Problem med tågersättning

Startat av S Svensson, 26 augusti 2022, 01:11:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

https://www.hn.se/nyheter/varberg/buss-k%C3%B6rde-fel-fastnade-p%C3%A5-getter%C3%B6n-och-f%C3%B6rst%C3%B6rde-staket-1.79565940

Detta kan hända ibland om tåg skall ersättas med buss med kort varsel. Bild på bussen i en översiktsbild. Troligen Connect Sandarnas buss 2914 som jag såg emellan 8 och 8.30 körandes mot en järnvägsstation.

B10M

Det står ju i artikeln att det var en skolbuss

S Svensson

På bilden syns att det är en buss från Västtrafik. Det anges att det är en "buss på väg till stationen". På bilden syns att den är blå och inv-nr syns baktill,dock inte siffrorna. Tiden cirka före kl 10. Det stämmer precis in på den buss jag såg strax efter kl 8. Ersatte tåg eftersom ett godståg gick kl 6.40 söderut och skulle mött ett tåg i Veddige. Så jag är ganska säker på att att det var samma buss jag såg. Skolbuss brukar tidningar kalla bussturer med skolbarn. Man har inte samma syn som vi här att skolbussa är något som är framförhandlat av kommuner och avsedda för elever på grundskolan (åk 1-9). Tåget tar upp gymnasieelever, med början i Horred, och som går på Peder Skrivare i Varberg. Sedan skall dessutom sägas att det är mycket svårt med skyltningen i Varberg. Att ta sig från lassabackarondellen (Varbergs stora turistmål,tvåfilig rondell) kan vara svårt. Nästan omöjligt i Varberg där det grävs. Det är ett under att ersättningstrafiken klarats av så bra som den gjort.

Maven

Uppenbarligen händer det att förare råkar köra fel och fastnar även på andra håll än i Roslagen.