Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan

Startat av Gunnar D, 22 september 2024, 13:22:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leyland

Citat från: Gunnar D skrivet 24 september 2024, 21:40:41 PMKan väl stämma då en bild visar 2150 utanför Hammarbyverkstan 26/1-67 nyrev. Uppenbarligen efter 2138 på bandet.

/Gunnar

"Bandet" - revisionen hade en hög takt på den tiden, med fokus och med hög kvalité på förebyggande underhåll.

Utsläppet i januari 1967 såg ut så här från Centralverkstaden i Hammarby
1967-01-09 C2 2154 (R2)
1967-01-10 C2 2138 (R2)
1967-01-15 C2 2431 (R1)
1967-01-17 C2 2145 (R2)
1967-01-24 C2 2161 (R2)
1967-01-26 C2 2162 (R2)
1967-01-26 C2 2150 (R2) som innan denna revision hade 84 000 mil i trafik
1967-01-29 C2 2250 (R2)
1967-01-31 C2 2166 (R2)

Leyland

Ytterligare två vagnar är omnämnda i tråden, inte minst på bilden 2111, som härmed blir uppmärksammade med urval av data

C2 2111
Revision (R2) 1964-09-30 (förekommer även uppgifter om att det var 1964-11-30)
Revision (R3) 1971-12-21 (hann med 905 trafik-kilometer i december 1971). Blev parkopplad med C2 2096. Båda skrotades juni 1978.

De första C2 som parkopplades på prov var 2053+2082 och 2096+2111 (före januari 1972).

C2 2224
Revision (R1) 1961-11-15
Revision (R2) 1967-10-26
1975-12-26 v2 19/7 Höd N-ut 11.14 PUT (KUT)
Revision (R3) 1976-09-22 Konstfackinteriör
Demonterad på HS 1984-01-26. I Tuppen angavs dock så sent som 1985-08-25 att vagnen hade HS kvar
Skrotad oktober 1988

Leyland

Citat från: Fredrik Klint skrivet 27 december 2024, 14:50:06 PMStort tack för dessa uppgifter, mycket intressant och kul!

Finns det uppgifter om C1 2001-10 rullat som ledarvagnar i tunnelbanans barndom? Dessa hade väl inte HS?

Kul. Ja frågan är ju ständigt återkommande kring vad man ska ha alla anteckningar till - men när frågorna kommer kan man bidra till svaren.

C (så sent som sommaren 1949 omtalas 2001-(2020)-2200 bara som "C" i en del officiella SS-handlingar) - C1 2001-2010 utrustades inte med Hyttsignalutrustning. Det har under alla år alltid funnits rykten, spekulationer och påståenden kring detta, huruvida 2001-2010 gått som ledarvagn i trafiktåg. Åt båda håll.

Det finns bilder på provtrafik med passagerare där dessa vagnar går som ledarvagn.

Det var för många tjänstemän vid tunnelbanan som på 1970- och 1980-talet uttalade att det hade förekommit under första åren (1950-1951), för att detta inte skulle kunna vara sant. Jag vill minns jag även har sett en bild på detta.

Jag själv intervjuade en f.d. Ötm vid Tunneldistriktet (född 1915, gick i pension 1978) och som var vid tunnelbanan från början. Han svarade just på denna direkta fråga, att vagn 2001-2010 förekom som ledarvagn 1950-1951 i trafiktåg på Hökarängslinjen.

Sedan är frågan om minnet liksom omfattningen.


Leyland

Citat från: Fredrik Klint skrivet 23 september 2024, 13:51:58 PMTänkte att det kunde vara så, men ändå inte. Hade man alltid vändning Odenplan för linje 19?
Jämför man med modern och hyfsat modern tid så brukar linjesträckningen variera beroende på tid, att exemplevis linje 18 går till Alvik under lågtrafik men till Vällingby och Hässelby under rusning.

Fram till augusti 1970 hade linje 19 sin ordinarie ändstation vid Odenplan. Därefter blev det under många år Alvik-Hagsätra.

Det fanns utgående- och ingående tåg på linje 19 från/till Vällingby (Spångahallen).

Det fanns även insatståg (förstärkningslinje) i rusningstid linje 19V Vällingby-Högdalen som 1 december 1960 ändrades till linje 29. Från september 1967 ändrades linje 29 till Åkeshov-Högdalen.

Gunnar D

Citat från: Leyland skrivet 27 december 2024, 17:21:56 PMKul. Ja frågan är ju ständigt återkommande kring vad man ska ha alla anteckningar till - men när frågorna kommer kan man bidra till svaren.

