Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan

Startat av Gunnar D, 22 september 2024, 13:22:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

Citat från: Fredrik Klint skrivet 23 september 2024, 21:24:33 PMFanns personal som skyltade om vid ändstationerna men klart att det var krångligare innan blädderblockens tid.
Nästan så man tror att utvecklingen gått framåt  ;) .
Kan inte se T banans blädderblock framför mig...
De som fanns på Pendeltågen och Roslagsbanan"vändes"av tågpersonalen./Ulf

Gunnar D

Citat från: Fredrik Klint skrivet 24 september 2024, 20:23:54 PMDet verkar inte stämma ändå, tyvärr. Du har en bild från Hagsätra på 2138 som är nylackad och med SL-märken under fönstren men utan vingar, ser lustigt ut! Och den har vit destrulle, daterad 67-01-15.

Kan väl stämma då en bild visar 2150 utanför Hammarbyverkstan 26/1-67 nyrev. Uppenbarligen efter 2138 på bandet.

/Gunnar

Bältes-Assar

Citat från: Ulf Berlin skrivet 24 september 2024, 21:35:48 PMKan inte se T banans blädderblock framför mig...
De som fanns på Pendeltågen och Roslagsbanan"vändes"av tågpersonalen./Ulf

Grönalinjen hade blädderblock på 90 talet. Föraren fick vända dom själv när tåget bytte linje fast det var ganska ovanligt.

Rödalinjen hade också blädderblock men där fick vi elektriska skyltar i taket på stationerna i början på 90 talet.

Fredrik Klint

Citat från: Gunnar D skrivet 24 september 2024, 21:40:41 PMKan väl stämma då en bild visar 2150 utanför Hammarbyverkstan 26/1-67 nyrev. Uppenbarligen efter 2138 på bandet.

/Gunnar

Då kanske gränsen låg precis där, beror på vad tidigare nämnda 2022 och 2187 kan ha haft för rev-datum eftersom de hade svarta rullar.

Micke A

Citat från: Bältes-Assar skrivet 24 september 2024, 22:02:07 PMGrönalinjen hade blädderblock på 90 talet. Föraren fick vända dom själv när tåget bytte linje fast det var ganska ovanligt.

Rödalinjen hade också blädderblock men där fick vi elektriska skyltar i taket på stationerna i början på 90 talet.
Njae vi körde ju linje 27 till Farsta respektive Hässelby vid 14 tiden för att koppla ihop med ett annat 4 vagnståg och då skyltade man om vagnarna. Även linje 29 gick upp till Hagsätra där man skyltade om. Tidigare så körde man in i vagnhallen vid 14 tiden och så fick rangerare skylta om, för att sedan togs ett 8 vagnståg ut från depån. Så bläderblock fanns på bana 1 från mitten 80 tal någon gång. Fast ibland kunde man få "hjälp" av vissa personer att skylta om i vagnar utan att man märkte det, typ från Åkeshov

Gunnar D

Citat från: Fredrik Klint skrivet 25 september 2024, 20:09:35 PMDå kanske gränsen låg precis där, beror på vad tidigare nämnda 2022 och 2187 kan ha haft för rev-datum eftersom de hade svarta rullar.

Ja. 2022 rev ca jan/feb 1970 men 2187 vet jag inte.

/Gunnar

S Svensson

Det diskuterades kontaktledningsstolpar.
Vad jag kan se så är dessa sammansatta med nitar. SJ stolpar finns av äldre modell på Malmbanan. Troligen finns det fortfarande stolpar från 1914 där ?
Stolpar från mitten av 40 talet och framåt är svetsade.
I och med stormen Gudrun 2005 och framåt valde dåvarande Banverket/Trafikverket att ha dagens tvådelade med en betongklump nedtill och stolpen monterad med mutter.

Nå då undrar jag varför SL lät gamla stolpar vara kvar ?

Bältes-Assar

Jag sa ju det, eller skrev det rättaresagt  :)

Titta noga på bilden så ser du att ledningarna till spårvagnen hänger i stolparna.

Sen så fanns stolparna kvar en bit längs tranebergsbron och Drottningholmsvägen också. Tror det hängde linor till gatlyktorna i en del av dom men andra stod bara där.

Fredrik Klint

Vore onekligen intressant med bilder från Thorildsplan med omnejd, ska ju ha funnits två växlar där till "ytan", alltså spårvägsnätet. Detta för att kunna köra över spårvagnar/arbetsfordon antar jag innan sammanbindningen blev klar 1957.

Bältes-Assar

Sök på " Thorildsplan " på digitaltmuseum. Där finns det b.la en bild som heter Tunnelbanestationen Thorildsplan Augusti 51 som visar när dom flyttar växlarna.

Ob.s att dom flyttade hela stationen sen på 60 talet.

Spåren syns på enirokartan också, välj historiska flygfoton under Flygfoto m.m

Fredrik Klint


Leyland

Citat från: Gunnar D skrivet 23 september 2024, 18:54:06 PM2022 var nog nyreviderad och 2440 inte. De andra kan jag inte bedöma.

/Gunnar

C2 2022 reviderades (R3) 1969-03-10 (11/2 1983 tog AB Demonteringar 5000 kr betalt av SL för att skrota vagnen)
C2 2440 reviderades (R1) 1967-08-30 och (R2) 1977-01-24. (Senaste/sista gången som ledarvagn 1982-03-15 enligt mina tillgängliga anteckningar)

Generellt kunde destinationsrullarna bytas ut vid andra tillfällen än bara i anslutning till revision. Fanns vagnar som inte fick vita rullen utbytt vid revision.

Gunnar D

Tack särskilt för revdatum för C2 2022! Hade på känn att det var tidigare än jag uppgav.

Mvh Gunnar

Leyland

Tack Gunnar,

ser att det fanns tre vagnar till i diskussionen om eventuell "gräns" - jag bidra med lite urval av data

C2 2138
Gick enligt uppgift i trafik på södra banan från sommaren 1952 (1952-06-17) efter leverans maj 1952
Omkullvält och påkörd i Spångahallen (då västra banan) av C2 2113 med "stora" skador i december 1955
Revision (R1) 1960-06-03
Revision (R2) 1967-01-10
Revision (R3) 1974-01-24 och då parkopplad med C2 2119
Sista "ordinarie" (ej utflykt eller special) C2-ledarvagn 1985-02-21 18/8
Hade HS ända fram till skrot, typ SATT, 1987-08-18 

C2 2150
Revision (R1) 1960-12-02
Revision (R2) 1967-01-26
Revision (R3) 1975-10-03 och då parkopplad med C2 2139. Konstfacksdesign.
Beslut om demontering av HS 1983-02-08. Officiellt klar för trafik utan HS 1983-02-21
Skrotad 1988-03-16

C2 2187
Revision (R1) 1960-12-29
Revision (R2) 1967-03-01
Revision (R3) 1976-04-27
HS demonterad senast november 1984. Men en annan officiell uppgift från SL gör gällande att HS, typ SATT, fanns monterad på vagnen 1985-02-07?
Skrotad 1988-11-11

Fredrik Klint

Stort tack för dessa uppgifter, mycket intressant och kul!

Finns det uppgifter om C1 2001-10 rullat som ledarvagnar i tunnelbanans barndom? Dessa hade väl inte HS?