Dörrbromsarnas historia?

Startat av Nico, 04 december 2022, 16:28:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Har fått lite frågor från annat håll om dörrbromsar och kan ju säga att när man söker på nätet kring ämnet så får man visserligen upp en del som relaterar till dörrar, men inte på det viset vi använder begreppet.

I sak är detta väl något som mest har kommit att höra ihop med dörrautomatik, men i sig fungerar det ju lika bra även med helt manuella dörrar. Det har nu även funnits i ett antal år, men jag har fått en uppgift om att detta med dörrbromsar är något som SL skulle tagit fram. Om det stämmer eller inte kan jag inte bedöma, men visst har SL tidigare (när man själv ägde bussar) varit pådrivande.

Personligen lutar jag dock mera åt att detta initierats på annat håll, kanske troligast Västtyskland. Sedan kan säkert SL, GS m.fl. trafikhuvudmän sett det som en bra säkerhetsfunktion och implementerat det här. Är det då någon som minns när dörrbromsar infördes, dess upphov och annat som kan vara intressant att veta om detta ämne?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Nu är jag ute på hal is och chansar en del, men lär det inte ha varit på 50-talet som det började introduceras hos Stockholms spårvägar? H15 hade det inte medan Capitol hade det. Hur var det med Metropol? Jag har bara kört Metropol en gång, men jag vill minnas att den har dörrbroms.

Peter Rost

Det stämmer att H19 Metropolerna var försedda med dörrbroms.

//Peter