Umeå: Totalstopp i trafiken igen

Startat av Ersa, 12 december 2008, 22:17:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Bussarna står stilla. Det råder totalt stopp i trafiken
http://www.folkbladet.nu/?p=129514
Fina bilder från Vasaplan.

Totalstopp i Umeås busstrafik
Alla lokaltrafikbussar står nu stilla i Umeå, på grund av väglaget. Stoppet väntas pågå i en timme, i väntan på plogning och sandning.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=237896

Lokaltrafiken rullar igen i Umeå
http://www.vk.se/Article.jsp?article=237911

Ultrabuss krockade med skåpbil
http://www.vk.se/Article.jsp?article=237878

----

Var det då så halt som de säger? Ja, minst sagt. En OmniCity-led med nya vinterdäck fastnade t.ex på absolut plan mark på Skolgatan i höjd med Mimerskolan. Det var kul att se klagande människor gå förbi, stanna upp, och förvånat utbrista: "Oj, det är nog halt för bussarna ändå"

homer

jag vill inte gotta mig i andras olyckor på något sett men tyvärr kommer denna nyhet  att passera totalt obemärkt förbi för rikspressen

men när samma sak hände i huvudstaden med omnejd låter de som jordens undergång från samtliga media och dessutom från alla "Norrlänningar" som tycker att stockholmare bara är fjollor so inte kan köra

Jessika

Det känns som om det bara blir fler och fler hätska kommentarer på busstrafiken ju längre vintersäsongen går? Det är redan över 100 läsarkommentarer på artikeln i Verspieders första länk. Tryter tålamodet för umeborna? Är det sämre än det brukar vara?

/Jessika - som är utlokaliserad i Växjö denna vecka och nästa...




Fredde

Ang inställd trafik så hände det ALDRIG 1987-1990 i Karlstad, jag åkte mycket med buss denna tid då & visst var den besvärliga vintrar men det kommunala bolaget "Karlstad Lokaltrafik" körde trafiken trafiksäkert ändå med mycket bra däck samt konstigt nog trafik i tid ändå fast då var ju mest Scania  CR111 CR/CN112 samt Volvo B10R bussar & dessa bussar funka i väglaget, det verkar som detta inte fungerar bra idag med det trafikbolagen kör med idag!!??!   Kanske man ska ringa till Polen å andra östländer & köpa tillbaka dessa vagnar för att få trafiken att fungera???? Eller är det vintrarna som har ändrat så mycket i väglag på 10-20 år ?

Hagri

CitatDet finns två parter i den här historien, Swebus och Umeå kommun som sandar gatorna. Jag vill i nuläget inte ta ställning till vem som har felat, men jag har begärt att få en redovisning från Swebus angående mönsterdjupet på samtliga bussars däck. Om det visar sig att mönstret är tillräckligt djupt, minst 13 millimeter, kan jag inte se att Swebus ska klandras för att bolaget tvingades stoppa trafiken, säger Länstrafikens marknadschef, Tor Eriksson.
Finns det något lokalt avtal om mönsterdjup i Umeå?

Olle

Citat från: Fredde skrivet 13 december 2008, 04:02:03 AM
Ang inställd trafik så hände det ALDRIG 1987-1990 i Karlstad, jag åkte mycket med buss denna tid då & visst var den besvärliga vintrar men det kommunala bolaget "Karlstad Lokaltrafik" körde trafiken trafiksäkert ändå med mycket bra däck samt konstigt nog trafik i tid ändå fast då var ju mest Scania  CR111 CR/CN112 samt Volvo B10R bussar & dessa bussar funka i väglaget, det verkar som detta inte fungerar bra idag med det trafikbolagen kör med idag!!??!   Kanske man ska ringa till Polen å andra östländer & köpa tillbaka dessa vagnar för att få trafiken att fungera???? Eller är det vintrarna som har ändrat så mycket i väglag på 10-20 år ?

