Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Maven skrivet 14 mars 2023, 13:51:59 PM

Titel: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: Maven skrivet 14 mars 2023, 13:51:59 PM
Tidigare år så har väl trafikförändringsremissen tagits upp på trafiknämndens marsmöte, men i år saknas den i möteshandlingarna.
Någon som vet mer om och när och varför? Det har väl ett längre tag funnits kritik mot bristande politisk förankring i trafikförändringar, men det här verkar ju i så fall inte vara ett steg i rätt riktning?
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: IvveRivve004 skrivet 15 mars 2023, 09:37:28 AM
Förmodligen har den nog bara kommit lite väl sent. Jag känner till att remissen för T21 kom ut först den 17:e.
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: B8RLE skrivet 21 mars 2023, 07:39:40 AM
Lite mellan raderna: http://www.skargardstrafikanten.se/empty_23.html
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: L. Gornitzka skrivet 22 mars 2023, 13:56:15 PM
Verkar inte framgå att nån remiss nånsin lagts ut, varken på den länk som lagts upp på inlägget ovan eller på Region Stockholms sida...
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: B8RLE skrivet 26 mars 2023, 15:59:13 PM
Antagligen får vi vänta tills april. 😒
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: Bussmicke skrivet 29 mars 2023, 07:47:00 AM
Varför denna brådska/iver?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: Maven skrivet 29 mars 2023, 23:31:15 PM
För oss som sitter här så är det ingen större brådska, förutom att de flesta av oss väl är nyfikna på vad som är på gång.


För de politiska kvarnarna däremot, så är det väl ganska sent om inte remissen kommer förrän i april. Då ska tjänstemännen på kommunerna sätta sig in i konsekvenserna, och de har ju normalt inte linjenät och alla trafikeringsupplägg i huvudet, utan behöver tid för detta, bland alla andra arbetsuppgifter. Sedan ska de författa en tjänsteskrivelse som svar på remissen, som ska hinna tas upp i den kommunala nämnden för beslut, innan det skickas till SL. Och SL behöver i sin tur få den innan de skickar sin offertförfrågan till entreprenörerna i början av sommaren.
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: Bussmicke skrivet 30 mars 2023, 06:26:28 AM
Många led i  processen alltså.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: B8RLE skrivet 30 mars 2023, 08:08:00 AM
Stressigt för TS-politikerna, de behöver ju också ge flera tilldelningsbeslut och remisset under den här tiden
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: Buzzlover skrivet 16 april 2023, 20:33:46 PM
Inte heller i Mötet för April finns remiss med i dagordningen, ska det inte komma någon i år utan politikerna ska bestämma utan att allmänheten ska få se förslagen? :P
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: IvveRivve004 skrivet 16 april 2023, 22:01:19 PM
Jag undrar om det här har något att göra med att Kristoffer Tamsons avgått som trafikregionråd och ersatts av Anton Fendert?
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: Niclas 1987 skrivet 28 april 2023, 20:51:26 PM
hej såg det  nu   https://www.mynewsdesk.com/se/trafikfoervaltningen/documents/trafikfoeraendringsremiss-t24-431384
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: virtual1 skrivet 30 april 2023, 09:14:40 AM
Bara neddragningar och nedläggningar :(
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: homer skrivet 30 april 2023, 09:28:00 AM
Väldigt dyster läsning med massor av minskad trafik.
Gissar att detta är priset för fryst SL kort
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: B8RLE skrivet 30 april 2023, 11:15:58 AM
Jag är ganska chockad över att de inte vill röra på linje 541 under högtrafik - den kördes förr var 7.5 minut i högtrafik, med varannan tur bara till/från Växthusvägen, jämfört med dagens 5-minuters utbud i denna riktning.
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: Fredde skrivet 30 april 2023, 11:30:08 AM
På talt om parallelltrafik, Södertälje verkar klara sig utan ingrepp på linje 747, 748 och 749.
Här finns ju pendeltåg, likt trafik från Järfälla, med möjlighet att byta till tunnelbanan/buss i Stockholm.
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 30 april 2023, 12:40:39 PM
En av anledningarna är den här överenskommelsen..

https://www.sodertalje.se/bo-och-bygga/sodertalje-vaxer/projekt/infrastruktur/framtidens-kollektivtrafik-i-sodertalje/ (https://www.sodertalje.se/bo-och-bygga/sodertalje-vaxer/projekt/infrastruktur/framtidens-kollektivtrafik-i-sodertalje/)

https://www.bussmagasinet.se/2022/08/brt-el-och-snabbussar-ska-ge-sodertalje-ett-lyft/ (https://www.bussmagasinet.se/2022/08/brt-el-och-snabbussar-ska-ge-sodertalje-ett-lyft/)

// Niclas
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: igel skrivet 02 maj 2023, 11:51:31 AM
627 läggs ner på sträckan Sollentuna-Kista men behålls Täby(Åkerby)-Sollentuna. Linjen rätades ut under Arrivas tid så att den skulle ta motorvägen genom Täby för att bli en snabbare förbindelse till Kista. Finns det någon anledning att ha kvar linjen alls nu, när även 612an finns (Arninge-Kista).

Om man slutar köra 624C in till Teknis utan har Danderyd som slutstation, vad blir då skillnaden mot 624.

Vaxholm har som vanligt inga föreslagna förändringar.

Intressant att notera är hur lite Transdev har satt sin prägel på trafiken, inga linjeomläggningar eller annat finns med. Inte ens planen på en ny stomlinje (som förvisso trafikförvaltningen tar formellt) finns med. 
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: elliot skrivet 02 maj 2023, 12:11:31 PM
Dystert men väntad rapport.  :'(
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 02 maj 2023, 13:27:47 PM


Citat från: igel skrivet 02 maj 2023, 11:51:31 AM
627 läggs ner på sträckan Sollentuna-Kista men behålls Täby(Åkerby)-Sollentuna. Linjen rätades ut under Arrivas tid så att den skulle ta motorvägen genom Täby för att bli en snabbare förbindelse till Kista. Finns det någon anledning att ha kvar linjen alls nu, när även 612an finns (Arninge-Kista).

Om man slutar köra 624C in till Teknis utan har Danderyd som slutstation, vad blir då skillnaden mot 624.

Vaxholm har som vanligt inga föreslagna förändringar.

Intressant att notera är hur lite Transdev har satt sin prägel på trafiken, inga linjeomläggningar eller annat finns med. Inte ens planen på en ny stomlinje (som förvisso trafikförvaltningen tar formellt) finns med.

627 fyller en funktion trots 612 eftersom de går olika vägar till Sollentuna/Kista.

Att det inte är så många nya linjer och varianter tycker jag inte är så konstigt eftersom det är ont om pengar hos TF vilket innebär att det nog mest är intressant att minska trafik snarare än att utöka den.
Sedan tror jag också att det kan vara bra att köra ett helt tidtabellsår innan man gör stora förändringar.
Arriva gjorde ju sina ändringar stegvis under avtalets gång.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: B8RLE skrivet 02 maj 2023, 15:23:26 PM
TF/VR vill snabba upp 157 till att gå via hålllplats Ursvik på Enköpingsvägen, istället för befintliga sträckan genom Rissneleden.
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: B8RLE skrivet 02 maj 2023, 15:28:24 PM
Å andra sidan så vill Nobina/TF att dra om 546 till Barkarby station, via Skälbyvägen. Med tanke på dagens låga resande så kommer linjen att direkt tappa en del av sin funktion om entrén till pendeltåg från Veddestabron är öppen redan i december.
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: B10M skrivet 02 maj 2023, 16:17:23 PM
Citat från: B8RLE skrivet 02 maj 2023, 15:23:26 PM
TF/VR vill snabba upp 157 till att gå via hålllplats Ursvik på Enköpingsvägen, istället för befintliga sträckan genom Rissneleden.

Alltså återgång till den gamla körvägen som gällde fram tills någon gång på 00-talet, minns ej exakt när.
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: Nico skrivet 02 maj 2023, 18:24:45 PM
Vilket i sin tur var en sträckning som 157 ärvde efter 540.
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: F.Å skrivet 02 maj 2023, 20:26:49 PM
Och när arvet skedde hette den 175 och gick sen genom Bromsten till Vällingby via Lunda... ;)
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: Nico skrivet 02 maj 2023, 22:19:14 PM
Ska egentligen inte ifrågasätta det för jag vet att du brukar ha järnkoll. Hade dock för mig att från början var det bara linje 540. Sedan tillkom 175 på Enköpingsvägen och de gick bägge parallellt en kortare tid. Linje 175 hann väl byta nr. till 157 (samtidigt som 511 blev 155?).

Sedan flyttades 540 upp till Hallonbergen och Rissneleden medan 157 gick kvar väldigt länge. Var väl först iom. de förändringar som uppstod med bygget nya Kymlingelänken och tpl. Rissne som gjorde att 157 fick åka upp på Rissneleden?
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: Fredde skrivet 04 maj 2023, 20:17:08 PM
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 30 april 2023, 12:40:39 PM
En av anledningarna är den här överenskommelsen..

https://www.sodertalje.se/bo-och-bygga/sodertalje-vaxer/projekt/infrastruktur/framtidens-kollektivtrafik-i-sodertalje/ (https://www.sodertalje.se/bo-och-bygga/sodertalje-vaxer/projekt/infrastruktur/framtidens-kollektivtrafik-i-sodertalje/)

https://www.bussmagasinet.se/2022/08/brt-el-och-snabbussar-ska-ge-sodertalje-ett-lyft/ (https://www.bussmagasinet.se/2022/08/brt-el-och-snabbussar-ska-ge-sodertalje-ett-lyft/)

// Niclas

Det kan förklara den saken, absolut. Tack!
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: B8RLE skrivet 16 maj 2023, 18:08:59 PM
TF vill dra linje 205 vidare från Ropsten till Albano och Universitetet trots att det är ont om pengarna nu. Gött!  ;D  ;D
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: buskörare skrivet 17 maj 2023, 04:26:29 AM
Transdev håller nog inte med, men 670's förare och resenärer skulle nog älska att få hjälp mellan Tekniska/Östra och Universitetet.
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: B10M skrivet 17 maj 2023, 06:10:32 AM
Just därför borde ju samtliga linjer på sträckan stanna för på- och avstigande på samma hållplatser som linje 670, det skulle de flesta resenärerna tjäna på. Tomturerna i motriktning borde ta resenärer åtminstone mellan Tekniska högskolan och Universitetet.

Även linje 50 har stort behov av avlastning.
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: buskörare skrivet 17 maj 2023, 07:05:27 AM
Ja, studenterna skulle tjäna på det. Inga andra. Att tomturer skulle ta med resenärer säger sig självt att det inte är möjligt. Och knappast tillåtet heller.
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: B8RLE skrivet 17 maj 2023, 11:48:57 AM
Keolis vill förlänga 56 till Tomteboda vis Ekensbergsvägen och göra så att den slutar trafikera Stora Essingen - 56:an blir då "depåbuss" igen!
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: B8RLE skrivet 17 maj 2023, 11:53:17 AM
Citat från: igel skrivet 02 maj 2023, 11:51:31 AM627 läggs ner på sträckan Sollentuna-Kista men behålls Täby(Åkerby)-Sollentuna. Linjen rätades ut under Arrivas tid så att den skulle ta motorvägen genom Täby för att bli en snabbare förbindelse till Kista. Finns det någon anledning att ha kvar linjen alls nu, när även 612an finns (Arninge-Kista).

Om man slutar köra 624C in till Teknis utan har Danderyd som slutstation, vad blir då skillnaden mot 624.

Vaxholm har som vanligt inga föreslagna förändringar.

Intressant att notera är hur lite Transdev har satt sin prägel på trafiken, inga linjeomläggningar eller annat finns med. Inte ens planen på en ny stomlinje (som förvisso trafikförvaltningen tar formellt) finns med. 
Och att sträckorna till Humlegården på direktbussarna till/från Åkersberga drogs in skapade ju missnöjdhet. Nu vill man alltså ta bort C-varianterna helt.
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: B10M skrivet 17 maj 2023, 23:23:13 PM
Inte det minsta förvånande, det är ju så få som åker söder om Danderyds sjukhus på de linjerna. Så går det när man bara stannar vid tunnelbanestationerna (samt Roslagstull). Om de hade haft samma uppehållsmönster som linje 670 skulle de haft många fler resenärer, då hade avkortning knappast varit på tal.

