Kostnad för omlackering av bussar i SL-trafiken?

Startat av Stefan P, 15 april 2023, 14:41:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Vad kostar omlackering tex. från blått till röd buss? Vem står för kostnaden?

mvh Stefan P

Walter

På två såklart skattebetalare och biljettköpare. Om entreprenörerna slipper lacka om bussar och kan ha mer effektiv användning av vagnparken blir avtalen billigare.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredrik Gelin

Det beror nog på orsaken till omlackeringen skulle jag tro.
Om det ändras i utbudet, dvs den beställda trafiken, på ett sådant sätt att utföraren måste lacka om bussar för att kunna utföra det beställda uppdraget skulle jag säga att det är beställaren, exempelvis Trafikförvaltningen i region Stockholm, som får betala.
Men sedan kan det finnas andra orsaker till att man som entreprenör väljer att byta färg på bussarna.
I sådana fall lär inte beställaren betala för detta och det påverkar heller inte priset på den beställda trafiken som sådan.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Walter

Oavsett hade det blivit billigare med bara en färg. Och i slutänden betalar beställaren för allt. I vart fall så länge ingen lägger underbud eller räknar fel och man tar såklart höjd för omlackeringar i sitt anbud.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jo

I SL har man ju till viss del samma typ av buss både på blå och och röda linjer så risken är ju att man ökar den totala mängden fordon och förare när vissa bussar bara får användas på vissa linjer. Det är väl inte omöjligt att den största besparingen på enhetlig färg skulle vara i detta avseende istället för kostnaden för omlackering men det har nog andra skribenter här bättre koll på här.



Lars-Håkan_E

Det fanns ju en idé i TF att göra som i Jämtland för typ 20 år sedan, randiga bussar.

homer

Citat från: Walter skrivet 20 april 2023, 15:52:15 PM
Oavsett hade det blivit billigare med bara en färg. Och i slutänden betalar beställaren för allt. I vart fall så länge ingen lägger underbud eller räknar fel och man tar såklart höjd för omlackeringar i sitt anbud.

Skulle med bestämdhet vilja påstå att man inte tar höjd för någonting när man räknar på anbud för då vinner man inte. snarare tvärt om man räknar längre än vad man själv anser att trafiken kostar och räknar sen med att tjäna på den extra beställning som alltid kommer under en 10 års period.