De nya Volvo 8900LE som ska användas i Connect Bus Sandarnas trafik i Sjuhärad med start i juni har nu börjat dyka upp. Vid Borås Bil Lastvagnar finns nu ett antal som forumiten "yngrot" fotograferade igår den 9 april. Nedan följer några mobilbilder jag fått från honom för publicering här.
(https://live.staticflickr.com/65535/49756568602_0e5851a01b_o.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/49756233386_b5bed435cb_o.jpg)
6535
(https://live.staticflickr.com/65535/49755704158_ce634da9df_o.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/49756568037_383076a234_o.jpg)
Tror den närmaste bussen har nr 6547
(https://live.staticflickr.com/65535/49755706248_5a19674950_o.jpg)
Uppgifter om en av bussarna, ev står KB för "Komfortbuss".
Tack för hjälpen Bernt tyvärr tänkte jag inte på att skriva upp invnr på dem .
KB2L står mycket riktigt för Komfort Boggibuss Klass 2 Låggolv
Hej !
Volvo 8900 finns väl ej som låggolvsbuss utan som normal och lågentré ?
Mvh Peter Ö
Det stämmer.
Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 10 april 2020, 12:15:45 PM
De nya Volvo 8900LE som ska användas i Connect Bus Sandarnas trafik i Sjuhärad med start i juni har nu börjat dyka upp. Vid Borås Bil Lastvagnar finns nu ett antal som forumiten "yngrot" fotograferade igår den 9 april. Nedan följer några mobilbilder jag fått från honom för publicering här.
(https://live.staticflickr.com/65535/49755706248_5a19674950_o.jpg)
Uppgifter om en av bussarna, ev står KB för "Komfortbuss".
På vilken buss har du fotat denna lapp? Reg-numret är EMA26D. Kutym brukar vara att numrera bussarna i chassinummerordning, så vet man vilken det här är så kan vi få fram fler sedan :)
// Anders
Tyvärr noterade jag inte vilken buss jag fotade med lappen i rutan
Jeg har fundet masse Volvoer ( 8900le i forskellig størrelse ) som har disse data i følge https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/ +
BKR63E = YV3T7U520L1202511
WWS88L =YV3T7U522L1202512
LEF20W = YV3T7U526L1202514
KPK19W = YV3T7U52XL1202371
KBE89W = YV3T7U522L1202378
JMF40A = YV3T7U524L1202513
YRC40A = YV3T7U523L1202504
YOJ30S = YV3T7U528L1202370
XFZ60A = YV3T7U521L1202372
YAD92J = YV3T7U520L1202377
YKG93M = YV3T7U524L1202379
MYD83H = YV3T7U52XL1202631
KGF30P = YV3T7U521L1202632
MAA72E = YV3T7U521L1202503
JPB68M = YV3T7U526L1202500
XEC08H = YV3T7U525L1202505
EGR86L = YV3T7U52XL1202502
EMA26D = YV3T7U525L1202374
FNA58S = YV3T7U523L1202499
HOF28F = YV3T7U522L1202381
Skal dem alle kører Sjuhärad ?.
6522 = PJU04E (2-axlig)
6525 = CLM04H (3-axlig)
6540 = JMF40A (3-axlig)
6541 = LEF20W (3-axlig)
Dessa rullar i Sjuhärad.
I dag (30/6) vid 13 tiden så gick det en buss från Connect Bus på linje 320, där det normalt går andra 8900 (oftast 45012,-13 eller-14.
Tyckte den var tvåaxlig.
Ang 320 så kan jag meddela att fd Kjellgrens 45012.13 ,14 är dessa numera ombyggda till komfortbuss. De har oxå nya design och barnstolar monterade smat nya nr enligt uppgift 6507 6508 6509. Connect nya börjar på 6510 i Tranemo iaf..
Tyckte det var 45012 som blivit (?) 6521 och märkt Connect Bus. Jag är lite förundrad över att det märkts om bussar redan nu. I vilket fall påstås att Flexbuss körning i Tranemo skall vara kvar till mitten av december.
En liten undran. På mig verkar det som om de bussar som nyanskaffas och som är tvåaxliga får nr 6501-?6510.
Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Berndt anger att 6522 är tvåaxlig och Yngrot skriver att nya bussar börjar på 6510 och om fd Kjellgrens är vad som framgår i Yngrots inlägg så kan det inte stämma.
Jag har sett bild på 6522 och den är tvåaxlig, mer vet inte jag.