Citat från: buskörare skrivet 17 maj 2023, 07:05:27 AMJa, studenterna skulle tjäna på det. Inga andra. Att tomturer skulle ta med resenärer säger sig självt att det inte är möjligt. Och knappast tillåtet heller.
Öh, jag menade ju förstås att de inte skulle vara tomturer längre.
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: buskörare skrivet 18 maj 2023, 07:39:09 AM
Antar att man inte anser den merkostnaden för fler bussar och chaufförer det skulle innebära, är värd det.
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 18 maj 2023, 09:49:14 AM


Citat från: B10M skrivet 17 maj 2023, 23:23:13 PMInte det minsta förvånande, det är ju så få som åker söder om Danderyds sjukhus på de linjerna. Så går det när man bara stannar vid tunnelbanestationerna (samt Roslagstull). Om de hade haft samma uppehållsmönster som linje 670 skulle de haft många fler resenärer, då hade avkortning knappast varit på tal.
Öh, jag menade ju förstås att de inte skulle vara tomturer längre.

Fast om man stannar vid varje hållplats längs vägen blir det längre restid på en redan lång linje vilket kostar tid och kanske även förare och buss utöver att den blir mindre attraktiv för den tänkta målgruppen pendlare.

Nobina körde ju detta koncept på 676 ett tag, men då uppstod även ett problem i att linjerna tillhör olika kontrakt med olika ersättningsmodeller.
Nobina "snodde" resenärer och därmed ersättning från innerstadsbussarna som ju lever på VBP på samma sträcka.
Ytterligare ett bekymmer som uppstod var att studenterna upptog sittplatser som pendlare behövde.

Vill man ha mer trafik just till och från Universitetet finns det nog andra lösningar att ta till än att försämra för Norrortspendlarna.


Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: buskörare skrivet 18 maj 2023, 10:35:00 AM
Trafiken mellan Östra och Universitet borde skötas av en innerstadslinje, inte en pendlarlinje a la 676/639/670. Dessa ska inte vara för kortresor, tycker jag.
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: B10M skrivet 18 maj 2023, 11:35:53 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 18 maj 2023, 09:49:14 AMFast om man stannar vid varje hållplats längs vägen blir det längre restid på en redan lång linje vilket kostar tid och kanske även förare och buss utöver att den blir mindre attraktiv för den tänkta målgruppen pendlare.

Nobina körde ju detta koncept på 676 ett tag, men då uppstod även ett problem i att linjerna tillhör olika kontrakt med olika ersättningsmodeller.
Nobina "snodde" resenärer och därmed ersättning från innerstadsbussarna som ju lever på VBP på samma sträcka.
Ytterligare ett bekymmer som uppstod var att studenterna upptog sittplatser som pendlare behövde.

Vill man ha mer trafik just till och från Universitetet finns det nog andra lösningar att ta till än att försämra för Norrortspendlarna.

Fast det var väl framför allt mellan Danderyds sjukhus och Roslags Näsby som det var platsbrist på linje 676, snarare än vid Universitetet.

Det är svårt att se varför det ska vara olika regler på linje 670 och 676, särskilt som båda linjerna körs med dubbeldäckare. Som det är nu är det gott om plats på linje 676 medan linje 670 får dra hela lasset.

Att köra en särskild linje som bara går mellan Östra och Universitetet samtidigt som 600-linjerna har gott om plats är knappast ekonomiskt försvarsbart. Det kommer bara leda till att fler och fler linjer kortas av till Danderyds sjukhus, det har redan skett på Rimboturerna på linje 639 och är på väg att ske på linje 624C.
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: buskörare skrivet 18 maj 2023, 12:06:20 PM
Det finns kanske en ekonomisk anledning till att det är 670 som får ta dessa? Det är fortfarande olika avtal som inte ser likadana ut.
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: Nico skrivet 18 maj 2023, 17:31:27 PM
Just efterfrågan på busstrafik på sträckan Tekniska högskolan/Östra stn. och Universitet (Frescati) torde ändå vara relativt låg. Här finns ju även både T-bana samt (om än att man får gå en bit) även Roslagsbanan. Från Roslagstull finns ju sedan lokalbuss i form av linje 50.

Att freda de långa pendlarlinjerna från lokala resenärer är sedan ofta nödvändigt. Även om trycket inte alltid är så hårt så är linjerna i första hand avsedda för långresenärna och det gäller då att försöka göra det resandet så attraktivt som möjligt. Fredrik Gelin har sedan mera i detalj beskrivit problematiken och behoven kring det på ett bra vis tidigare i tråden.
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: buskörare skrivet 18 maj 2023, 17:43:36 PM
De flesta åker mellan Albano och Tekniska, mellan 5-20 pers/tur dagtid är inte ovanligt. Där finns inga alternativ till just 670.
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: Nico skrivet 18 maj 2023, 18:02:10 PM
Det må vara, men det var inte den sträckan som diskuterades. Albano-Tekniska är en kort bit, men där kan kan jag hålla med om att det kan bli ett trångt och att bara 670 täcker där. Som allting dock är upplagt numera är det sedan ett antal år, och oavsett område, normalt sett trafikoperatörerna själva som ska se över utbudet och föreslå ändringar vid behov.
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: buskörare skrivet 19 maj 2023, 02:22:25 AM
Alla vi som jobbat ett tag, vet att det är rätt vanligt att förare och bolag/huvudman ofta har olika syn på behov. Ekonomin är viktigare för den ena, service för den andra. Tyvärr blir det med dagens prispressade avtal, det senare som får stryka på foten eftersom service kostar.

