huddinge, Söderort och Nacka/Värmdö?
Fortsätter Keolis fram till dess?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

homer

E19 avtalet upphör nu i Augusti och Keolis kommer att köra båda områdena på ett nytt tillsvidareavtal... ingen ny operatör finns i sikte...

Gano

För oss som inte vet vad E19 respektive E43 är för områden. Skulle någon kunna specificera?

Bussmicke

Citat från: homer skrivet 02 juli 2023, 21:55:43 PME19 avtalet upphör nu i Augusti och Keolis kommer att köra båda områdena på ett nytt tillsvidareavtal... ingen ny operatör finns i sikte...

Vart det inte klart att Nobina fick detta? Det vill  jag minnas att det var.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Citat från: Gano skrivet 05 juli 2023, 00:17:16 AMFör oss som inte vet vad E19 respektive E43 är för områden. Skulle någon kunna specificera?
E19 omfattar busstrafiken i Nacka, Värmdö, Söderort, Huddinge och Botkyrka.
 
Nobina har vunnit trafiken som egentligen skulle ha startat nu i augusti, men har pga en utdragen process i först Förvaltningsrätten och sedan Kammarrätten inte kunnat beställa de fordon som krävs för trafiken och Trafikförvaltningen har inte fått laddningsinfrastrukturen för de avtalade elbussarna på plats heller.
Sammantaget gör detta att Keolis fortsätter köra i dessa områden tills vidare.

E43 är upphandlingen som omfattar SLs lokalbanor utom Roslagsbanan.
Här har Stockholms spårvägar vunnit, men VR och Keolis överklagade det beslutet till Förvaltningsrätten.
Keolis har därefter dragit tillbaka sitt överklagande medan VRs begäran om överprövning kvarstår.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk