Modeller av fordon från seriernas värld

Startat av Nico, 22 december 2010, 15:45:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


På senare tid har det kommit alltmer skojigt. En sådan företeelse är Éditions Atlas seriemodeller i skala 1:43. Främst då från Tintin, men även i några enstaka fall från bl.a. Spirou. Det är inte alltid modellerna har en verklig förlaga, men i många fall är det en modell av hur ett verkligt fordon framställts i en serie... vilket gör att det ibland blir ganska udda även när det ska vara mera realistiskt.

Modellen av en Ford Model T från 1920 på bilden nedan är från ett ganska kontroversiellt Tintinalbum, men trots det så tror jag nog ganska många läst albumet ifråga? Hur som helst och bortsett från politisk korrekthet och dåtidens mossiga koloniala syn på världen till trots så är modellen i sig ganska trevlig.



Éditions Atlas 2118003

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

HJP

****
Det där var en kul grej!
Min svärson prenumererar på Kalle Anka & Co. Med varje nummer följer en billig plastleksak. Skräp, egentligen. Ett nummer innehöll dock en byggsats av farbror Kalles bil, som jag fick.

Vad bilen har för märke, är mycket svårt att säga. Skalan är inte heller lätt att fastställa. Hur stor är en bilkörande anka?
Idén är ändå ganska kul, och verktyg, i form av en skruvmejsel, medföljer byggsatsen, som jag ännu inte byggt.
Bilen är en sådan som man drar baklänges, mot sig, och släpper. Då kör den iväg någon meter.


OBS! texten: "Bygg din egen 313". Alla vet att reg-numret är 313 på Kalles bil.
Lite mycket blänk i bilden, men jag tror ändå det framgår hur den ser ut.

HJP

Nico


Wow, en modell av en 1934 års Belchfire Runabout... på svenska även känd som en Skruttomobil. Kan bli en härlig modell, men skalan är ju svår att sia om för som sagt, hur stor är en anka?!

Vad gäller bilarna från Éditions Atlas så är de skojiga, men ett problem att bara i Tintinserien så har det getts ut ett 70-tal. Sedan tillkommer även en del från Spirou osv. En kul parallell är annars att bilar som inte funnits i verkligheten sedan gjorts i skala 1:1 av entusiaster. Ett exempel är Skruttomobilen som jag länkade till ovan, en annan är Spirous Thurbot-Rhino 1. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

HJP

Citat från: Nico skrivet 22 december 2010, 21:47:51 PM
Wow, en modell av en 1934 års Belchfire Runabout... på svenska även känd som en Skruttomobil. Kan bli en härlig modell, men skalan är ju svår att sia om för som sagt, hur stor är en anka?!
****
Ahhh! Skruttmobil tycker jag låter bekant. Årsmodellen knäckte du också. Man får tacka  :)
Vissa problem finns dock. Bilen håller väl inte precis samma utseende genom de decennier som den förekommit. Modellen saknar också den lilla "svärmorsluckan" som knattarna brukar få tränga ner sig i. Här får "niträknarna" från modelljärnvägshobbyn blunda, för att inte få dåndimpen  ;)

Mycket häftig bild på 1:1-modellen, som du länkade till. Det finns en svensk, som byggt Batmobile i 1:1. Den har blivit världsberömd vid det här laget, och visades i SVT nyligen. Möjligen i "Landet runt".

Min lilla Skruttmobil, har en byggbeskrivning på baksidam. Den lär sättas ihop på 10 minuter. Om bifogade skruttmej...ehh skruvmejset är användbar, för att skruva i den enda skruven, vet jag inte, men bättre finns i min "modellverkstad".

Efter helgen får jag nog ta mig en närmare titt på modellen och återkomma....

HJP

Nico


Jo, med tanke på ursprunget så är väl kanske inte modellen högkvalitativ på så sätt utan det finns nog en hel del jobb att åtgärda. Däremot fungerar den troligen som utgångspunkt för ett [om]bygge och du har ju som sagt en erkänd förmåga på det området. Svärmorsluckan kanske du dock får utelämna...  ;)  :D  

Vad gäller den något mera gatuvänliga versionen av Batmobil så har jag oxå sett något, men kommer inte heller ihåg var. Den terränggående transformerversionen finns dock i skala 1:1 hos det brittiska företag som tillverkade den för filmen ifråga, men i sig är det en helt annan bil än den vanliga.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: HJP skrivet 23 december 2010, 11:11:28 AM
Mycket häftig bild på 1:1-modellen, som du länkade till. Det finns en svensk, som byggt Batmobile i 1:1. Den har blivit världsberömd vid det här laget, och visades i SVT nyligen. Möjligen i "Landet runt".

Egna bilder knäppta på just denna bil kommer upp efter helgdagarna.
Tills dess får ni hålla tillgodo med: www.batmobilesweden.com

Nico


Avvaktar bilderna på Batmobilen i skala 1:1. Under tiden så hittade jag dessa bilder. De tre taxibilarna borde kanske nästan ligga i taxitråden, men de hör nog ändå bäst hemma här. Fortfarande gäller att skalan är ungefär 1:43 för dessa modeller, i synnerhet gäller det väl kanske den gamla mercan längst ned där man verkligen ser att modellen avbildar något från en serieruta. Originalet tecknades heller aldrig om, utan ser ut som det gjorde 1929, vilket förklarar varför även modellen så att säga återgetts i svartvitt.







Éditions Atlas 2118041 – Tintin i Amerika / Harvester - 1930










Éditions Atlas 2118035 – Castafiores juveler / Peugeot 403 - 1960








Éditions Atlas 2118015 – Tintin i Tibet / Cadillac Fleetwood  - 1938








Éditions Atlas 2118021 – Det hemliga vapnet / Simca Aronde  - 1954








Éditions Atlas 2118050 – Tintin i Sovjet / Mercedes Benz 15/70  - 1924
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman