Keolis kommer till Karlstad

Startat av Clabbe, 23 september 2015, 13:53:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Clabbe

I dagens NWT: Keolis  tar över stadstrafiken 20160613, 7+1+1 år. Om inte det blir överprövat.
http://nwt.se/karlstad/2015/09/23/keolis-tar-over-stadsbusstrafiken


mittlinje

"– Vi är nöjda med upphandlingen och att hela sex trafikföretag lämnade in anbud visar att Karlstad är en intressant och attraktiv stad att verka i, säger Peter Kullgren (KD), ordförande i stadsbyggnadsnämnden."

Vilka var de andra fem trafikföretagen?

Lars_L

Och så här ser listan ut på anbuden:

1. Keolis 131, 9 miljoner
2. Nobina 138, 7 miljoner
3. Arriva  141,7 miljoner
4. Nettbuss 144, 7 miljoner
5. Buss i väst 149, 3 miljoner
6. Förenade buss 162, 3 miljoner 

Anmärkningsvärt kanske att Förenade buss lagt sig på en så hög nivå.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

AdmirT

Perfekt att nuvarande bussar i stan ska tas över av Keolis för det är Sveriges finaste ,fräschaste och modernaste stadsbussar enligt mig. Har varit i Värmland de senaste tre dagarna och stadsbussarna i Karlstad är verkligen något utöver det vanliga!
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Nico

Tycker att det alldeles nyss var upphandling där, typ två år sen eller så. Har alldeles missat att Förenade buss gav upp.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 23 september 2015, 18:20:21 PM
Tycker att det alldeles nyss var upphandling där, typ två år sen eller så. Har alldeles missat att Förenade buss gav upp.

Ja, det var trafikstart för Förenade Buss 2013. Redan efter ett år visade det sig att de hade svårt att få det att gå ihop och ville säga upp avtalet. Det fick de och trafiken direktupphandlades efter ett nytt avtal, som kostade Karlstadsbuss en del extra. Det är detta avtal som går ut till sommaren.

Karlstadsbuss valde direktupphandling framför att tvinga Förenade Buss i konkurs. Det tjänade de antagligen på.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan

Trevligt att Keolis vinner, anmärkningsvärt att Arriva och Nettbuss har blivit dyrare än vanligt.
I branschen 37 år

Walter

Spännande att de som faktiskt kört trafiken ett tag vill ha mest pengar. Antingen vet man mer eller så räknar man fel igen pga bristande kunskap.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

De som kört trafiken senast vet ju vad verksamheten kostar (för dem) att bedriva. Återstår att se om Keolis klarar sig den nivå de räknat på. Det kan mycket väl hända att de klarar det.
Ett rejält friskhetstecken från Arriva att de rejäla prisdumpningarna från fem år tillbaka nu helt är borta. :)

1896

Citat från: AdmirT skrivet 23 september 2015, 17:51:04 PM
Perfekt att nuvarande bussar i stan ska tas över av Keolis för det är Sveriges finaste ,fräschaste och modernaste stadsbussar enligt mig. Har varit i Värmland de senaste tre dagarna och stadsbussarna i Karlstad är verkligen något utöver det vanliga!

Har man inte installerat någon form av reklam TV i bussarna ?  ???  Detta skulle väl vara något nytt påfund då Förenade buss tog över.

Clabbe

Det sänds reklam och nyheter/väder från tv4. Detta tillhör beställarens uppdrag.

Lars-Håkan_E

Citat från: Walter skrivet 25 september 2015, 22:25:46 PM
Spännande att de som faktiskt kört trafiken ett tag vill ha mest pengar. Antingen vet man mer eller så räknar man fel igen pga bristande kunskap.

Jag vill nog påstå att man inte "räknande" galet förra gången, det var när detta skulle omsättas i skarpt läge som problemen uppstod.

Tätortstrafik kräver ett helt annat "tänk" än landsortsdito, det finns möjligheter att göra trafiken både effektiv och ineffektiv och Förenade Buss råkade ut för en radda omständigheter som innebar att upplägget inte blev effektivt nog, det är i a f mitt påstående.


Lars_L

Det är dock rätt intressant att jämföra med förra upphandlingen och den senaste. Förra gången såg det ut som följer:

Förenade Buss    121 027 kkr
Nobina               128 436 kkr (+6,1%)
Stadsbussarna    131 561 kkr (+8,7%)
Keolis                 171 476 kkr (+41,7%)

Då låg alltså Keolis extremt mycket över. Ser man på löneökningar från förra upphandlingen, så motsvarar väl Keolis vinnande bud ungefär den nivå som Förenade buss hade i förra ordinarie upphandling. Nobina lägger sig på ungefär samma nivå som förra gången (Sett till indexuppräkningar) medan Nettbuss har plussat på lite ytterligare. Det känns nog, med tanke på vad vi vet, som att det kan bli tufft för Keolis att göra någon vinst på det här nya avtalet.

Keolis har väl i och för sig då betydligt lättare att ta en mindre inkomstbringande affär på grund av sin storlek.


Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Klaverdörr

Hur är upplägget med bussarna som Förenade Buss införskaffade, leasing eller köpta?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Klaverdörr skrivet 27 september 2015, 00:59:04 AM
Hur är upplägget med bussarna som Förenade Buss införskaffade, leasing eller köpta?

Bussarna leasas nu från Svenska Neoplans systerbolag Neokapital AB. Om det blir ett annat upplägg när Keolis tar över lär väl knappast någon veta i dag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)