Busstrafik och framtiden - hur kommer saker och ting se ut i framtiden?

Startat av Andreas91, 11 mars 2013, 12:59:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Hej!

Jag har inte så mycket tid för Bussnack numera pga studier och andra aktiviteter, men försöker ändå hålla mig lite uppdaterad om vad som sker, av lite nyfikenhet.

Varför startar jag denna tråd? När jag läser igenom trådar med bilder på moderna och gamla bussar, så sitter jag och funderar lite kring hur framtiden kommer se ut. Jag är 22 år nu - hur kommer det att se ut exempelvis när jag har fyllt 45 år, dvs. år 2036? Kommer bussarna ha förändrats eller kommer de se mer eller mindre likadana ut som idag?

För mig personligen kvittar det egentligen - en buss är en buss som vilken annan buss som helst: generellt ganska trångt för benen, lite små"plastiga" och kan ibland låta & brumma något kopiöst.. (Jag överdriver en smula: turistbuss har en liten fördel, iom att du oftast kan placera en tung väska i ett bagageutrymme och inte behöver ta upp en extra stol i passagerarutrymmet..) Skall äväl även poängtera att jag som 08a får lov att utgå ifrån de erfarenheter jag har, vilket ju mest innebär SL-trafik, en del långdistansbusstrafik + lite kommunaltrafik ur andra delar av vårt avlånga land.

Till er andra: Vad tror ni kommer ske på denna front? Saker och ting på en massa fronter är ju under utveckling, så vad tror ni kommer ske när det gäller busstrafik? Kommer långdistansbussar att få tuffare konkurrens från andra trafikslag, ex. mer regionaltåg? Kommer långdistansbussar sakta men säkert ta form som lågentrébussar av ekonomiska skäl? Kommer intresset för trådbussar att öka? Spekulera! Släng fram era tankar och idéer! Ni kanske känner att ni har teorier som rent av kan verka "helt absurda" - släng fram dem med, vetja! =)

Inga idéer är dåliga! Jag önskar dock (skall man verkligen behöva säga detta?) att alla som deltar försöker hålla sig på en någorlunda god nivå, dvs: Jag vill inte se några påhopp på personer för vilka de är, var de bor osv. - sådana bitar kan vi vara helt utan, för det är inte intressant! Vänligen sitt inte heller och gnäll över att exempelvis. blåa SL-bussar har en fulare blå nyans än exempelvis Västtrafiks bussar. Man kan prata om det, men det är (åtminstone ur min synvikel) något helt annat än att man sitter och gnäller om det. Det första är en vuxen diskussion, det andra är lågstadienivå!
Jag tänker inte nämna några namn, utan de här punkterna hoppas jag är något självklart hos alla forummedlemmar! Tack på förhand!

Hoppas ni känner er pigga på att hugga in på detta! 


Björn Forslund

Jag tror att långdistansbussar kommer att ha ungefär samma koncept som nu. Det behövs alltid bagageutrymme undertill så låggolv funkar inte.
Tåget kommer nog att få svårt att ta andelar mot låga priser och resor utan driftstörningar. De som vill åka bekvämare tar tåget, de som vill åka billigare tar bussen. De som vill komma fram snabbt tar flyget.
Den största skillnaden blir nog att vi kommer att se andra typer av drivmedel mera, elhybrider och vad de nu kan hitta på i framtiden.

Ersa

Jag tror inte att mycket kommer att ändras under de närmsta tjugo åren. De regionala trafikhuvudmännen (länshuvudmännen) kommer nog att fortsätta upphandla trafiken på i stort sett samma sätt som idag, och expressbussföretagen kommer att köra långväga trafik i egen regi. Den nya kollektivtrafiklagen kommer inte att förändra på just något, om inte ännu fler omfattande "reformationer" och/eller lagändringar sker inom tjugo år.
Ägandet i olika bolag kommer att förändras, och trafikområden kommer att byta operatörer efter upphandlingar.

Det jag hoppas för framtiden är att kvaliteten går upp i hela branschen. För SL:s del hoppas jag på att de sänker maxåldern för fordon på framtida avtal (från dagens 16 år till c:a 12 år), och lyckas bättre med framtida upphandlingar. Dvs att det nu åter kan vända uppåt efter ökända E20. Gärna med mindre trafikområden där man försöker få in några mellanstora bolag istället för som idag bara de allra största.

Erling.L

Dom flesta tillverkare har ju visat bussar med centrerad förarplats så det kan ju vara en del i framtiden
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Ersa

Citat från: Erling.L skrivet 11 mars 2013, 21:02:08 PM
Dom flesta tillverkare har ju visat bussar med centrerad förarplats så det kan ju vara en del i framtiden

Tja, BRT-bussar, som de heter, kan ju komma att dyka upp på vissa separata BRT-körbanor i städer som är för snåla för att bygga riktig spårväg direkt.

r5m

solcellspaneler på taket eller bränsleceller eller vad det nu heter när man separerar väte från syre. Eller syntetisk diesel. Och bussar som kör sig själva via gps eller liknande kanske?