Stort tack för alla uppgifter!

Vet du möjligen när C4 2451 reviderades första gången och om det var andra C4 som reviderades tidigare?

Mvh Gunnar

Fredrik Klint

Citat från: Leyland skrivet 27 december 2024, 17:21:56 PMKul. Ja frågan är ju ständigt återkommande kring vad man ska ha alla anteckningar till - men när frågorna kommer kan man bidra till svaren.

C (så sent som sommaren 1949 omtalas 2001-(2020)-2200 bara som "C" i en del officiella SS-handlingar) - C1 2001-2010 utrustades inte med Hyttsignalutrustning. Det har under alla år alltid funnits rykten, spekulationer och påståenden kring detta, huruvida 2001-2010 gått som ledarvagn i trafiktåg. Åt båda håll.

Det finns bilder på provtrafik med passagerare där dessa vagnar går som ledarvagn.

Det var för många tjänstemän vid tunnelbanan som på 1970- och 1980-talet uttalade att det hade förekommit under första åren (1950-1951), för att detta inte skulle kunna vara sant. Jag vill minns jag även har sett en bild på detta.

Jag själv intervjuade en f.d. Ötm vid Tunneldistriktet (född 1915, gick i pension 1978) och som var vid tunnelbanan från början. Han svarade just på denna direkta fråga, att vagn 2001-2010 förekom som ledarvagn 1950-1951 i trafiktåg på Hökarängslinjen.

Sedan är frågan om minnet liksom omfattningen.



Återigen tack för denna uppgift.
Jag har en del frågetecken även jag om rev-datum på några C4:or, skickar ett PM.

Leyland

#36
Citat från: Gunnar D skrivet 27 december 2024, 18:22:29 PMStort tack för alla uppgifter!

Vet du möjligen när C4 2451 reviderades första gången och om det var andra C4 som reviderades tidigare?

Mvh Gunnar

Enligt mina just nu tillgängliga uppgifter reviderades C4 2451 först 1983-08-17.

Före dess ska som minst följande C4:or har genomgått revision

2452, 2454, 2455, 2457, 2458, 2459, 2463, 2464, 2465, 2466, 2467, 2468, 2470, 2472, 2473, 2474, 2476 (2 gånger), 2477, 2478, 2480 (2 gånger), 2483, 2484, 2492, 2493, 2501, 2502, 2504, 2506, 2511, 2512, 2514, 2518, 2519, 2520, 2522, 2533, 2536, 2544, 2549, 2551, 2553, 2556, 2560, 2561, 2564, 2569, 2572, 2574, 2577, 2583, 2588, 2594, 2601, 2625,

Därtill 2460 - men det var väl bara ombyggnad av förarhytten 2 gånger...

Gunnar D

Tack för uppgifterna!

C4 2451 levererades sent 1960 och kanske fick revision strax efter de nyaste C2 reviderats ca 1967. C4 2460 fick provhytt typ C6 1969 och enligt bilder verkar det som den också fick revision i samband med det. Finns det revdatum på närliggande 2452-2463?

/Gunnar

Peter Rost

Revisonsdatum C4 2452-63:

2452 1981-02-20.
2453 1984-04-06.
2454 1981-10-23.
2455 1979-10-30.
2456 1987-05-08.
2457 1988-03-16.
2458 1981-12-18.
2459 1988-03-30.
2460 1987-11-12.
2461 1983-12-02.
2462 1984-03-01.
2463 1987-12-28.

//Peter

Leyland

#39
Hej,

Med reservation för att bli "överbevisad" så har jag inga verifieringar av att C4 2451 blev reviderad före 1983.

2451 hade officiellt leveransdatum 29 december 1960 och gick enligt uppgift första gången i trafik 14 augusti 1961. Fram till april 1964 gick hon på bana 1 och tillryggalade ca 13 100 mil. De C4 som var levererade till bana 1 före april 1964 hade i genomsnitt gått under 3 700 trafik-km totalt. Det var vid den här tiden överskott på vagnar och så ändra fram till 1975-1977. C4 gick under 1960-talet mindre i genomsnitt än jämfört C1-C3

Det går inte heller att jämföra behovet av förebyggande underhåll mellan å ena sidan vagntyperna C1-C3 å andra sidan C4. De hade olika intervall för Revision beroende på teknik och komponenter i vagnarna.

Den tidigare generella ordningen vid gamla spårvägen var att vagnar togs till Centralverkstaden i Hammarby för total revision - medan från nyare fordon och med ny teknik utförde man komponentrevision (bytte komponenter i driftverkstad, komponenter togs till verkstad för revision istället för hela vagnen).

Det tydliga behovet av Revision blev såldes behov av åtgärd av vagnkorg eller olika former av uppgradering av vagnen.

C1-C3 hade på ett helt annat sätt än C4 behov av åtgärder mot rost i korgen. Därav också behovet av ommålningar.

Härtill utfördes flera ombyggnader av C2 under de första revisionerna (0-ställning), t ex inredning och mellanväggar, dörrmanövreringsystem mm.

Med allt detta sagt går det inte att jämföra revisionsintervallen mellan vagntyperna C1-C3 respektive C4 och senare.

Mer kring detta kan säkert någon vagntekniker från tunnelbanan utveckla. Någonstans i arkivet har jag dokument som beskriver förebyggande underhåll och km-intervall för oilka delar.

2460 blev som sagt ombyggd med provhytt inför kommande C6 (inofficiellt kallades vagnen av vissa för C46). Det ska ha varit klar från verkstad 30 maj 1969. Ett officiellt datum som figurerar är 2 juni. Gick i provtrafik, på specifika turer på linje 19, i juli och början av augusti 1969. Från mitten av augusti, 18:e, på linje 14.

Fram till 1972 eller 1979 (fråga), då hon byggdes tillbaka till "originalhytt", gick hon inte lika mycket i trafik som systervagnarna. En fråga är hur mycket hon gick som ledarvagn överhuvudtaget efter att C6:orna levererats. 

Och visst stod 2460 avställd i Hammarbyhallen sommaren och hösten 2001 innan skrot? Har någon bilder?


Så på direkta frågan, några revisionsdatum på C4 2452-2463 till Gunnar
(med reservation för ej komplett, har ej läst in alla forskningsanteckningar)

2452, 1981-02-02
2453, 1984-04-06
2454, 1981-10-18
2455, 1979-10-23
2456, 1987-05-08 - mycket sent. Jag kan konstatera att vagnen gick väldigt lite i trafik 1973-1975. Nästan ingenting. Något hade hänt med vagnen! Någon som vet? Revisionen var kopplad till km-intervall, så högst troligt att orsaken till sen revision var detta.
2457, 1977-04-01, 1988-03-16 (Blå)
2458, 1981-12-20
2459, 1970-09-18, enligt notering orsak krockskadad
2460, 1969-06-02, 1979
2461, 1983-12-01
2462, 1984-02-27
2463, 1977-05-27, 1987-12-28

Gunnar D

Stort tack för all ovanstående info! Jag insåg att C4- hade ett betydligt mindre behov av revision än C1-C3.

Bra med revdatum för 2460 (2/6-69) som jag inte kunde utläsa på nedanstående bild från Fruängen 23 okt 1969:


Mvh Gunnar

-B8RLE-

Just det, 2460 hade denna front på prov. Men på denna vagn satt det en enkel pappersskylt där destinationen stod, till skillnad från destinationsrullen på C6 och vidare vagntyper.
Jaha, hej?!

Leyland

Tack Gunnar för denna trevliga bild! Tydligt och man kan se panelerna tydligt på bakväggen i förarhytten.

roggek

Citat från: Gunnar D skrivet 28 december 2024, 17:54:22 PMStort tack för all ovanstående info! Jag insåg att C4- hade ett betydligt mindre behov av revision än C1-C3.

Bra med revdatum för 2460 (2/6-69) som jag inte kunde utläsa på nedanstående bild från Fruängen 23 okt 1969:


Mvh Gunnar

Och så här såg det ut på insidan av provombyggda 2460
(Bilden från Tomas Sjöbloms sida Fordonsradio.se):
https://fordonsradio.se/wp-content/uploads/2024/02/C4-C6-2460-helbild-hytt-sv.jpg

Cero

Stort tack för en intressant tråd, speciellt delarna om C4 och 2460. Minns att jag en gång som grabb åkte i den (som mellanvagn) och blev förvånad när jag fick syn på den, att den såg ut som en C6 men gick i ett C4-tåg. C4 och C6 blandades normalt inte i trafik på 1970-talet. Det var enda gången jag såg den i ombyggt skick och jag har sökt efter bilder men inte hittat några så tack för att de visades. Vill minnas att dropplisten i takkant satt kvar efter återbyggnaden till C4-front.

Kördes den från C6-kontrollerna eller använde man den normala C4-veven som ser ut att sitta kvar på vänstersidan i hytten?