Huvudmeny

Senaste inlägg

#11
Bussnack / SV: Här är dubbeldäckarna som...
Senaste inlägg av Sca.CN113 - Idag kl. 05:55:40 AM
Jahopp! Det blev som jag trodde. En katastrof! Mittgången på nedervåningen är alldeles för smal, plats för endast en barnvagn, lätt att slå huvudet i taket och för att inte tala om tidsåtgången vid på- och avlastning.

Någon här som åkt dom än? Hur är er upplevelse. Berätta gärna! :)
#12
Busstrafik / SV: Nya bussar och förare – st...
Senaste inlägg av buskörare - Idag kl. 05:31:38 AM
Det står ju i artikeln att vissa linjer fått ny sträckning. Det enklaste borde ju vara att inte göra sådana förändringar direkt, för att ge förarna möjlighet till linjeutbildning.
#13
Ordet är fritt / SV: C2 på linje 19
Senaste inlägg av Leyland - Idag kl. 03:41:44 AM
Väldigt trevlig bild Gunnar!

Några data kring C2 2140

1952-06-12    Levererad, troligen direkt till Västra banan
1958-07-10    R1 (Revision)
1964-10-14    R2
1971-07-01    R3
1972-07          Prov med nya rullgardiner i förarhytt (tillsammans med ytterligare tre C2)
1972-07          Prov med nya lås på förarhyttsdörrar (tillsammans med ytterligare en C2)
1978-08          Heden, för skrotning (eldad)

Totala trafik-km blev 1 769 974

//
#14
Busstrafik / SV: Nya bussar och förare – st...
Senaste inlägg av Railmaster - 12 februari 2025, 20:49:20 PM
Är det verkligen nya förare som inte kört där förut?
#15
Busstrafik / SV: Dags för barnsjukdomarma d...
Senaste inlägg av Railmaster - 12 februari 2025, 20:44:43 PM
Citat från: Walter skrivet 22 januari 2025, 09:22:32 AMJo jag förstod det men min poäng var att om man är för dumsnål i specen av fordonen så kostar det bland annat via vite för inställda turer i längden
Citat från: buskörare skrivet 22 januari 2025, 02:39:00 AMFast det menades väl att om man lägger låga bud, måste man spara pengar. Och då kan man snåla in på saker när man specar och beställer fordon. Vilket ganska ofta påverkar driften.

Skulle MAN verkligen låta kunderna speca fordonen vid beställning så de inte fungerar när de levereras. Vad har Nobina valt bort tror du?
#16
Busstrafik / SV: IT-problem hos Nobina
Senaste inlägg av Railmaster - 12 februari 2025, 20:41:29 PM
Citat från: Walter skrivet 12 februari 2025, 15:05:36 PMBaserat på?

Att man har ett system utan redundans och dessutom saknar en back up plan är naivt och vi såg ju hur det gick.
#17
Bussnack / SV: Gårdagens bussufärd med Vo...
Senaste inlägg av Railmaster - 12 februari 2025, 20:39:11 PM
SL och före det SS bussar har aldrig utmärkt sig genom att ge något välvårdat intryck.

10-15 år gamla bussar kan vara oerhört välvårdade med det får man åka någon annan stans än Stockholm om man vill uppleva. Men det har blivit lite bättre på senare år.
#18
Bussnack / SV: Nobina i Storstockholm - ö...
Senaste inlägg av Jörgen - 12 februari 2025, 19:00:48 PM
Citat från: IvveRivve004 skrivet 11 februari 2025, 20:48:08 PMFast jag har också funderat vad det blivit av 4837-49 samt de vagnar i Fredriksdal som brukade gå i Nacka och Söderort innan de områdena båda blev övertagna av Nobina...

De vagnar som gick i Nacka/Söderort står parkerade i Fredriksdalsgaraget, de används inte för tillfället.
#19
Bussnack / SV: Nobina i Storstockholm - ö...
Senaste inlägg av Frippe Fribas - 12 februari 2025, 18:24:32 PM
Citat från: IvveRivve004 skrivet 11 februari 2025, 20:48:08 PMFast jag har också funderat vad det blivit av 4837-49 samt de vagnar i Fredriksdal som brukade gå i Nacka och Söderort innan de områdena båda blev övertagna av Nobina...
De kanske inte används alls?
Sedan är frågan om de behövs i City heller givet hur mycket SL har dragit ned på turtätheten där.
#20
Busstrafik / SV: Äntligen ledbussar på SL L...
Senaste inlägg av Nico - 12 februari 2025, 17:48:34 PM
Citat från: Sputnik skrivet 12 februari 2025, 11:05:06 AMFrågan är om man kan köra boggievagnar där, annars tycker jag att SL kan lägga om körvägen via Torkel Knutsson permanent och lägga till ett stopp vid Hornstull.

Överlag är inte Torkel Knutssonsgatan en direkt lämplig väg för buss även om det går att köra där. Den är bitvis smal, korsningen mot Hornsgatan är relativt trång om man behöver svänga (speciellt då med boggivagn) samt att lutningen är relativt brant. Finns även krav på att lutningen vid nya linjedragningar inte bör överstiga 7 %... och om jag inte missminner mig så överstigs det värdet på vissa delar.

Sedan skulle en sådan körväg även innebära att man skulle få dra in den ganska nyligen etablerade hållplatsen vid Münchenbryggeriet. Där finns ju strax intill även en koppling (om jag inte minns helt fel) till den lilla färja som går över till Norr Mälarstrand.