130E med Leyland Panther

Startat av Ted Selander, 22 juli 2019, 10:24:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leyland

Citat från: Peter Rost skrivet 11 augusti 2019, 11:43:31 AM
Erinrar mig en bild föreställandes en vit Leyland Panther, såg exakt ut som en H34 tagen i Storbritannien, såg ut lite som en husbuss och som visades här på Bussnack för ett antal år sedan, hur var omständigheterna kring den - någon som minns?

Minns bilden, vännen Gunnar B tror jag det var som lade ut den.

Det var ingen H34 (Stockholmsvagn), så visst byggdes det närmast identiska som gick till andra trafikuppgifter än Stockholm.

almeli

Citat från: Leyland skrivet 11 augusti 2019, 10:59:12 AM
Mitt minne väcks att jag har hört "Norge" uttalas vid besök i Hölö. Kan det varit så att Norge köpte H34-motorer?

Men några hela och körbara H34 till Norge - nej säger jag.

RHF Bussliste tilsvarende SBH viser kun 2 stk Leyland Panther registrert i Norge i 1966 og 1967. Begge ble bygget av BRK Brødrene Repstad Karosseri i Søgne og levert til Vaagsbygdruta AS i Kristiansand.

Leyland

Tack, då är det utrett.

Norge köpte Leyland Panther från tillverkaren, men det var inte begagnade H34 från Stockholm under 1970-talet (i vart fall inte bekräftat).




christian berg

Citat från: Leyland skrivet 10 augusti 2019, 14:08:45 PM
Nej nej, aldrig hört talas om att några H34 exporterats från SL och Sverige till England eller Australien. Vi i H34-nätverker har ju mer eller mindre bild på varenda H34 "under skrotning". Undantaget är möjligen de vagnar som gick till Stora Sundby.

Däremot hade generellt motorerna från H34 ett högt andrahandsvärde. De hade gått förhållandevis lite och var slitstarka. Många motorer gick vidare på eftermarknaden.

Ej skrotade "direkt" av SL, utan "sålda", torde ha varit 4318, 4320, 4348, 4365, 4371, 4373, 4387, 4439, 4443, 4480 och 4488 = 11 stycken, varav sex till Stora Sundby under hösten 1979.

Men det är klart, någon "hemlig" export av de sex Sundbyvagnarna? - har aldrig sett en bild på dessa vagnar efter att de lämnade SL-land.

Hej

det här med Stora Sundby och de H32, H34, H63 och H65A och B som såldes dit 1979 är ju fortfarande en olöst gåta. Jag har sett en notis från någon av de stora morgontidningarna 1979-80 att ett antal tidigare SL-bussar hamnade som nödbostäder i Italien efter en jordbävning och om det stämmer är det väl knappast några andra än Stora Sundbyvagnarna som kan komma ifråga, men några bevis finns inte....

Och på tal om 4347 och 4374; den senare försvann visserligen tidigt, men skrotbeslutades först 10 november 1976, så kanske var de i trafik ett tag till efter incidenten med 4347 1975.

Hälsningar

Christian B