Norrtäljevagnar på Norrortlinjer igen (?)

Startat av B8RLE, 15 april 2023, 13:39:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

B8RLE

/B8RLE
Skolelev med intresse för bussar. Kan hela SL-trafiken utantill!

Ersa

Ja, det har ju varit Transdevs plan ända sen anbudsvinsten att de ska kunna återuppväcka Keolis dåvarande utbyten mellan Norrtälje och Täby. Det skulle ursprungligen ske redan efter Lucia 2022, men har blivit försenat av flera orsaker. Bl.a att man måste hinna linjeutbilda många förare på det angränsande områdets linjesträckor.
Ska man dessutom låta Täbyförare köra Täbybussar på 639 och 676, som det varit lite prat om, måste ju dessa ha färdskrivare också.

buskörare


homer

Så alla tjänster måste alltså köras med färdskrivare trots att det väl inte finns mer än en handfull linjer?

vilka färdskrivarlinjer  har ni? 626 är den enda jag kommer på 670 är väl för kort?

buskörare

Bara 626 körs med färdskrivare, inga andra. De andra körs med skrivaren i OUT-läge utan kort i. Helt lagligt. Alla förare har förarkort med, det krävs för inloggning i FOL-plattan.

homer

Tydligen gör olika företag olika tolkningar av reglerna då..


B8RLE

Men 626 körs ju av Åkersberga eller? Där kommer utbyten bli väl till nytta på
620/621.
/B8RLE
Skolelev med intresse för bussar. Kan hela SL-trafiken utantill!

Ersa

I Norrtälje trafikområde gäller färdskrivarkort i färdskrivaren vid all slags körning för alla chaufförer, utan undantag. Detta även om man bara ska tomköra lite, flytta en buss på garageplanen eller köra en halvdag med endast tätortstrafiken i Norrtälje tätort. Eller köra Täbylinjer. Det är endast tvättpersonal som får använda den andra kortläsaren, och då enbart då de flyttar runt bussar inom griden. Kör de ut på gatan måste även de ha stoppat in kortet i färdskrivaren innan.

Ersa

Citat från: B8RLE skrivet 30 april 2023, 11:12:13 AM
Men 626 körs ju av Åkersberga eller? Där kommer utbyten bli väl till nytta på
620/621.

620/621 finns det inga direkta vinster att köra med samma bussar som 626 som tidtabellen ser ut idag, och lär fortsätta se ut. Däremot kan man titta på dåvarande avtals utbyten, då Keolis Åkersberga började på hemmaplan och körde en 620 eller 621 mot Norrtälje, och därefter körde andra linjer vidare. T.ex 637. Till sist avslutade man med en 620/621 hemåt.
Idag kör vissa Rimbovagnar som 639 till Danderyd/Tekniska för att därefter tomköras till Åkersberga där de efter ett uppehåll påbörjar en 620/621 mot Norrtälje. Så de skulle ju kunna sättas i linjetrafik på tomkörningssträckan istället.

buskörare

Vissa avgångar på 626 har åtminstone förr körts av Täby. Och angående reglerna, så är det flera som trott det var otillåtet och kollat med Transportstyrelsen. Både driftledare, utbildare och förare. De har fått svar att så länge man har kortet med sig och färdskrivaren står i OUT-läge, så är det tillåtet att inte ha kortet i. Huruvida andra företag tolkat detta annorlunda än Transportstyrelsen gör, är inget jag vet nått om.