Problemet uppstod när man öppnade campus med massor av bostäder utan att för den delen se över kollektivtrafiken. Innan var problemet inte stort mer än vid skolans början för terminen.
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: B10M skrivet 19 maj 2023, 17:32:01 PM
Citat från: Nico skrivet 18 maj 2023, 17:31:27 PMAtt freda de långa pendlarlinjerna från lokala resenärer är sedan ofta nödvändigt. Även om trycket inte alltid är så hårt så är linjerna i första hand avsedda för långresenärna och det gäller då att försöka göra det resandet så attraktivt som möjligt.

Nej, jag håller inte med här. De gånger då det är motiverat att separera långväga och kortväga resande, om det inte är platsbrist, så handlar det om att man kan göra en betydande restidsvinst för långväga resande. Oftast krävs det då att man kan få till en snabbare körväg på de långväga linjerna, som till exempel på Värmdölinjerna som går motorvägen direkt till Värmdö medan 422 och Nackas lokallinjer tar hand om resenärerna till Nacka. Hur stor restidsvinst som krävs beror på turtätheten, ju oftare bussarna går desto mindre restidsvinst krävs. Om vi tar linje 676X som exempel så tjänar man bara några minuter jänfört med 676 och därför går den bara i rusningen. Skulle den gå även övrig tid så skulle det bli alldeles för dålig turtäthet till hållplatserna som linje 676X inte stannar vid.

Generellt så fungerar busstrafik bäst när så många som möjligt kan åka med samma buss. Att ha särskilda linjer för en viss grupp av resande är sällan lyckat då man urholkar resandeunderlaget.

När det gäller önskemål om att "freda långa linjer från lokala resenärer" så handlar det oftast om att man av rent egoistiska skäl vill ha en särskild buss som är reserverad för den egna destinationen. Det är knappast något som lämpar sig för skattefinansierad kollektivtrafik. Då får man ta en taxi.
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: B8RLE skrivet 12 juni 2023, 10:31:08 AM
Paketlösningen för Årsta och Västbergas linjer ska man säkert ta en närmare titt på.
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: IvveRivve004 skrivet 12 juni 2023, 13:41:52 PM
Just det. Jag tänker särskilt på nedläggningen av linje 145 och omdragningen av linje 134. För om man lägger om linje 134 så att den går via Sjöviksvägen och Sjöviksbacken istället för via Södertäljevägen och Årstabergsvägen och sedan lägger ner 145:an så innebär ju det att hållplatserna Nybodahöjden och Sjöviksbacken blir utan busstrafik om man inte tänker införa en ny busslinje som stannar vid de två hållplatserna. Pensionärerna som bor längs Nybodaringen och på Idaborgsvägen skulle nog inte gilla den indragningen.
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: virtual1 skrivet 12 juni 2023, 14:05:12 PM
"om man lägger om linje 134 så att den går via Sjöviksvägen och Sjöviksbacken"
"så innebär ju det att hållplatserna Nybodahöjden och Sjöviksbacken blir utan busstrafik"

Är det bara jag som inte får ihop det där? =)
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: IvveRivve004 skrivet 12 juni 2023, 14:33:18 PM
Du läste säkert inte mitt inlägg ordentligt. Jag skrev "och sedan lägger ner 145:an"

Förresten så menade jag också att HÅLLPLATSEN Sjöviksbacken blir utan busstrafik.
Titel: SV: Ingen remiss för SL T24?
Skrivet av: B8RLE skrivet 13 juni 2023, 08:52:42 AM
Jag tycker att man borde ha då tänkt ihop det så 141 skulle då förlängas hela vägen in till Liljeholmen just via Årstabergsvägen-Södertäljevägen in till bussterminalen.