Nya 8900 till Keolis Dalarna

Startat av Elliott_p, 15 juni 2020, 20:33:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elliott_p



Nya Keolis 8219 och 8220 sågs idag vid depån i Borlänge. (Klicka på bilden för att se den i större format.)


pn81

De nya boggibussarna kommer att få nummer 8216-8223 och det är tänkt att de ska trafiksättas vid tidtabellsskiftet i augusti.

Bussmicke

Och de ersätter vad? Kvarvarande 8500? Antalet låter som de Volvo 8500 som är kvar.
Var ska de rulla?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

pn81

De ska ersätta kvarvarande boggibussar årsmodell 2006. (Dalatrafik kör med 14 års maxålder.) För Faluns del handlar det om 1207-1209. När det gäller Borlänge är jag inte lika säker på vilka som är kvar och vilka som har tagits ur trafik i förtid men eventuellt har man fortfarande har kvar 3275, 3279, 3284, 3285 och 2321-2324. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Antalet nya bussar motsvarar ju inte antalet gamla bussar så jag vet inte om man eventuellt har tänkt flytta någon begagnad buss till Dalarna också men eftersom jag inte har hört någonting om det så misstänker jag att man har tänkt minska på antalet bussar.

Apropå att ta bussar ur trafik i förtid så gled 3292 av vägen i januari och är nu skickad till skrot. Den bussen kommer inte att ersättas eftersom man tyckte att man hade en aning för många bussar.

Tre av de nya bussarna kommer att vara stationerade i Falun och fem i Borlänge. Exakt vilka bussindivider som kommer att hamna i vilket garage vet jag inte helt säkert ännu.

pn81

8216-8218 kommer att vara stationerade i Falun och 8219-8223 placeras i Borlänge.

Ronni Bjørn Svensson

Jeg har fundet nogle regi-nr på  nogle Volvo 8900 til Keolis i Dalarna, men er der nogen der har intern-nr på de omtalte busser ?.
HKS 60A   
UDB 285
FTY 45N   
RKZ 75A
EKA 24J
Mvh
Ronni Bjørn Svensson

Anders Lundén

Chassinummerordning gäller :)

8216   HKS60A
8217   FTY45N
8218   RKZ75A
8219   EKA24J
8220   UDB285
8221   UMF07T
8222   CSK04L
8223   OFN53J

Bussmicke

Undrar varför dessa fick 82-nummer och inte 85xx


//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

j-a

Kanske bara fortsätter på 82xx serien?,den sista Scania hybriden är ju 8215.

virtual1

Jo, men 85xx är Volvo, hade vart mer logiskt....

homer

82 är väl Lågentre och 85 Normalgolv, sen är fordonsmärke irrelevant

pn81

(homer hann svara medan jag skrev men jag postar mitt svar ändå):

Jag vet inte exakt hur Keolis resonerar när de numrerar sina bussar men jag gissar på att det i detta fall har med busstyp att göra snarare än märke.

Både 8201-8215 (Scania Citywide LE Hybrid) och 8216-8223 (Volvo 8500 LE) är lågentréboggibussar.

8501-8508 (Scania OmniExpress & Interlink) är treaxliga normalgolvsbussar och 8551-8564 (Volvo 8900) är tvåaxliga normalgolvsbussar.

Nico

Det här låter kanske lite grinigt... och det är det delvis oxå, men frågan är väl ibland hur mycket logik det finns, på olika håll, i detta överhuvudtaget numera?

Känns ofta som man i vissa fall bara numrerar löpande och utan alltför mycket praktisk eftertanke. Fleet-avdelningarnas folk har ibland en ganska dimmig uppfattning om vad bussarna ska göra... och i vissa fall verkar somliga knappt ens veta vad en buss är.  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Jag upplever nog att det finns en logik hos de flesta operatörer, till exempel som i fallet i denna tråd. Swebus/Nobina har ofta numrerat löpande, i huvudsak. Andra har sin egen logik. Men att alla fordonsägare skulle välja samma logik ser jag nog som ganska otroligt. Internnumret är ju just för internt bruk, främst, så vi får nog stå ut med att den som köper en buss får numrera den själv.

j-a

Ja och vissa bolag har ju till mångas fasa inga nummer alls  ;)går ju utmärkt att använda reg nr också,men då oftast sådana som inte har så många fordon.