Nya Solaris i Gävle

Startat av Bussmicke, 15 juni 2020, 11:02:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Riktigt trevliga bussar. Foto vid Rådhuset och Andersberg bild 1,2 och 4.














//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Hemlingbystugan med god lunch.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Här har dom gröna"L"på backspeglarna ;)
Är detta att vissa linjenummer har speciella färger något nytt i Gävle?/Ulf

Fredde

Förmodligen för att man tydligare ska se spegeln, på andra håll har man en mer gul nyans på tejpen.
Förövrigt trevligt med lite mer komfortabla stadsbussar rent sätesmässigt.

Bussmicke

Jag vet inte om det var något kajko med skyltningen för i destinationen så växlade det mellan Stad och destination var bussen skulle..

Avslutar med en bild från ovan innan jag tog dubbeldäckartåget ER1 tillbaka.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

AO

#5
Tack för väldigt fina bilder!
Har själv åkt de nya bussarna flera gånger och tycker de är väldigt härliga. Jämn fin gång, bra AC, hyfsat tysta och väldigt bekväma säten. Är dessutom rejält tilltaget med benutrymme på många sittplatser. Ett riktigt lyft för kollektivtrafiken i Gävle!

Kul att du lyckades fånga en ledvagn på linje 17. Den linjen har nog bara trafikerats med ledvagn en handfull gånger. Linjen kommer förövrigt inom kort att slås ihop med linje 95 och heta just 95.

När det gäller den gröna märkningen av backspegeln handlar det bara om att göra det synligt. Men på de nya bussarna syns stomlinjernas färger i destinationsskylten.

Linje 1 - Grön
Linje 2 - Röd
Linje 3 - Blå
Linje 4 - Gul

Viktor Andersson

Snygga bilder som alltid ifrån Gävle
www.bussville.se
Över 6500bilder på hemsidan
Viktor Andersson

Bussmicke



Citat från: AO skrivet 16 juni 2020, 17:58:46 PM


Kul att du lyckades fånga en ledvagn på linje 17. Den linjen har nog bara trafikerats med ledvagn en handfull gånger. Linjen kommer förövrigt inom kort att slås ihop med linje 95 och heta just 95.
.

Tur att vi åkte just dit. Varför just 95?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

John P

Citat från: Fredde skrivet 15 juni 2020, 16:17:55 PM
Förmodligen för att man tydligare ska se spegeln, på andra håll har man en mer gul nyans på tejpen.
Förövrigt trevligt med lite mer komfortabla stadsbussar rent sätesmässigt.

Visst är det bra med mer komfortabla stolar även i stadstrafik, däremot så är jag som förare inget fan av stolar med höga ryggstöd i stadsbussar, ger sämre överblick, bäst är stolar låga ryggstöd (men med rikigt stoppning).
Bussförare på Nobina Trollhättan.

AO

Citat från: Bussmicke skrivet 19 juni 2020, 09:25:09 AM

Tur att vi åkte just dit. Varför just 95?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Trafiken Centrum-Harkskär glesas ut från 45-minuterstrafik till 60-minuterstrafik. Då hinner bussen till Hemlingby och vända. Man spar då in ett omlopp samt att Hemlingby får trafik hela dagen jämfört med nu, kl 9-14. Anledningen till att den kommer heta 95 och inte 17 är troligtvis för att merparten av linjen kommer gå på landsbygd samt att den trafikeras med bussar från regionbussavtalet.

Bussmicke

Hemlingbystugan körs varje halvtimme nu, kanske räcker med 60..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.