Tunnelbanan i Alvik för 55 år sedan

Startat av Gunnar D, 22 september 2024, 13:22:59 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Leyland

Citat från: Cero skrivet 30 december 2024, 23:17:18 PMStort tack för en intressant tråd, speciellt delarna om C4 och 2460. Minns att jag en gång som grabb åkte i den (som mellanvagn) och blev förvånad när jag fick syn på den, att den såg ut som en C6 men gick i ett C4-tåg.

Cero, tack,

När ungefär i tid/år kan detta har varit?

Cero

#46
Jag skulle gissa på 1972-73. Kan även nämna att jag någon gång under den perioden åkt med ett tåg som bestod av 4xC4+4xC5. Har aldrig sett den kombinationen vare sig före eller efter det tillfället.

Leyland

#47
Tack Cero

Peter Rost

Citat från: Cero skrivet 30 december 2024, 23:17:18 PMStort tack för en intressant tråd, speciellt delarna om C4 och 2460. Minns att jag en gång som grabb åkte i den (som mellanvagn) och blev förvånad när jag fick syn på den, att den såg ut som en C6 men gick i ett C4-tåg. C4 och C6 blandades normalt inte i trafik på 1970-talet. Det var enda gången jag såg den i ombyggt skick och jag har sökt efter bilder men inte hittat några så tack för att de visades. Vill minnas att dropplisten i takkant satt kvar efter återbyggnaden till C4-front.

Kördes den från C6-kontrollerna eller använde man den normala C4-veven som ser ut att sitta kvar på vänstersidan i hytten?

C4 2460 med C6 förarbord:

https://fordonsradio.se/wp-content/uploads/2024/02/C4-C6-2460-helbild-hytt-sv.jpg

Lars-Håkan_E

Citat från: Cero skrivet 30 december 2024, 23:17:18 PMKördes den från C6-kontrollerna eller använde man den normala C4-veven som ser ut att sitta kvar på vänstersidan i hytten?

Högst troligt från Förarbordet då hyttsignaler, klarsignal och tyfonknapp enbart fanns där

Rte6

När fick 2476 och 2482 sin första revision?

Jag har hört att 2476 var den första C4 som togs in för revision 1973. Jag har även sett en bild på 2476 tagen 1973. Man ser på bilden att den hade fått revision. SL-emblemen hade flyttats till fönster höjden.
Och jag har hört att även 2482 ska ha fått sin första revision 1973.
Mvh
Rte6

Leyland

2482 blev i vart fall inte helt omlackerad så tidigt som 1973. Hösten 1974 finns det rostrinningar från taknitar.

24 maj 1978 finns det i vart fall en revision noterad.

26 november 1982- sommaren 1985 (troligen 17 juli) gick 2482 på bana 1.

2482 råkade också ut för en allvarlig hjulskada 1983 som det finns en särskild utredningsrapport kring.

27 oktober 1998 var det reklam-brand i vagn 2482 vid T-centralen.

Vi börjar komma långt från trådens rubrik.




Leyland

Citat från: Leyland skrivet 27 december 2024, 16:42:56 PM"Bandet" - revisionen hade en hög takt på den tiden, med fokus och med hög kvalité på förebyggande underhåll.

Utsläppet i januari 1967 såg ut så här från Centralverkstaden i Hammarby
1967-01-09 C2 2154 (R2)
1967-01-10 C2 2138 (R2)
1967-01-15 C2 2431 (R1)
1967-01-17 C2 2145 (R2)
1967-01-24 C2 2161 (R2)
1967-01-26 C2 2162 (R2)
1967-01-26 C2 2150 (R2) som innan denna revision hade 84 000 mil i trafik
1967-01-29 C2 2250 (R2)
1967-01-31 C2 2166 (R2)


Likt C2 2138 hade även C2 2161 efter R2 "bara" runda SL-märket under fönstren på långsidan.

Frågan är då om även 2431 och 2145 hade samma märkning? Jag saknar bilder på dessa två vagnar från perioden 1967- och fram till R3.

Och hade nu 2138 och 2161 denna avvikande märkning ända till R3?

Railmaster

Citat från: Gunnar D skrivet 23 september 2024, 08:04:55 AMLäget C2 1970:

15/1: 2187 svart, 2224 vit
5/2:  2022 svart
13/6: 2440 vit

De svarta kom väl med C4 i början av 60-talet.

