SJ AB tilldelat Öresundstågen från 2020

Startat av S Svensson, 21 maj 2019, 15:21:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

zjbus

Citat från: Leyland skrivet 18 juni 2019, 19:16:39 PM
Upp till dom, bara att ansöka om tillstånd, köpa fordon och ansöka om tåglägen - och marknadsföra så man får kunder.
Förutsatt att det inte redan är fullbelagt.

Leyland

Citat från: zjbus skrivet 18 juni 2019, 20:18:15 PM
Det jag sa var att jag hoppas SJ AB får trafiken.

Men först måste dom själva vilja i så fall - men de kör ju redan?

Leyland

Citat från: zjbus skrivet 18 juni 2019, 20:23:47 PM
Okej jag är inte insatt i alla avtalsbestämmelser men jag har min fulla rätt att hoppas SJ AB vinner anbud samt får tillstånd av Trafikverket.

Absolut,

men upphandlingen har inget med tillstånd av Trafikverket att göra.

Tillstånd av Trafikverket och Transportstyrelsen måste man ha innan man lägger anbud i en upphandling - och SJ AB har redan alla Tillstånd. Skulle dom inte ha det körde dom ingen trafik idag.

Sedan om man vinner en upphandling söker man Tågläge/en, vilket ofta hanteras med den upphandlande THM/Myndigheten som betalar för förlusttrafiken - det är inte ett "Tillstånd".

Vill man köra en egen affär ansöker man om ett Tågläge.

zjbus

Citat från: Leyland skrivet 18 juni 2019, 20:26:42 PM
Men först måste dom själva vilja i så fall - men de kör ju redan?
Finns det något som hindrar dom från att utöka sina körningar?

Harald Nordius

Citat från: zjbus skrivet 18 juni 2019, 20:25:01 PM
Förutsatt att det inte redan är fullbelagt.
"Redan fullbelagt" kan det bara vara när tidtabellen för en period är fastställd. Man får tåglägen för en tidtabellsperiod, sedan är det rent bord och ny tilldelningsprocess. Alla som har sökt i tid är med i den processen och ingen har någon förtur.

Leyland

Citat från: zjbus skrivet 18 juni 2019, 20:33:38 PM
Finns det något som hindrar dom från att utöka sina körningar?

Nä, bara dom har fordon och har tåglägen - när det gäller sin egna trafik.

Kör dom ett THM/upphandlat uppdrag med THM fordon måste de sannolikt samverka med den upphandlande parten.

zjbus

Citat från: Leyland skrivet 18 juni 2019, 20:30:24 PM
Absolut,

men upphandlingen har inget med tillstånd av Trafikverket att göra.

Tillstånd av Trafikverket och Transportstyrelsen måste man ha innan man lägger anbud i en upphandling - och SJ AB har redan alla Tillstånd. Skulle dom inte ha det körde dom ingen trafik idag.

Sedan om man vinner en upphandling söker man Tågläge/en, vilket ofta hanteras med den upphandlande THM/Myndigheten som betalar för förlusttrafiken - det är inte ett "Tillstånd".

Vill man köra en egen affär ansöker man om ett Tågläge.
Jag vet.
Bra då kan väl SJ AB få mer trafik.
Okej

zjbus

Citat från: Harald Nordius skrivet 18 juni 2019, 20:35:40 PM
Det är aldrig "redan fullbelagt". Man får tåglägen för en tidtabellsperiod, sedan är det rent bord och ny tilldelningsprocess. Alla som har sökt i tid är med i den processen och ingen har någon förtur.
Men det kan väl inte finnas obegräsat utrymme och behov för alla intresserade.

zjbus

Citat från: Leyland skrivet 18 juni 2019, 20:36:56 PM
Nä, bara dom har fordon och har tåglägen - när det gäller sin egna trafik.

Kör dom ett THM/upphandlat uppdrag med THM fordon måste de sannolikt samverka med den upphandlande parten.
Okey

Leyland

Citat från: zjbus skrivet 18 juni 2019, 20:39:07 PM
Men det kan väl inte finnas obegräsat utrymme och behov för alla intresserade.

Nä, inte om alla vill köra samtidigt. Men det finns "spelregler" för tilldelning av Tåglägena som är kända för alla och alla behandlas lika utifrån reglerna och prioriteringarna.

virtual1

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 juni 2019, 19:34:34 PM
Jo, men bara för att tågbolaget har sitt säte i Hongkong är det ju inte precis mandarin som är det språk som används gentemot kunderna. På MTR Nordic t ex torde alla med kundkontakt tala svenska. Och inte pratar bussförarna på Keolis eller Transdev franska med sina svenska resenärer. Detta trots att båda dessa bussbolag är franskägda.

Och framförallt anställer man ju folk lokalt, man importerar ju inte arbetskraft från moderbolagets länder,  så befarandet är ju galet outgrundat.

Leyland

Citat från: virtual1 skrivet 18 juni 2019, 20:41:03 PM
Och framförallt anställer man ju folk lokalt, man importerar ju inte arbetskraft från moderbolagets länder,  så befarandet är ju galet outgrundat.

Instämmer.

zjbus

Citat från: Leyland skrivet 18 juni 2019, 20:40:35 PM
Nä, inte om alla vill köra samtidigt. Men det finns "spelregler" för tilldelning av Tåglägena som är kända för alla och alla behandlas lika utifrån reglerna och prioriteringarna.
Tack för infon, då vet jag det.