Gissar mer på att felet är till stor del dessa upphandlingar:

  • Snöröjning och halkbekämpning som måste beskrivas på papper (istället för att kunna anpassas till vekligehetenoch en del snöröjningsfordonsförare som mer kör lastbil än snöplog
  • Sämre underhåll av bussar
  • Och entreprenörer som ska ha ut största möjliga vinst

yngrot

Jag som vart med länge minns inte heller att vi ställde trafik förr .. och inte sjutton hade vi varken ABS ASR eller nått annat och däcken var heller inge vidare....  men vi hade snölänkar att lägga på vid halka och då var det sällan man körde fast... Borås var detta i...vi hade dessutom en hink med grus och en skyffel   men visst är nog vinter mer knepigt nu än förr  med så ofta temp runt noll då blir det svinhalt och dessutom många busstyper som ofta inte funkar i halka oavsett däck på dem.. Angående mönsterdjup på däcken vet jag att förr så sände Swebus ner däck till Blekinge från norr när mönsterdjup var nere på ca 7 mm och körde slut på dem där nere...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

#7
Om en OmniCity övertagen från Polarbuss nya vinterdäck står och spinner på tomgångsvarv på plan mark med en gammal förare som har 25 år från Polarbuss.... då är detta Swebus fel? Att man genomfört en upphandling för att spara 14 miljoner kr/år där det ingick att ersätta alla driftsäkra normalgolvade CN113 som aldrig fastnade i liknande väglag... verkar också vara Swebus fel.

Eller så är vi förare dåliga. Även undertecknad förvandlas i så fall till en urusel förare samma sekund som jag hoppar in i en stadsbuss, samtidigt som jag är en bra förare när jag kör beställningstrafik och landsbygdstrafik åt samma företag?

Iaf om man ska tro majoriteten av de nu 137 kommentarerna...

Cero

Citat från: Olle skrivet 13 december 2008, 11:00:04 AM
Gissar mer på att felet är till stor del dessa upphandlingar:

  • Snöröjning och halkbekämpning som måste beskrivas på papper (istället för att kunna anpassas till vekligehetenoch en del snöröjningsfordonsförare som mer kör lastbil än snöplog
  • Sämre underhåll av bussar
  • Och entreprenörer som ska ha ut största möjliga vinst

Det ligger nog mycket i vad du säger. Jag har följt och jobbat med upphandlingar sedan det blev på modet för snart 20 år sedan, både som leverantör och kund, och dessutom följt bl.a. upphandlingar av det slag som berör bl.a. snöröjning, busstrafik, datordrift, etc, dvs det som mest är att likna vid s.k. outsourcing. Att lyckas med den typen av affärer, speciellt inom offentlig sektor (pga regelverket) är mycket svårt just beroende på det du pekar på i din första punkt. Att skicka ut en person med uppdraget att snöröja gatan så den är i "toppskick" fungerar om man har direkt kontroll över personen ifråga och denne är rätt man för jobbet. Då finns det ett egenvärde för personen ifråga att göra ett så bra jobb som möjligt, något en bra arbetsgivare uppskattar (liksom kunderna/användarna). Att beskriva i ord på ett papper för en entreprenör vad "toppskick" är låter sig dock inte göras. Det blir alltid kryphål och saker som den anställde med sitt engagemang bara gjorde som de som skriver avtalen inte har koll på och därför inte ens kan kravställa. Dessutom flyttas kompetensen hos den upphandlande parten från "snöröjningschefen" till någon övergripande ansvarig (för avtalet). Hos entreprenören finns också en kedja av personer innan man slutligen når den stackare som faktiskt ska snöröja. Kedjan blir till slut så lång att varken beställaren eller utföraren vet vad som gäller och hur det är utfört. Bl.a. detta leder till att arbetet blir sämre utfört, kunder/användare blir missnöjda och den totala kostnaden vanligtvis ökar (dock kanske inte för den upphandlande parten). Och det ironiska är att det kanske är samma person som tidigare utförde jobbet med glans som nu tvingas utföra det under helt andra förhållanden med betydligt sämre resultat.

Jo

Man får väl baka ihop anbudet för snöröjning och busstrafik för att på så sätt slippa diskussionen om det är bussbolaget som kör dåligt eller snöröjteamet som inte gör sitt jobb.

Ersa

I en kommentar nämns det att Länstrafikens hemsida dessutom ligger nere helt, vilket faktiskt verkar stämma. :(
www.tabussen.nu

Ersa

Citat från: Jessika skrivet 13 december 2008, 00:09:51 AM
Det känns som om det bara blir fler och fler hätska kommentarer på busstrafiken ju längre vintersäsongen går? Det är redan över 100 läsarkommentarer på artikeln i Verspieders första länk. Tryter tålamodet för umeborna? Är det sämre än det brukar vara?

Folk är upprörda, helt klart. Men de allra flesta vet inte vem de ska rikta sina klagomål till. Är det Swebus, Vägverket, kommunens gatuförvaltning, kommunens lokaltrafiksavdelning, Länstrafiken i Lycksele eller någon helt annan man ska vända sig till? Som jag förstår det efter att ha lyssnat på synpunkter igår kväll upplever folk att alla dessa instanser "skyller på de andra" instanserna och att ingen tar sitt ansvar. Det gnälls på dåliga däck och gamla vikariebussar, trots att 98% av bussparken består av fina moderna blå bussar med helt nya vinterdäck inköpta från en lokal däckfirma i stan. Det gnälls på oss förare för att vi slutat köra, trots att det aldrig varit förarnas beslut att ställa trafiken. Det gnälls på kommunen som aldrig får upp några nya informationstavlor, samt på Länstrafiken vars telefonväxel endast är öppnas under kontorstid på vardagar.

Bussresenären i gemen är nog mer krävande nu än för 10-20 år sedan. En försening på 3-4 minuter leder numera till sura kommentarer, vilket aldrig hände förr. Detta i kombination med teknikspäckade lågentrébussar som inte klarar av samma vintervägar som de äldre normalgolvade bussarna (Scania CN113 m.fl.) gjorde, leder till en tråkig situation.

Citat från: Jessika skrivet 13 december 2008, 00:09:51 AM
/Jessika - som är utlokaliserad i Växjö denna vecka och nästa...

Då slipper du se eländet. Ikväll såg jag en 7:a som fastnat på hpl Lilljansberget, i nedförsbacken riktning mot sjukhuset. En servicebil från Swebus stod bakom och en kille sandade under däcken med medtagen sand. Vem får stå för den notan? Antagligen Swebus själva ur egen ficka, trots att de inte har något sandningsansvar. Vägarna inne i stan påminner om dåligt vinterunderhållna grusvägar i glesbygen, och det är bara Vägverkets Europavägar samt Kolbäcksvägen som ser bra ut. Parkeringsplatsen utanför det kommunala hyreshus jag bor i hade 15 cm blöt snö igår kväll och 20 cm hela dagen idag. Först kl 15:00 idag skottades den.

AO

Det är jättekul att det nu går att skriva kommentarer till artiklarna på de flesta av tidningarnas hemsidor, men det är inte direkt kul att läsa kommentarerna. Det verkar till 99% bara vara bittra människor som kokar av förakt för allt vad stat, kommun och politiker och vad andra människor förutom de själva innebär. Men frågan är vad de själva gör för att förbättra den verklighet de lever i förutom att skriva korkade kommentarer på lokaltidningars hemsidor, troligtvis är svaret ingenting. Ska sluta läsa de där kommentarerna, man blir bara irriterad...

I Gävle  har man systemet vad det gäller snöröjning att alla gator där kollektivtrafiken går är pririterade att plogas först. Vägarna där stomlinjerna går plogas som prio 1 och de övriga lokallinjerna som prio 2. Man har inget liknande system i Umeå?

Jessika

Citat från: AO skrivet 13 december 2008, 18:02:31 PM
I Gävle  har man systemet vad det gäller snöröjning att alla gator där kollektivtrafiken går är pririterade att plogas först. Vägarna där stomlinjerna går plogas som prio 1 och de övriga lokallinjerna som prio 2. Man har inget liknande system i Umeå?

Det är precis samma sak i Umeå:

Prioriterade gator
Det är inte rimligt ur kostnadssynpunkt att hålla sig med sådana resurser att snöröjning omedelbart kan utföras i hela tätorten samtidigt. Samhällsbyggnadskontoret har därför valt att prioritera kommunala buss- och huvudgator, samt centrum.
http://www.umea.se/invanare/samhallsservice/gatorochparker/vagunderhallvintertid/prioriteradegator

Jag vet inte hur det är med gatorna, men de prioriterade cykelbanorna känns inte alltid så prioriterade... ???

/Jessika

Ersa

#14
"Det inte var eventuella brister i bussdäckens mönsterdjup som var orsaken till fredagens busstopp, utan kommunens undermåliga halkbekämpning"
http://www.folkbladet.nu/?p=129782

Numera är vägunderhållet på kommunens gator i fokus. När även bilister och villaägare drabbas går det inte längre att skylla vintern på Swebus:
http://www.vk.se/Article.jsp?article=238291 (149 kommentarer)
http://www.vk.se/Article.jsp?article=238499