Huvudmeny

Gysingelänken

Startat av Trst, 16 januari 2025, 16:50:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Trst

Någon som har information om den så kallade Gysingelänken? Som jag förstår gick den mellan Östervåla och Österfärnebo i olika regier fram till 2009 och var den enda busslinjen mellan Uppland och Gästrikland om man bortser från buss- och tåglinjerna vid läns- kommungränsen mellan Skutskär och Gävle.
Enligt vad jag läst var linjen lyckad under dess existens men att det inte fanns något intresse från politikerna i de berörda kommunerna och regionerna att driva den.

Finns det planer på att återuppta trafiken i framtiden? Linjen borde ha mer resandeunderlag än många andra existerande glesbygdslinjer både inom och mellan vissa regioner, tänker inte minst om man bor i Österfärnebo/Gysinge med omnejd och vill komma söderut på ett mer effektivt sätt än att åka kollektivt omvägen via Gävle eller åka bil.

S Svensson

En busslinje som gick via Gysinge var veckoslutsbussen Borås-Gävle. Denna ändrades senare till att gå över Lindesberg-Byvalla-Storvik (parallellt med järnvägen). Jag har själv åkt buss (Rolfs buss&Flyg) Västerås-Sala-Gysinge-Gävle. Det går snabbt men är ganska glesbefolkad.

Troligen finns det intresse att ordna en förbindelse men ibland är det inte så många resande. Järnvägen hade litet resenärer. Banan var också reserv för godstrafik. Trafiken lades ned,men banan låg flera år i träda. Bron över Dalälven finns kvar.
Jag vet inte om frågan är besvarad. Västmanland och Gästrikland är de landskap som förbindes. Skutskär nämns men denna plats ligger långt från Gysinge.

Trst

Ja. Gamla SGGJ (Sala-Gysinge-Gävle-Järnväg) gick ju genom Gysinge, även om det var länge sen. Östervåla har alltid legat i Uppland, även om Östervåla liksom resten av Heby kommun låg i Västmanlands län fram till 1 januari 2007. Så före 2007 antar jag att VL körde Gysingelänken? Av vad jag läst fanns det senaste projektet Gysingelänken mellan 2005-2009, där linjen i alla fall kördes av UL efter 2007. Det är mycket besparingar i många regioner med dyrare kollektivtrafik och neddragning av olika busslinjer i nuläget, och om Gysingelänken inte har körts sedan 2009 är den nog inte så prioriterad nu heller skulle jag tro. Det hade dock varit intressant att veta hur den diskuteras och om den kan öppna igen i framtiden.

Eje Larsson

Under min tid på UL, där jag slutade 2002, prövade vi att köra en dubbeltur med ett icke dimensionerande fordon i anslutning till PRO: s folkhögskola i Gysinge. Turerna hade goda tåganslutningar i Uppsala. Dealen var att de skulle nyttja L 844 även när det var många resenärer. Vi hade i regel alltid passagerare i båda riktningarna. PRO dödade dock linjen genom att abonnera en annan buss när det var många som skulle dit eller därifrån.