Författare Ämne: Odenplan, Stockholm 1999  (läst 984 gånger)

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 25955
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
Odenplan, Stockholm 1999
« skrivet: 04 december 2022, 18:52:56 PM »
Undrar vilket garage som körde turen på 72, H18A var ju inte direkt vanliga i city.



//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4862
SV: Odenplan, Stockholm 1999
« Svar #1 skrivet: 04 december 2022, 21:08:05 PM »
Tillhörde 5029 Ösmo eller Norrtälje då?

Utloggad Peter Rost

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3162
SV: Odenplan, Stockholm 1999
« Svar #2 skrivet: 04 december 2022, 23:53:28 PM »
Norrtälje om jag minns rätt.

Utloggad Niclas Wennerlid

  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 997
SV: Odenplan, Stockholm 1999
« Svar #3 skrivet: 05 december 2022, 10:24:25 AM »
5029 tillhörde tillsammans med 5030 och 5031 Norrtälje vid tidpunkten.
De tre tillsammans trafikerade linje 650 som var dåvarande Norrtälje stadstrafik och gick i tre slingor.

// Niclas

Utloggad K R

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 932
SV: Odenplan, Stockholm 1999
« Svar #4 skrivet: 05 december 2022, 11:51:47 AM »
Hej!

5029 var inte littererad H18A utan var en "vanlig" H18, vilket också framgår av Bussmickes bildmärkning.
H18 var ett littera som samlade dieseldrivna MaxCi-vagnar med dörrställningen 2-2-1 och i olika fordonsbredder.
Serien 5023-5029 levererades till Hammarby med den primära uppgiften att tursättas på linje 160, en av flera linjer med tillnamnet "käppexpressen".
Som synes är för övrigt 5029 av bred modell (2.60m).

H18A var bara fem vagnar, 5030-5034, dessa med dörrställningen 1-1-1 och dessutom med längre axelavstånd.

Inkopierad info om SL H18 från bussgaraget.se:

"H18   4021–4022¹, 5021–5029², 5158–5159, 5165–5167³, 7942, 7962, 7982   Scania CN113CLL 1992...1998 ➝ se anm.   
Årsmodeller: 1992 (–5022), 1993 (5023–5029), 1998 (5158–);
¹ H18 4021 och 4022 f.d. H17N 4021 och 4022, omlittererade 1993;
² 4021 och 4022 omnumrerade 1994 till 5021 och 5022;
³ 5165–5167 f.d. 7942...7982 övertogs efter låneperiod från Scania sent 1997.
"

mvh K R
« Senast ändrad: 05 december 2022, 12:20:34 PM av K R »

Utloggad Carl

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 119
SV: Odenplan, Stockholm 1999
« Svar #5 skrivet: 05 december 2022, 15:14:50 PM »
Undrar vilket garage som körde turen på 72, H18A var ju inte direkt vanliga i city.

Norrtäljeförare körde under många år turer på både linje 42 och 72. Det vanliga var dock att de körde med bussar från Hornsberg samtidigt som Norrtäljebussen stod uppställd vid Tekniska högskolan eller kördes av en annan förare. Men just kring 1999 minns jag att det hände att man såg någon av Norrtäljes H18-vagnar på förstärkningsavgångar på 640. Det hängde troligen samman med att tidtabellen på 650 ändrades i augusti 1998 så linjen dagtid kördes i 30-minuterstrafik istället för 20-minuterstrafik vilket ledde till att en av Norrtäljes H18 blev ledig mellan rusningstopparna. I tidtabellen för Norrtälje från 1998 informerar man också om att man börjar med att vissa turer på 650 fortsätter som 640 till Stockholm.

Ett inte långsökt scenario är därför att någon av morgonturerna med H18 på 650 fortsatte som 640 in till Stockholm, körde ett par vändor på 72:an dagtid för att sedan återgå till Norrtälje som 640 för att komma tillbaka lagom till dess att 20-minuterstrafiken återupptogs på 650 i eftermiddagsrusningen.
« Senast ändrad: 05 december 2022, 15:25:01 PM av Carl »