/Gunnar

Modern forskning har visat att det som avgör om det är svarta eller vita rullar är vem som tillverkat rullarna. Extern leverantör = svarta rullar, SS egen tillverkning = vita rullar.
A24 hade tex svart rullar vid leverans som kompletterades med vita rulldelar när de kom till Brännkyrkahallen.
De sista runt 130 standardrullarna rullarna som kom runt 1961-62 till A4, A5, A25, A26 och A27 var alla helt vita med svart text och ersatte de tidigare rullarna där det klippts, skarvats och sytts friskt genom åren.

Leyland

Citat från: Railmaster skrivet 10 januari 2025, 14:37:18 PMModern forskning har visat att det som avgör om det är svarta eller vita rullar är vem som tillverkat rullarna. Extern leverantör = svarta rullar, SS egen tillverkning = vita rullar.
A24 hade tex svart rullar vid leverans som kompletterades med vita rulldelar när de kom till Brännkyrkahallen.
De sista runt 130 standardrullarna rullarna som kom runt 1961-62 till A4, A5, A25, A26 och A27 var alla helt vita med svart text och ersatte de tidigare rullarna där det klippts, skarvats och sytts friskt genom åren.

Mycket bra forskningsrapport.

När gjordes de sista SS-egentillverkade rullarna till Tunnelbanevagnarna?

Visar forskningen något kring frågan att på tidiga 1950-tals leveranser av tunnelvagnarna eftermonterades destinationsrullen i Stockholm (finns stöd för detta på leveransbilder), men att senare leveranser till exempel 2280 är destinationsrullen monterad under tillverkningen? 2280 har i vart fall vit destinationsrulle monterad när vagnen ankommer som ny till Västra banan - möjligen kan vagnen ha mellanlandat vid Centralverkstan i Hammarby där rullen monterats.

C4 2451 har vit destinationsrulle monterad i Linköping innan leverans till Stockholm. Här har då SS låtit leverera viss utrustning till ASJ (affärsmässigt kan ASJ köpt av SS).

C6 2651 har svart destinationsrulle i Linköping i april 1970.

 

Gunnar D

C4 2451 hade vit destinationsrulle i Stockholm 1961 men svart 1967.

/Gunnar

Leyland

Citat från: Gunnar D skrivet 11 januari 2025, 18:20:50 PMC4 2451 hade vit destinationsrulle i Stockholm 1961 men svart 1967.

/Gunnar

Tack Gunnar,

Forskning kring logik och ordning - vit/svart och var monterades destinationsrullen

C4 2457 verkar inte ha någon rulle alls sommaren 1962 i Hammarby
C4 2460 hade svart i Hagsätra 1962 (Bild från vännen Gunnar D)
C4 2488 har svart rulle 30 augusti 1964 på linje 13

Kan man då ana och få bekräftat att vit rulle fanns bara på Tub 1, dvs med nya destinationer på Tub 2 april 1964 kom den svarta rullen som ny standard på Tunnelbanan? Alla C4, som senast när de kom till Tub 2 fick svart rulle, t.o.m kanske det av C4 bara var 2461 som hade vit destinationsrulle vid leveransen?

Railmaster

Det som kan vara värt att notera är att det är samma typsnitt på de vita tunnelvagnsrullarna som det står KUNGSGATAN som på de kompletterande destinationer  som A24 fick när de kom till Brännkyrka.

Gunnar D

Komplettering:

C4 2452 vit rulle Högdalshallen 1961 (blankskyltad)
C4 2459 svart rulle Linköping 1961 (skyltad Vällingby)
C4 2539 svart rulle Skärmarbrink 21 aug 1963.

/Gunnar

Railmaster

Citat från: Gunnar D skrivet 12 januari 2025, 11:32:19 AMKomplettering:

C4 2452 vit rulle Högdalshallen 1961 (blankskyltad)
C4 2459 svart rulle Linköping 1961 (skyltad Vällingby)
C4 2539 svart rulle Skärmarbrink 21 aug 1963.

/Gunnar

Svårt att veta om 2452 har vit rulle om den är blankskyltad? Är det inte i regel vitt i början och eller slutet på rullarna?