En av många veteraner som sjöng på sista versen 1982.
(https://i.postimg.cc/h4Jt4ZZ8/7356-401-Hellasg-rden-B.jpg)
DJY 486
Snygg bild av ett vackert fordon. Har alltid gillat de där strålkastarna och grillen som får fordonet att se kraftigt och lite lastbilslikt ut.
Trevligt!
Hur stort antal CF:ar fanns kvar i trafik sommaren 1982?
//Peter
Mycket trevligt foto, tack! Denna Scania-Vabis CF 7661-1 1966 DJY 486 finns kvar dock LB-registrerad.
Senast godkända besiktning 2017-05-31, 8 brukare sedan 1966, källa Transportstyrelsen.
Den ser ut att vara lackerad i något mellanting av SL oxblod och SJ orange,men det kanske är solen som spexar till det?/Ulf
Om man tittar på de officiella avställningsdatumen borde 50 CF ha varit i trafik i den 1 augusti 1982 (se nedan), men de försvann snabbt, de sista fanns i mars 1983 i Södertälje, Eriksberg och Huddinge.
H65A: 6106, 6108,6112,6113,6118,6121,6122,6123,6139,6141,6142,6157,6161,6167,6169,6177,6178,6179,6185,6188,6189,6199,6200,6206,6215, 6217,6219,6223,6226,6235,6237,6238,6239,6241,6242,6243
H65B: 7055,7350,7351,7352,7353,7356,7360,7363,7365,7367,7368,7371,7372,7373
Kanske finns det andra bilder på några av dessa?
De sista CF-vagnarna i SLs ägo stod efter sina trafikuppgifter avställda en tid i Eriksbergsgaraget och i Nybodahallen.
Jag som är en urgammal gubbe numera körde i Huddinge på 70-talet. Men flyttade till Västerhaninge och Hiab, garaget där. Jag älskade CF76:orna som jag kallar den sista RIKTIGA bussen. Jörgen Edgar byggde en i skala1:14 nästan 1m lång åt mig. Den är Radiostyrd med linjenr. 743, det var den linjen jag körde mest innan pendeltåget till Nynäshamn kom. Många minnen svallar upp. Nu är ju alla "bussar" 4 kantiga lådor med motorn bak och automat. På slutet så fick Vi några H46:or. Otroligt starka och snabba, men jag fick ont i magen när jag körde en av dom, särskilt på vintern, då var den livsfarlig, nästan ingen broms på framhjulen. Kolla på Jörgens hemsida, där finns min buss.