Ibland är det bara roligt

Startat av Buss-Anders, 15 augusti 2011, 17:30:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss-Anders

Söndag morgon kl.03.17
Sista turen från Kalmar som har varit  full med trevliga passagerare som varit på Stadsfesten i Kalmar.
På väg in till Borgholm släpper jag av de sista resenärerna på hållplatserna före Resecentrum där jag ska stå några minuter innan jag kör upp och vänder på Lundegård för sista turen ner till Borgholm.
Jag börjar städa av bussen som är ovanligt ren invändigt.
Då knackar det plötsligt på dörren.
En av passagerarna har jagat genom staden på cykel för att hinna ikapp mig.
-Jag tror att jag tappade min mobil i bussen,säger han.
Jag släpper ombord honom och frågar samtidigt efter mobilnumret som jag knappar in och ringer.
Innan han hinner bak så ringer det i bröstfickan.
Ja .. j***ar säger han  och skrattar. Den spriten den spriten. Nej så farligt var det inte alls. Han var tillräckligt nykter men vi skrattar båda åt de hela. Han tackar och lämnar bussen.
Jag startar en tom och renplockat buss för att köra vidare..... med ett leende på läpparna.....

Måste finnas många dråpliga historier som andra bussförare har att förtälja......

Mvh

Buss-Anders

the0fiskis


buskörare

Underbart  ;D

Inte jag, men en kollega var med om följande.

Ankommer sista hållplatsen som ligger mittemot första hållplatsen på tillbakavägen. Bussen måste alltså vändas, men för att slippa folk som knackar på och vill gå på, stod vi kvar på sista och vände precis innan avgång.
Trots detta knackar det på när föraren sitter och läser tidningen. Han öppnar och utanför står en äldre dam. "Är det här bussen till stan?" frågar hon. "Ja, det kommer att bli. Men du får stiga på på andra sidan" säger föraren och pekar på hållplatsen på andra sidan gatan. "Okej" svarar damen och går. Föraren stänger dörren och fortsätter läsa sin tidning. Efter några minuter knackar det på igen. Samma dam. Föraren öppnar dörren igen för att kolla vad hon vill denna gång. Damen tittar lite förvirrat på föraren och säger frågande "Det finns ingen dörr på andra sidan"

Cyklisten

Har jobbat som tidningsbud lite då och då och har lärt mig att inte alla som har druckit är "j***a fyllon" utan vissa behåller kontrollen och blir bara lite extra trevliga  ;)

Clabbe

Det är ju tur att det är minnet bevarar fler av de roliga tillfällena än motsatsen.  :D

Buss-Anders

Nog måste det väl finnas mer förarhistorier och svar på tal som tål att publiceras.
För visst händer det saker varje dag där ute i bussarna, saker som speglar yrket i  vardagen och kontakten med passagerarna.


Kollega till mig anländer 5 minuter sen till en tidssatt hållplats.
Irriterad dam säger " Du skulle varit här för 5 minuter sedan".
Jasså vad hände då, svarade han.Damen sa inget.

Även jag anlände till hållplats mycket mer än 5 minuter sen en vinterdag med totalt glashala vägar.
- Du är sen, säger en dam.
-Ja tidtabellen vet inte att det är halt, men det vet jag.
-Ja det har du ju rätt i säger hon och ler.

Mvh
Buss-Anders

+

MrX

En man klev på min 401 mot Slussen. Jag hade haft en tuff eftermiddag med kraftiga förseningar i alla riktningar men vanan trogen höll jag humöret uppe. Så klev en man på och utbrister "du är sen!" varav jag kläcker ur mig "och den här bussen är röd". Mannen bara stirrade på mig och tappade irritationen totalt. Några hållplatser senare kom han fram och sa att mitt skämt var roligt.

En annan gång var det en kille som höll på att missa bussen. Jag lämnar hållplatsen när han kommer fram till bakersta dörren. Killen riktar en karatespark mot bussen varav jag stannar, rädd att någon ska gå snett. Han springer fram till framdörren och tackar för att jag stannade. Min reaktion var nog inte den han hade räknat med, "varför i h*****e sparkar du på min buss?" röt jag åt honom. Grabbens reaktion var, "förlåt, jag visste inte att det var din buss. Om den gick sönder ska jag givetvis betala skadorna". Jag trodde han skojade med mig men vid ändhållplatsen inspekterade han skadorna och kom fram med en lapp med sina kontaktuppgifter till mig, "utifall du ser något trasigt som jag kan ha missat. Förlåt än en gång, jag ska aldrig sparka på SL-bussar igen". Ingen dold kamera någonstans, han var förmodligen allvarlig.

Blue

Jag körde hem ett festgäng med flera avstigningsplatser och när jag hade släppt av dom sista gästerna så skruvade jag upp stereon och satte full fart hemåt.
När jag passerar igenom en av dom byarna där jag började släppa av mina passagerare tittar det upp ett huvud ur bakre delen av bussen och undrar var vi är.
Jag berättar var vi är och f¨r till svar:
-Perfekt här ska jag av, konstigt det känns som om jag har sovit längre.
Han tittade lite förvirrat efter sina kompisar när han kom av bussen.

Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Buss-Anders

Grillad på personalfesten för några år sedan men jag drack inget.
Framåt 22.30-tiden så kommer driftledarna på något sätt på att en försträkningstjänst som skulle gå 02.05 inte var besatt. Jag kan ta den, sa jag och så blev det. Jag gick hem och vilade en tag.
Så körde jag förstärkningsturen fullt med trötta festare. Väl framkomna  strax vid 03.20 utbryter ett slagsmål framför min buss mellan två grabbar från bussen framför. Det pågår en stund. Jag kollar allt medan det lugnar ner sig. Så rullar jag hemåt lite trött så där vid 03.40 spelar jag radion ganska högt och sjunger med för full hals för att motverka tröttheten. " Pling" säger det plötsligt. Slagsmålet gjorde att jag glömde kolla bussen innan tomkörningen hem. En grabb hade somnat och vaknade till av den "vackra" sången. Var ska du av? undrade jag. Här svarade han och klev av mellan två hållplatser. Undrar just var han skulle av egentligen. Det var kanske inte första gången han somnade på vägen hem efter en festkväll.

Mvh
Buss-Anders

yngrot

En kollega berätta en gång när han trodde han var ensam så la han av en redig brakare och dessutom sa han den satt gott och den var inte luktfri heller  ;D och precis därefter sa det pling.. ;)  en dam som satt precis bakom honom vilket han inte sett
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Kvarne

Finns det något pinsammare än när man gör saker i tron av att man är själv i bussen och plötsligt hör ett "pliing"....? ;D
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

mushkot

En kollega på spårvägen berättade en mycket underhållande historia åt mig en gång:
Det var på linje 31 tror jag, när han kom till en hållplats där det stod ganksa mycket folk. Två av dem, ungdomar, tyckte att det inte var värt att stå och vänta på att bli insläppta genom framdörren så de tog bakdörren istället. Kollegan noterade detta, och ropade att de skulle stiga av och på genom framdörren istället. Under stora protester lydde dem order och gick på genom framdörren. Dock tystnade inte protesterna när de väl körde vidare och grabbarna var vädligt högljudda. Tillsist ledsnade en medpassagerare. Denna passagerare var en äldre dam, och satt bakom de tvåtrubbelmakarna. Hon reste sig helt sonika upp, och sopade till dem över huvudena med sitt paraply och skrek: "Nu får ni vara tysta! Ifall jag med min ålder orkade stå och vänta i kön till framdörren, borde det inte vara något problem för er heller!".

Resten av resan satt de två grabbarna som två ljus, och var knäpptysta.

Staffan Sävenfjord

För många år sedan åkte jag buss från Högdalen till Liljeholmen. Föraren var en glad prick som slängde käft med alla berusade gubbar ombord, det vill säga majoriteten av resenärerna. Bland annat var det ett fyllo som åkte förbi sin hållplats och skällde ut föraren för att han inte stannat.
- Jo, men du plingade ju inte.
- Nej, men du vet ju var jag bor.
- Jovisst, men jag trodde inte du vågade gå hem till käringen.

Ett gäng på tre lindrigt nyktra på samma buss hade lite problem att komma av vid en hållplats. Då hördes en pipande gumma bak i bussen:
- Fyllon borde inte få åka buss.
Den störste av de tre gick bakåt i bussen och frågade:
- Vem i h-e sa det?
Vi andra satt och tittade i golvet eller ut genom fönstret men gumman pep:
- Det var jag.
Den store gick fram och ställde sig en halvmeter från henne:
- Du, det var jävligt bra sagt. Sådana som vi skulle inte få åka buss.
Ett befriande skratt bröt ut i bussen. Fyra skrattade allra mest: tre lindrigt nyktra herrar och en liten gumma.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Martin Maltkvist

Citat från: Kvarne skrivet 17 augusti 2011, 04:27:17 AM
Finns det något pinsammare än när man gör saker i tron av att man är själv i bussen och plötsligt hör ett....? ;D
Nää, körde en H18 på 47:an ut mot Waldemarsudde och i tron att bussen var tom intogs en rätt tuff körning men i höjd med Oakhill sa det... "pliing"
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

bisquit

Farsan berätta en gång om en kollega till honom på Råsta. I slutet av 70-talet. Som körde en lokaltur. När han kom till en ändhållplats. Så blev denna förare lite nödig. Varpå han fundera på var han kunde göra sina behov. Saken var den att enda stället han kom på, var en lucka i golvet vid förarplatsen, som ledde rakt ut mot marken. Så han öppna luckan och gjorde sina behov. Det han dock inte tänkte på var ju det att fläkten till motorn satt ju rakt under.. Så om man säger så här.. Hela storyn sluta med att bussen fick totalsaneras.. Så den kisen gjorde nog aldrig om det igen.. Har flera sanna roliga historier i arkivet om ni vill höra mer!
Ha en Bussig kväll!  8)