Modellsamlare

Startat av KLASARÖD BUSS, 12 november 2012, 17:57:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

KLASARÖD BUSS

Finns det någon som vet var man får tag på SIKU Dubbeldäckare 1:60

Björn Forslund

Om det är något som tillverkas nu borde den väl finnas i leksaksaffärer?
Annars kan du kolla på Tradera.

Nico

SIKU är en del (den ursprungliga) av det tyska företaget Sieper Lüdenscheid GmbH & Co. KG som numera även äger modelltillverkarna Wiking och Roskopf. Deras modeller ligger dock på en annan nivå medan SIKU:s alster mera är leksaker.

Sen är det lite svårt att veta exakt vad du är ute efter, men som Björn skriver så är så det är nog mera hos t.ex. BR och Toys "Я" Us som du får leta efter SIKU-produkter.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

KLASARÖD BUSS

Är tacksam för era tips, men har inte gett nåt....
Jag vet att det finns en neoplan skyliner från Siku & en neoplan megaliner tror howell båda 1:60
Hoppas nån kan tippsa om var jag kan få tag på dessa. Finns det ingen av er bussvänner som kan tänka sig att sälja en turistbuss i scala 1:60 eller 1:67 till "Klasaröd Buss" Behöver inte va ny.. 0738 26 30 65

Nico

Troligen får du inte napp för att det du söker kanske inte finns eller att du inte söker på rätt vis. Kunskapen på det här forumet är sedan ganska hög även på detta område, men får du inte svar så måste det återigen bero på att ingen har närmare kunskaper om det du efterfrågar. Tror inte heller att du kommer få flera svar bara för att du, mer eller mindre upprepar, samma fråga hela tiden.

SIKU är som sagt en tillverkare av leksaker och inte av skalmodeller. Deras produkter är alltså inte direkt intressanta för modellsamlare. Därför har du sannolikt större chans om du letar efter SIKU:s produkter i vanliga leksaksaffärer. För skojs skull så sökte jag sen snabbt på »SIKU-Neoplan-Skyliner« samt variation på dessa sökord, men kammade noll. Ska inte säga att det inte finns något i den vägen, men det verkar i så fall inte vara något direkt vanligt. Kan ju röra sig om något gammalt och utgånget.

Vad gäller den andra bussen som nämns så heter firman dock Hongwell och inte howell och är baserad i Hong-Kong. Även bakom det förra namnet döljs det flera enheter med olika inriktning. Det du efterfrågade, under Hongwells eget namn, är liksom SIKU även det mera åt leksakshållet. Apropå Megalinern så gav lite snabbsökning på nätet här ett antal sådana i skala 1:64 på bl.a. e-Bay.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

KLASARÖD BUSS

jag vet att Skylinern från neoplan finns, såg den på bild i går.... var baksidan på en kartong till en
linjebuss i scala 1:60. den är ljusblå, skit snygg skulle passa "klasaröds Buss" perfekt

Nico

Citat från: KLASARÖD BUSS skrivet 18 november 2012, 09:36:24 AM
jag vet att Skylinern från neoplan finns, såg den på bild i går.... var baksidan på en kartong till en
linjebuss i scala 1:60. den är ljusblå, skit snygg skulle passa "klasaröds Buss" perfekt

Tja, om det du letar efter ska finnas så får du nog fortsätta söka där du såg det hela senast eller via den information du redan har. Här på Bussnack verkar dock ingen veta vad det är för något för annars hade du sannolikt fått svar ganska direkt.

Normalt sett så brukar man sen få napp ganska kvickt via nätet, men själv kammade jag noll vid lite översiktligt letande av en Skyliner (men hittade direkt ett par Megaliner i skala 1:64 vid koll på nätet) så frågan är om dina sökkriterier är korrekta, dvs. har du alls rätt information om den eftersökta Skylinern?

SIKU själva är som sagt sedan ingen direkt tillverkare av skalmodeller utan av just leksaker i olika varianter. I övrigt kan man bara hänvisa till olika kanaler vilket jag nu försökt göra. Fungerar inte det så får du nog själv leta vidare på andra håll. 


»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

KLASARÖD BUSS

var på nätet hitta du dom megaliner????

Peter Elmheden

Citat från: KLASARÖD BUSS skrivet 18 november 2012, 16:18:15 PM
var på nätet hitta du dom megaliner????

Det fanns ju med i hans inlägg några poster upp?