(https://i.postimg.cc/d0KG0MC6/6415-413-Bj-C-B.jpg)
JKY 052
(https://i.postimg.cc/zX6n9HX9/6007-431-M-v-B.jpg)
KPN 847
(https://i.postimg.cc/g2hvdcxr/5953-420-N-set-B.jpg)
DST 983
(https://i.postimg.cc/ZKC87xZ8/4121-422-Stym-B.jpg)
KKT 352
tack för dessa fina bilder, framförallt Mölnvik har ju ändrat karaktär mycket, de andra ställena ser ju ungefär likadana ut, förutom att björknäspåfarten är stängd, men den finns ju kvar.
Stort tack för den tillbakablicken! :)
Mycket trevliga bilder och kul att du hittade några sidoskyltar att sätta upp./Ulf
Citat från: homer skrivet 18 april 2021, 20:31:47 PM
tack för dessa fina bilder, framförallt Mölnvik har ju ändrat karaktär mycket, de andra ställena ser ju ungefär likadana ut, förutom att björknäspåfarten är stängd, men den finns ju kvar.
Om Björknäspåfarten är stängd, hur kör bussarna då?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Via ny påfart ovanför Björknäsdepån hyfsat direkt efter Centralplan. Björknäs C/Klintvägen på omväg finns inte kvar längre. /Henrik/
Detta med anledning av bygget av den nya Skurubron. 8)
Tack! Alltid lika trevligt med bilder från Nacka och Värmdö!
Härliga bilder och härliga bussar från mitt nuvarande trafikområdet. :)
Nja, Björknäspåfarten stängdes inte på grund av bygget med nya bron. Utan för att den var trafikfarlig med kort påfart direkt ut på bron om jag inte minns fel (körde inte i N/V när den stängdes). Därför byggde man en ny med längre påfartsträcka intill Björknäs Depå. Men det var väl ganska många år sedan nu.
//R
Märkligt att något som alltid funkat helt plötsligt inte gör det..
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Tack för alla svar!
Kan tillägga att bilden på 5953 är lite fejkad. Man ser på skuggan från stolpen att det är morgon. 420 kördes ju enkelriktat under rusningstid ända från/till Hemmesta vägskäl vid denna tid och bilden togs under tomturen från Björknäsgaraget vid sista hpl före utgångshållplatsen. Passade på när solen stod rätt.
Värmdölinjerna kördes ännu via Gustavsbergs centrum utom under några högtrafiktimmar. 431 hade tillkommit för att ge bl.a. Ösbydalen en motorvägsförbindelse med Slussen under dessa tider.
4121 rullade på en Grisslingetjänst.
431 och förlängda 420 till Hemmesta ersatte 435 som i början av 90-talet stod för motorvägsförbindelsen till Gustavsberg och Ösbydalen i högtrafik. Linjerna 428-434 och 436-440 gick under högtrafik med suffixet "D" via motorvägen utan att passera Gustavsberg.
Med linje 431 fick Farsta slott kollektivtrafikförbindelse med Stockholm. Senare följde också linje 432-434 denna väg utanför högtrafik.
Inte fullt lika kul att vara i Gustavsberg nu när så många linjer inte passerar där längre.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Bussmicke skrivet 20 april 2021, 22:02:11 PM
Märkligt att något som alltid funkat helt plötsligt inte gör det..
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Påfarten flyttades därför den inte fungerade. Det skedde olyckor där flera gånger per månad...
Men det har fortfarande fungerat i över 30 år.
Märkligt att det inte gör det nu.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Samhället utvecklas. Befolkningsökningen har varit stor i denna sektor och det har givit ett ökat tryck på vägnätet. Till slut blev trafiken så omfattande att något behövde göras åt situationen vid Björknäs ochcden här lösningen har inneburit klara förbättringar i framkomlighet och i restider.
Tunga fordon behöver i princip en egen accelerationsfil att hamna i efter utfart på en liknande väg, skyddad med heldragen spärrlinje en längre sträcka. Detta för att få vara ifred och inte prejas av arga privatbilister, som numera har både noll kunskap och förståelse för att det tunga fordonet inte kan accelerera upp till 100 km/t på fyra sekunder.