Nya hållplatser för bussar vid Slussen 12/3

Startat av Fredde, 08 mars 2018, 11:56:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Måndagen den 12 mars flyttar de första bussarna in i den nya, tillfälliga bussterminalen vid Slussen.
Det är bussarna på linje 25B som ersätter Saltsjöbanan samt busslinjerna 401, 403, 442 och 442X som får nya hållplatser i terminalen, som ska ersätta dagens bussterminal under bygget av nya Slussen.


Liten smygpremiär för "Nya tillfälliga Slussenterminalen" för den som vill ut och knäppa lite bilder på premiärdagen 8)

https://sl.se/sv/info/nyheter/nya-busshallplatser-i-slussen/?date=true

Ulf Berlin

Stackars Ältaresenärer som får ännu längre att gå.../Ulf

Bussmicke

Citat från: Ulf Berlin skrivet 08 mars 2018, 19:57:34 PM
Stackars Ältaresenärer som får ännu längre att gå.../Ulf
Man dör inte av lite motion.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

BSB101


Robert Brink

Och premiär för backning vid avgång! Jag får testa detta med 403:an som jag kör på tisdag morgon. :)

//R

Bussmicke

Citat från: BSB101 skrivet 09 mars 2018, 17:43:10 PM
Är det någon som påstått detta?
Låter så på Ulf..

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars_L

Det här kan ju bli lite bökigt innan allt är klart. 401 och 403 delar på gate och har avgångar med 3 minuters mellanrum i högtrafik i vissa fall.

Krävs ju en ganska liten försening för att föregående buss inte ska ha hunnit köra ut när nästa buss ska in i gaten. Då gäller det att utrymme finns för att "parkera" bussen utanför gaten. I annat fall lär det kunna bli kaos fort...Särskilt vid förseningar om bussen som ska avgå innan redan hunnit köra in.

Detta kompliceras ju ytterligare av att 401 har så pass full beläggning att det tar ungefär 3 minuter att lasta en avgång.

Tror nog man måste acceptera påstigning genom alla dörrar om den här tillfälliga terminalen ska fungera, i alla fall från de hållplatslägen där det blir totalt fler än 12 avgångar i timmen. Helst ska man ju ha två gater när turtätheten blir så pass hög.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ulf Berlin

Citat från: Bussmicke skrivet 10 mars 2018, 07:37:48 AM
Låter så på Ulf..

//Bussmicke
www.bussmicke.se
...eller på alla äldre som bor i Älta/Stensö som måste ta sig dit bort.../Ulf
(Västeråshumorn gör sig gällande.;))/Ulf

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars_L skrivet 10 mars 2018, 08:52:11 AM
Det här kan ju bli lite bökigt innan allt är klart. 401 och 403 delar på gate och har avgångar med 3 minuters mellanrum i högtrafik i vissa fall.

Krävs ju en ganska liten försening för att föregående buss inte ska ha hunnit köra ut när nästa buss ska in i gaten. Då gäller det att utrymme finns för att "parkera" bussen utanför gaten. I annat fall lär det kunna bli kaos fort...Särskilt vid förseningar om bussen som ska avgå innan redan hunnit köra in.

Detta kompliceras ju ytterligare av att 401 har så pass full beläggning att det tar ungefär 3 minuter att lasta en avgång.

Tror nog man måste acceptera påstigning genom alla dörrar om den här tillfälliga terminalen ska fungera, i alla fall från de hållplatslägen där det blir totalt fler än 12 avgångar i timmen. Helst ska man ju ha två gater när turtätheten blir så pass hög.

Problemet med påstigning så är att det inte kommer att finnas trottoar som täcker mer än den främre delen av bussen och att ha kunder som springer mellan bussarna på en sådant sätt lär ganska snart innebära incidenter och olyckor.

I övrigt så är det som jag ser det totalt olämpligt att lägga ihop 401 o 403 även om jag förstår tanken eftersom linjerna delar på sträckan upp till Nacka Kvarn.

Robert Brink

Ja det är inte mycket till trottoar att använda på sidan, räcker nog precis så barnvagnar, rullatorer kan komma ombord i mitten.
Ska bli ännu intressantare när denna terminal tas i fullt bruk och samtliga linjer ska trängas och backas... Det är redan i dagens terminal ganska så trångt med bussar i rusningen.

//R

Ulf Berlin

Citat från: Robert Brink skrivet 09 mars 2018, 18:05:43 PM
Och premiär för backning vid avgång! Jag får testa detta med 403:an som jag kör på tisdag morgon. :)

//R
Ojdå,har du börjat att köra igen.:)/Ulf

Robert Brink


Fredde

Citat från: Robert Brink skrivet 09 mars 2018, 18:05:43 PM
Och premiär för backning vid avgång! Jag får testa detta med 403:an som jag kör på tisdag morgon. :)

//R

Jag är på plats då, ska kolla så du klarar av backningen ;)

Citat från: Ulf Berlin skrivet 08 mars 2018, 19:57:34 PM
Stackars Ältaresenärer som får ännu längre att gå.../Ulf

Då ska du veta hur långt resenärer får att gå till 434 när hela terminalen är i drift. Den hamnar nästan borta vid Birka... ::)

Ulf Berlin

Citat från: Fredde skrivet 10 mars 2018, 20:31:37 PM
Jag är på plats då, ska kolla så du klarar av backningen ;)

Då ska du veta hur långt resenärer får att gå till 434 när hela terminalen är i drift. Den hamnar nästan borta vid Birka... ::)
Då blir alla glada(re).;)/Ulf
(Har du någon tidsplan när detta kommer att ske?)

Lars-Håkan_E

Skillnaden är att 433 och 434 har ca 50 dagliga avgångar tillsammans M-F medans bara 401 har 95 avgångar och tillsammans med 403 116 avgångar från Slussen