Här är 6522, PJU04E: https://www.picuki.com/media/2332965280802590422 (https://www.picuki.com/media/2332965280802590422)
Citat från: Walter skrivet 01 juli 2020, 20:12:42 PM
Berndt anger att 6522 är tvåaxlig och Yngrot skriver att nya bussar börjar på 6510 och om fd Kjellgrens är vad som framgår i Yngrots inlägg så kan det inte stämma.
6521 har jag sett några dagar på 320 och det är troligen 45012. Då och troligen nu så klistras det på fel lappar. Har det gjorts så nu också ? Märk att berörd fordon inte har bytt brukare (obs!)
Tvåaxliga enligt bilregister:
EGR86L 6502
FNA58S
JPB68M
KGF30P 6519
MAA72E
MYD83H 6518
OAG04H 6501
PJU04E 6522
URF67M 6520
XEC08H
YRC40A 6510
45012 CMT219 6521
45013 WEO504
45014 ELC230 6507
Dessa tre registrerades på Flexbuss AB 2019-07-01 från Dacke Buss AB
Ni som ser dessa kan ju gärna se om Ni får fram något identitetsnummer (invnr ,radionr etc)
EGR86L Connect Bus Sandarna AB, Göteborg 6502
OAG04H Connect Bus Sandarna AB, Göteborg 6501
Källa SBH
Citat från: Walter skrivet 01 juli 2020, 20:12:42 PM
Berndt anger att 6522 är tvåaxlig och Yngrot skriver att nya bussar börjar på 6510 och om fd Kjellgrens är vad som framgår i Yngrots inlägg så kan det inte stämma.
De nummer jag angav fick jag av en som kör Connect Tranemo.. Har inte varit i Tranemo själv och kollat hur det är. Jobbar inte längre i Tranemo..
Jag kan nämna att 45014 är ommärkt till 6507 (vilket stämmer med yngrot)
Vore tacksam om någon läser av regnr. Möjligen kommer det fler äldre fordon nämligen.
Vet inte vilka uppgifter som saknas, men jag fyller i med dessa...
URF67M=6520 2-axl
ADZ63L=6531 3-axl
EMA26D=6532 3-axl
CCB35A=6533 3-axl
YKG93M=6537 3-axl
OSH84X=6538 3-axl
HOF28F=6539 3-axl
Antecknade dessa: Vad gäller boggi (6x2) inv nr 6527-6529 ( ev 6523)
YOJ30S ch nr 2370
BKR63E ch nr 2511
WWS88L ch nr 2512
Om vi då sammanfattar vad jag själv sett och vad som kommit fram i denna tråd och på Facebook:
2-axliga:
6501-OAG04H
6502-EGR86L
6503-
6504
6505
6506-FNA58S
6507-ECC230, Flexbuss 45014
6508-
6509
6510-YRC40A
6511
6512
6513
6514
6515
6516
6517
6518-MYD83H
6519-KGF30P
6520-URF67M
6521-CMT219, Flexbuss 45012
6522-PJU04E
Boggi:
6523-YOJ30S
6524-KPK19W
6525-CLM04H
6526-TLP58R
6527-
6528-WWS88L
6529-
6530-XFZ60A
6531-ADZ63L
6532-EMA26D
6533-CCB35A
6534
6535-YAD92J
6536-KBE89W
6537-YKG93M
6538-OSH84K
6539-HOF28F
6540-JMF40A
6541-LEF20W
//Jonas G
Hej alle
6534 UCF 38E
Svenn Erik
6503 MAA72E
Jag fick mig tillsänt denna bilden som sign yngrot tog på Connect Bus 6566, f d Flexbuss 45013, i Tranemo igår. Logiken i numreringen känns inte helt klar...
(https://live.staticflickr.com/65535/50077221987_ea0e95d2e0_o.jpg)
Verkligen underligt hur de tänkt vad gäller nummer..
Nåt sånt här borde det se ut. De bussar som hittills kommit i alla fall :)
Reservation för några depåplaceringar.
