RUSANDE MOTORER

Startat av busseriresa, 08 december 2011, 16:36:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

busseriresa

Äntligen har jag tagit mig i kragen och ställer en fråga till dom som är experter.
Varför låter det så förskräckligt illa om Nobinas X-trafik Volvo-bussar. Är det Vegor eller ngn annan modell?
I mina öron går inte automatväxlingen in utan motorn rusar och väsnas som tusan.
Någon som kan ge besked? ???

Calle

Citat från: busseriresa skrivet 08 december 2011, 16:36:57 PM
Äntligen har jag tagit mig i kragen och ställer en fråga till dom som är experter.
Varför låter det så förskräckligt illa om Nobinas X-trafik Volvo-bussar. Är det Vegor eller ngn annan modell?
I mina öron går inte automatväxlingen in utan motorn rusar och väsnas som tusan.
Någon som kan ge besked? ???

Kan inte så mycket, men en orsak att motorn väsnas är att de motorplåtar som ska sitta under motorrummet saknas helt eller delvis. Det kan också vara så att växellådan är felinställd. Här i Göteborg har vi problem med Volvo 8700, men där sätts kylen igen, vilket också kan ge ett vrålande ljud.

Erling.L

om det är vartalsberoende kan det vara att styrningen till kyl fläkten låst sig på fullt
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Calle

Tjut från fläkten är väl ett ganska vanligt fenomen på Volvos vagnar!? Att motorn rusar låter ju som sagt inget vidare, men beroende på bussmodell, 8500/8700 eller 8900 så saknas motorplåtar under motorrummet. När dessa väl monterats kan man definitivt uppleva bussen som tystare.

Robert T

Det vanligaste är att kylfläkten går på max hela tiden. Då är det hörselskydd som gäller om man ska vara utanför bussen vid acceleration.

busseriresa

För att förklara ytterligare så verkar det som om automatlådan inte växlar upp i registret utan
medvetet hålls kvar på ngn växel(?).

Rojje

Citat från: busseriresa skrivet 08 december 2011, 21:06:56 PM
För att förklara ytterligare så verkar det som om automatlådan inte växlar upp i registret utan
medvetet hålls kvar på ngn växel(?).

På t.ex B9S kan det vara så att lägesväljaren för automaten inte ligger i eco-läge. Gör den inte det vill bussarna gärna varva upp till blåmarkeringen (1900-2300rpm) i varvräknaren vid vanlig körning, speciellt om föraren har tung gasfot. Med läge eco är det stor skillnad, då trillar växlarna i redan på grönmarkeringen (1100-1600rpm) i varvräknaren. Skillnaden i acceleration med 340-360hk är försumbar, det är mer psykologiskt att man tror att det pinnar på som attan bara för att motorn varvar ihjäl sig samt spränger allas trumhinnor. Inga problem med att hålla tiderna i eco-läge. Vad det gör för skillnad i slitage och bränsleförbrukning säger sig självt förutom att det blir så mycket tystare.

//Rojje

Fikman


Sen beror det väll lite på vilken automatlåda bussen har

Calle

Citat från: Fikman skrivet 08 december 2011, 21:30:10 PM
Sen beror det väll lite på vilken automatlåda bussen har

Absolut! Volvo envisas med att ha ZF-låda på de flesta av sina bussar, en låda som växlar hårt och tvärt.

busseriresa


Johan B

Citat från: Calle skrivet 08 december 2011, 22:03:03 PM
Absolut! Volvo envisas med att ha ZF-låda på de flesta av sina bussar, en låda som växlar hårt och tvärt.

Handlar inte om att de envisas. Voith-lådorna pallar inte vridet i Volvos större motorer. En rätt inställd i gott skick och rätt hanterad av föraren ZF växlar precis lika bra som andra automater.

M

Citat från: Calle skrivet 08 december 2011, 22:03:03 PM
Absolut! Volvo envisas med att ha ZF-låda på de flesta av sina bussar, en låda som växlar hårt och tvärt.

Ge dig nu Calle! Kunden får den lådan dom väljer. ZF eller Voith.

yngrot

ZF är väl vanligare än VOITH??  Dock håller jag inte med Calle om att de växlar hårt ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

M

Citat från: yngrot skrivet 09 december 2011, 18:52:14 PM
ZF är väl vanligare än VOITH??  Dock håller jag inte med Calle om att de växlar hårt ..
En vild gissning 60% ZF 40 % Voith. Som skrivitst ovan så pallar inte Voith med lika mycket Newtonmeter (vrid) som ZF. Tycker själv inte det spelar någon roll vad det gäller växlingarna. Faktum är ju att som fordonstillverkare får du den programvaran som du vill ha till en viss motor. Har själv varit ute och kört optimeringar med Frans från ZF, och han är grym på att optimera programmet för lådorna.

Optimal

Sen beror det hur man kör. På både MAN och Scania som har kickdown. (Volvo verkar ha slutat med det)

Trycker du pedalen precis innna kickdown knäppet kommer så varvar bussen upp i ca 1500-1600 rpm.
Väljer du att använda Kickdown varvar bussen upp i 2000-2100 rpm. Vilket ger bättre accerlation men högre förbrukning.