Huvudmeny

Swebus "6958" idag!

Startat av virtual1, 03 juli 2009, 19:14:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Nämn ett fel på bilden, mer än att den inte är stripad som de andra o att den fortfarande är numrerad i fel nummerserie! - o sen kanske nån kan förklara varför felet finns, jag fattar inte riktigt!


Bussmicke

Ett fel: Jag har aldrig sett den i trafik.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 03 juli 2009, 20:27:15 PM
Ett fel: Jag har aldrig sett den i trafik.

Den har troligtvis inte vart i trafik heller =) - men Lars har rätt, det här är en vanlig dieselbuss så det är nog därför du inte sett den i trafik! Nån som vet varför den inte fick hybriddrift som de övriga? En referensbuss utan hybrid-drift borde man väl kunnat låna annars menar jag, ganska onödigt att köpa in en sådan annars, eller???

Bussmicke

Man skall väl ha en likvärdig dieseldito att jämföra med.
Annars får man ju ingen rättvis jämförelse.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde

Aha, där har vi den bussen! Den har jag mött några gånger på E4/E20 söder om Stockholm...


virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 03 juli 2009, 20:33:33 PM
Man skall väl ha en likvärdig dieseldito att jämföra med.
Annars får man ju ingen rättvis jämförelse.
menar mest att dieselboggis från scania borde kunnat fåtts tag på ändå, man hade väl kunnat låna en? Varför ens sllacka den om den inte ska gå i trafik?

Mange_buss

Jag är mer intresserad av den vita fd gotlänningen som speglas i rutorna  ;D

HB

Citat från: Mange_buss skrivet 03 juli 2009, 22:55:54 PM
Jag är mer intresserad av den vita fd gotlänningen som speglas i rutorna  ;D

Den borde du känna igen. Tidigare stationerad i Hemse. /Henrik/

Bussmicke

Skall inte referensbussen ut och köra någonting?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Optimal

Har du fotat med mobil eller ska lacken ovanför fönsterna vara rosa istället för röd?

Fredrik Klint

Nu blev det ju inte så men den här var väl från början tänkt att heta 3610 och ägas av Busslink? Såg den märkt 3610 iaf hos Scania Lindvreten i början av april.

virtual1

Citat från: Optimal skrivet 03 juli 2009, 23:40:46 PM
Har du fotat med mobil eller ska lacken ovanför fönsterna vara rosa istället för röd?

Det är en kompaktkamera, men efterbearbetad i Paint Shop Pro, originalbilden hade för dålig kontrast p.g.a. motljuset!

CS

Jag hittar mest fel i svarsinläggen och inte mycket på bussen i fråga, förutom just fel inventarienummer som egentligen ska vara 8300. :)

Bussen är en referensbuss i hybridprojektet i vilket Scania står för bussarna, därav även en ny referensbuss som är av samma modell som hybriderna, dock utan hybridtekniken. Bussen är en ETANOLBUSS med samma motor som sitter i hybriderna och genererar el, dvs Scanias standardetanol.

Jag har själv kört den i trafik på 172 och såg den senast i måndags i trafik på linje 172. Hybridbussarna och denna referensbuss rullar som förstärkningar mellan ordinarie turer. Eventuellt rullar den inte fullt ut nu eftersom ingen av hybriderna heller rullar pga nått fel.

Det stämmer däremot att bussen var menad till Busslink från början och det stämmer nog med numret, det står för övrigt kvar på insidan. Att dom egenligen är "Busslinkar" beror helt enkelt på att det var där hybridtesten var tänkt från början.

Ulf Rådeström

Bra faktainlägg!!

Dessutom var bussen synlig vid Fridhemsplan bara för någon dag sedan - i trafik!

Mange_buss

Citat från: HB skrivet 03 juli 2009, 23:04:17 PM
Den borde du känna igen. Tidigare stationerad i Hemse. /Henrik/

Klart jag känner igen den!! 6388...  ;D