Huvudmeny

På villovägar

Startat av virtual1, 11 september 2020, 14:05:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

...var Arriva 7302 i går, nu syns inte skyltningen - men den körde förbi i full fart skyltad 350 Ekerö, så vad den gjorde här vid Danderyds sjukhus kan man ju undra...


Fredrik Gelin

Hur var det nu, jag har för mig att jag läste att det inte gick att skylta 611X av någon anledning?
Jag har ett vagt minne av att jag sett någon av småbussarna som går på 611X vända i rondellen vid Täby kyrka skyltad just 350 Ekerö. Det får mig att tro att bussen på bilden kanske kommer från Täby Kyrkby och skall byta arbetsuppgifter?

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Buzzlover

611X kan inte skyltas av någon, Ekerös har inte den inlagd, Buss-PC:n har heller inte skyltningen inlagd (7303/04 har Buss-PC)
7302 gjorde ett besök i Täbygaraget igår av okänd anledning, stod inne i garaget vid 13-tiden och 7303 var inte synlig där vilket får mig att anta att den var ute på 611X.
Dock kan 7302 ha körts dit igår för att senare (idag eller i helgen) ersätta 7303 men det har jag ingen aning om.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ersa

Har vi inte kommit till vägs ände gällande att inkludera sån här trafik med mindre fordon bland övrig stordrift med storbolag? Kanske "stordriftnackdelar" vore en bra term att införa.
Låt Almgrens eller nån annan hågad köra sån här trafik istället, så lär skyltning och allt annat ordna sig snabbt.

Buzzlover

Det är just det som det inte gör, som jag nämner i tråden inom Busstrafik så har Bergkvara/Travellers Linjer inom både Närtrafiken och SL:s vanliga Linjetrafik (689) inte någon ordnad skyltning eller annat.
Undantaget är B/T:s (är väl Keolis i grunden?) linje 731 som (av någon anledning) har allt löst.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Fredrik Gelin

Citat från: Ersa skrivet 11 september 2020, 19:31:31 PM
Har vi inte kommit till vägs ände gällande att inkludera sån här trafik med mindre fordon bland övrig stordrift med storbolag? Kanske "stordriftnackdelar" vore en bra term att införa.
Låt Almgrens eller nån annan hågad köra sån här trafik istället, så lär skyltning och allt annat ordna sig snabbt.
Kruxet är dock att flera huvudmän på senare år fått upp ögonen för detta, men på ett negativt sätt då de bara vill ha en motpart i kontrakten.
Man kan tycka att det då skulle vara ok att ta in ett mindre bolag som underentreprenör, men det verkar huvudmännen inte intresserade av utan specificerar till och med att man inte får ha underentreprenörer i vissa fall.

Ibland längtar jag tillbaka till rullskyltar och sidoskyltar i plast/masonit, de fungerade i de flesta lägen så länge man orkade masa sig 12-18m x 2 för att rulla på den bakre skylten...
Å andra sidan är det rätt bekvämt med en dator som sköter allt från skyltning till utrop.
Varför 731 fungerar men inte de andra vet jag inte, men jag gissar att det har något att göra med hur omloppen exporteras till SLs system där Buss-PCn sedan hämtar sin information.
Har man inte Buss-PC i fordonet får man väl lösa detta på andra sätt.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Ersa

Citat från: Buzzlover skrivet 11 september 2020, 20:56:40 PM
Det är just det som det inte gör, som jag nämner i tråden inom Busstrafik så har Bergkvara/Travellers Linjer inom både Närtrafiken och SL:s vanliga Linjetrafik (689) inte någon ordnad skyltning eller annat.
Undantaget är B/T:s (är väl Keolis i grunden?) linje 731 som (av någon anledning) har allt löst.

Bergkvarakoncernen är ett utlandsägt storbolag med stordrift i grunden, precis som övriga SL-operatörer varit länge. Att varken Bergkvarabuss eller Arriva får till skyltning på sina små bussar tyder ju på att de har samma slags problem att driva sådan trafik.
Om något av de lokala företagen t.ex Almgrens, Gladö, Kerstins Taxi, Fridströms m.fl, återigen fick köra smålinjer och ersättning, vilket de gjorde regelbundet för inte speciellt länge sedan, skulle det garanterat kunna lösa många nuvarande problem.