Så ser Gotlandsbuss nya flotta ut

Startat av Kristofer, 23 januari 2023, 15:55:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kristofer

helagotland.se har idag en artikel som berättar om vilka bussar som Gotlandsbuss beställt inför övertagandet i sommar.
39 av de 66 beställda bussarna kommer från Iveco, och det blir 3 st 29-platsers 70C Rapido, 4 st 37-platsers Crossway LE 12m City, 13 st 31-platsers 70C Feniks och 19 st 49-platsers Crossway LE 13m Line. Resterande bussar kommer från Setra och Mercedes, men där preciseras inte vad det är för vagnar.

https://helagotland.se/nyheter/gotland/artikel/se-bilderna-sa-ser-gotlandsbuss-nya-flotta-ut-tar-over-trafiken-till-sommaren/jv3wmxol
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

roggek


Kristofer

Förstod det, så därför beskriver min sammanfattning väl det som står i artikeln
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Lars-Håkan_E

23 gasdrivna Crossway till linjetrafiken, övriga skolbussar

Kristofer

Första bilderna på de nya bussarna.
Betalartikel, men man får åtminstone se ett gäng Iveco-fronter.

Annars berättas mest att man köpt 66 bussar, att det är bekvämare säten och höghastighetsinternet, och att några säten går att fälla framåt så att det fälls ut en bakåtvänd barnstol. Samt att man i fortsättningen kommer att ha en kundtjänst som inte bara är öppen under kontorstid. Och att det inte genomförs några ändringar i sommarturlistan jämfört med i fjol:

https://helagotland.se/nyheter/gotland/artikel/nu-ar-nya-bussarna-har-storsta-bussaffaren-som-gjorts-pa-on/lz7mpkqr
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jo

Citat från: Bussmicke skrivet 10 maj 2023, 09:28:03 AM


Landsbygden i sommar

Visby stadsbuss i sommar

Riktigt dålig tidtabell för landsbygden om det nu inte är tänkt att man bara ska använda reseplaneraren. 30 minuter mellan hålltiderna.


Bussmicke

Hur då menar du?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jo

Att det inte finns hålltider längs med vägen. På flera ställen ca 25 min mellan angivna tider och ibland över en halvtimme. Vill man inte riskerA bli frånåkt måste man ge sig ut i mycket god tid till hållplatsen.

Bussmicke

Eller så använder man appen Gotlands kollektivtrafik så ser man var bussen befinner sig

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Öden

Hej !

Kommer alla nya bussar stå registrerade på Gotlandsbuss AB ?

Mvh Peter Ö

Lars-Håkan_E

All linje/-skoltrafik kommer att utföras av Gotlandsbuss AB och inte av någon/ra enskilda delägare.
Tror det besvarar din fråga.

Peter Öden

Hej !

Minst 11 MB E 15 UE Intouro finns skrivna på Gotlandsbuss.

Mvh Peter Ö

Buzzlover

Intouro bussarna stod i Visby hamn i Tisdags eftermiddag.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!