Carlsteins Biltrafik -Namnbyte

Startat av Bussmicke, 21 januari 2024, 16:19:31 PM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Bussmicke

När bytte man namn från Carlsteins Biltrafik till Carlsteins Trafik?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

S Svensson

Företaget grundades 1964-04-06 som Aktiebolag. Troligen är det då man strök ordet "bil". SJ gjorde detta ca 1968 då man gick över till busslinjegrupp från Billinjegrupp.  Någonting däremellan är troligt för de flesta företag.

Märk att "BIL" är samma som tyskans "AUTO".
I Sverige användes för det som nu brukar kallas "BUSS" från början "automobilomnibus".
Ett ord som tåls att titta på och dela upp i ordgrupper. auto-mobil-omnibus.
Omnibus betyder" åt alla". Dvs att alla får åka med.Mobil något som rör sig och har blivit "bil" (fordon),men ordet mobil betyder numera även radiotelefon.
Trafik ån sin sida är att driva företag med fordon. När jag läste ämnet en gång skiljde man på "trafik och transport".  Omnibus användes fortfarande som benämning på något som är till för alla. T ex musik.
därav att bus användes för samma. Latinets pari bus betyder "under i övrigt lika förhållande"
Ursäkta att jag breder ut mig. Autobus är ju vanligt också i vissa länder. Trafik användes även som benämning radiotrafik,telefontrafik och dessa kan ske inte har så mycket med transport att göra.

Greger Larsson

Citat från: Bussmicke skrivet 21 januari 2024, 16:19:31 PMNär bytte man namn från Carlsteins Biltrafik till Carlsteins Trafik?

2002-12-20

Bussmicke

Tack Greger.
Då kan jag sortera mina bilder en gång för alla



/Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.