6501 OAG04H Volvo B8RLE 4x2/8900LE (12.1m) Svenljunga
6502 EGR86L Volvo B8RLE 4x2/8900LE (12.1m) Svenljunga
6503 MAA72E Volvo B8RLE 4x2/8900LE (12.1m) Borås
6506 FNA58S Volvo B8RLE 4x2/8900LE (13.1m)
6507 ELC230 Volvo B8RLE 4x2/8900LE (13.1m) Tranemo f.d Flexbuss 45014
6510 YRC40A Volvo B8RLE 4x2/8900LE (12.1m) Tranemo
6511 XEC08H Volvo B8RLE 4x2/8900LE (12.1m) Tranemo
6517 JPB68M Volvo B8RLE 4x2/8900LE (13.1m) Tranemo
6518 MYD83H Volvo B8RLE 4x2/8900LE (13.1m) Tranemo
6519 KGF30P Volvo B8RLE 4x2/8900LE (13.1m) Tranemo
6520 URF67M Volvo B8RLE 4x2/8900LE (13.1m) Tranemo
6521 CMT219 Volvo B8RLE 4x2/8900LE (13.1m) Tranemo f.d Flexbuss 45012
6522 PJU04E Volvo B8RLE 4x2/8900LE (12.1m) Svenljunga
6523 YOJ30S Volvo B8RLE 6x2/8900LE
6524 KPK19W Volvo B8RLE 6x2/8900LE Borås
6525 CLM04H Volvo B8RLE 6x2/8900LE Borås
6526 TLP58R Volvo B8RLE 6x2/8900LE Borås
6527 BKR63E Volvo B8RLE 6x2/8900LE Borås
6528 WWS88L Volvo B8RLE 6x2/8900LE Borås
6530 XFZ60A Volvo B8RLE 6x2/8900LE
6531 ADZ63L Volvo B8RLE 6x2/8900LE Tranemo
6532 EMA26D Volvo B8RLE 6x2/8900LE
6533 CCB35A Volvo B8RLE 6x2/8900LE
6534 UCF38E Volvo B8RLE 6x2/8900LE Tranemo
6535 YAD92J Volvo B8RLE 6x2/8900LE Tranemo
6536 KBE89W Volvo B8RLE 6x2/8900LE Svenljunga
6537 YKG93M Volvo B8RLE 6x2/8900LE Svenljunga
6538 OSH84X Volvo B8RLE 6x2/8900LE Svenljunga
6539 HOF28F Volvo B8RLE 6x2/8900LE Svenljunga
6540 JMF40A Volvo B8RLE 6x2/8900LE Svenljunga
6541 LEF20W Volvo B8RLE 6x2/8900LE Svenljunga
6566 WEO504 Volvo B8RLE 4x2/8900LE (13.1m) Tranemo f.d Flexbuss 45013
// Anders
Observera att de tre bussarna från Flexbuss fortfarande tillhör Flexbuss och är ännu inte överlåtna till Connect Bus Sandarna. De senare tar över trafik först 13 dec 2020. Jag förutsätter dock att bussarna kommer att överföras tidigare och att Flexbus tar sina Gislavedsbussar till Tranemo. Det rör sig om fyra Volvo 8900 från 2016 som passar bra på linje 320. Finns även två Volvo9500 som kan hamna antingen i Falkenberg eller i Borås.
Varför tycks korta och långa 2-axliga ligga lite huller om buller i nummerserien?
//Jonas
Och varför överhuvudtaget ha 2 axliga som skiljer 1 meter ??
I går 10/7 såg jag 6521 på linje 208 mot Ulricehamn-Falköping..
Kjellgren och dess efterföljare kör normalt till Falköping och åter. Vad jag fått reda på så har det i varje fall körts ända från Kinna till Falköping. I dag 11/7 var det en av de äldre som gick på 320.
Kjellgren/Flexbuss kör till december i Tranemo
Undrar varför Connect märker o målar om Flexbussar redan nu...
Jag tror det är Borås (Last-)Bil AB som målat om de tre styck som går Kinna-Tranemo-Falköping. Det går ju andra bussar också och de är fortfarande inte ändrade vad gäller märkning och målning.
Man kan säga att det finns en enkel förklaring såsom att det finns kapacitet att måla om under sommaren. Då är ju några av bussarna i skoltrafik avställda.
En liten krångligare förklaring finns också. Men den kanske flera också vet. De kan vara lämnade i byte mot nyare bussar. Det är vanligt vis köp av bussar att återförsäljare tar emot bussar i inbyte och sedan hyr ut dem till den som bytt in dem.
VY/Nettbuss var visst inte glada över att fd Kjellgrens blev omålade . Dock blir inte fler omålade..
De tillhör ju fortfarande Flexbuss och jag sorterar dem därefter.