Upphandlingen i Gästrikland

Startat av Peter Öden, 14 oktober 2008, 18:23:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Upphandlingen av regiontrafiken i Gästrikland (inkl. tätortstrafiken i Sandviken)
är nu klar. Det blir Swebus som får fortsatt förtroende att sköta trafiken i ytterligare
tio år med start 14 juni 2009.

Mvh Peter Ö

Magnus

Här kan man läsa mer:
http://www.x-trafik.se/news.asp?MenuID=9&NewsID=127

Jag vet att ni har diskuterat rätt mycket om Gävle osv, men jag har inte hängt med. Kommer Swebus behöva nya bussar för att uppfylla kraven eller kommer dom att köra med det dom har nu? Hur många bussar handlar det om?

Jan

Citat från: Peter Öden skrivet 14 oktober 2008, 18:23:27 PM
Hej !

Upphandlingen av regiontrafiken i Gästrikland (inkl. tätortstrafiken i Sandviken)
är nu klar. Det blir Swebus som får fortsatt förtroende att sköta trafiken i ytterligare
tio år med start 14 juni 2009.

Mvh Peter Ö

Än ska vi inte hoppa jämnfota än, det kan bli överklaganden som vanligt! ;)
I branschen 37 år

Peter Öden

Hej !

Inte behöver det väl bli överklaganden i varje upphandling ???

Mvh Peter Ö

Walter

Får man gratulera Swebus, dock blir det säkert överlaganden, nästan alla större avtal har ju överklagats på sistone. Umeå och Kalmar blev det väl inget men övriga om jag minns rätt.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Alkolås bälten och AC i alla bussar och hårda miljökrav luktar nya bussar för hela slanten, inte lönt att bygga om gamla med allt detta.

Intressant att det skiljde 0,4 milj till Veolia som var tvåa. Man verkar ha räknat precis rätt.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jan

Citat från: Walter skrivet 14 oktober 2008, 19:40:31 PM
Alkolås bälten och AC i alla bussar och hårda miljökrav luktar nya bussar för hela slanten, inte lönt att bygga om gamla med allt detta.

Intressant att det skiljde 0,4 milj till Veolia som var tvåa. Man verkar ha räknat precis rätt.

Det innebär 5 nya godsvagnar till denna trafik. Är det låggolv/entré som gäller på övriga omlopp?
I branschen 37 år

virtual1

Citat från: Peter Öden skrivet 14 oktober 2008, 18:23:27 PM
Hej !

Upphandlingen av regiontrafiken i Gästrikland (inkl. tätortstrafiken i Sandviken)
är nu klar. Det blir Swebus som får fortsatt förtroende att sköta trafiken i ytterligare
tio år med start 14 juni 2009.

Mvh Peter Ö

Veolia var _inte_ långt ifrån kan man säga om man kollar siffrorna, det där kunde gått lite hur som helst!

Fredde

Någon som har koll på vad som kommer köpas in? bolagen som vinner anbud brukar ju vara kvicka med att säga vad dom tänker sätta in för något, kan ju tänka mig att en del kanske byts löpande nu när Swebus vet att dom vunnit anbudet, dock kan det ju ta någon dag i fall en överklagan kommer.. Någon som har koll på hur många som lade anbud samt dom olika priserna??

AO

#9
Det lär bli helt nya bussar eller omplaceringar. De bussar man kör med idag kommer troligtvis inte klara miljökraven och de saknar dessutom AC och säkerhetsbälten. Det troliga är väl att det blir lågentrékrav på alla bussar förutom godsbussarna och eventuellt några ledbussar till depån i Gävle. Men det ska bli intressant att se vad det blir för bussar, vågar man sig på en gissning på Volvo kanske?...

Detta kommer ju även med stor sannolikhet att leda till att Swebus även vinner upphandlingen för stadsbussarn i Gävle juni 2010. Finns ju stora samordningsvinster i och med att man kan ha samma depå, dela på förare, flytta stadsbussar mellan Gävle och Sandviken m.m.

Fredde

Då grattar vi Swebus! Samt välkomnar hem 6463 igen, som inte har AC ;)

Bussarna som kommer, ja det finns ju ett märke på 3 bokstäver kanske... ::)


Walter

Citat från: Fredde skrivet 14 oktober 2008, 22:38:01 PM
Någon som har koll på vad som kommer köpas in? bolagen som vinner anbud brukar ju vara kvicka med att säga vad dom tänker sätta in för något, kan ju tänka mig att en del kanske byts löpande nu när Swebus vet att dom vunnit anbudet, dock kan det ju ta någon dag i fall en överklagan kommer.. Någon som har koll på hur många som lade anbud samt dom olika priserna??

Att amn skulle börja köpa in nya bussar tidigare i en större omfattning är nog otroligt av två skäl, dels leveranstider på nya bussar (risken är snarare att det rullar gamla bussar en bit in på nya avatalet), dels att dagens avtal är beräknat efter de bussar som rullar idag och avskrivningstider etc.

Enda kända konkurrenten är Veolia som kom tvåa.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Marcus Li

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 oktober 2008, 07:56:47 AM
Att det bara skulle vara Swebus o Veolia som lämnat anbud håller jag för osannolikt, nu har jag inte följt denna upphandling men KR Trafik lär ju säkerligen lämnat bud, något annat vore ju verkligen extremt sensationellt.


Nej, det är 3 st anbudsgivare enligt Arbetarbladet: http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/1.168662

Magnus

Det är ungefär 40st bussar det handlar om totalt.

Jan

Citat från: Marcus Li skrivet 15 oktober 2008, 10:38:15 AM
Nej, det är 3 st anbudsgivare enligt Arbetarbladet: http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/1.168662

Fast det är dåligt att bara 3 företag är med och ger bud.  Jag hade trott att Busslink skulle vara med.
I branschen 37 år