"Linje 515" - (bildlänk)

Startat av Peter Rost, 21 oktober 2013, 06:27:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost


HJP

****
Kul genomgång.
På 1970-talet körde Hornsberg vissa turer på linje 515. Det gick alltid med Capitol, om jag minns rätt.
Både H23 och H30 har jag kört på den linjen.

HJP

Bussmicke

Trist att bilderna är såå små, det gör att att man tröttnar hur intressant det än är.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Trodde aldrig att H50or hade trafikerat 515 :o
Ball bild med 1a majtåget ;)
I ö rätt tråkig sida.../Ulf

Rolle

Hette inte hållplatsen "Solna station"  Frösundaleden? satt fast på 515   74-75, eller minns jag fel.

Uffe E

Capitolen vid N. Bantorget är en H30.   H50 4725 uppenbarade sig våren -72 i Råsta, först på prov nån dag       för plattkörning på Arlanda. Denna verksamhet upphörde samma år för SL,  LFV övertog med 4 meter breda framhjulsdrivna Neoplanbussar, utformade för detta ändamål.     4725 kom sedan att några månader (minns
ej hur många många) att köras på 515. Dessutom, sommaren -72, gjordes ett gästspel i Märsta. Under tiden
vid Råsta hängde man i en wilsonlåda. Då bussen återlämnades till Hornsberg, återinsattes den ursprungliga
ZF-lådan. Slopades redan -74, för att hamna i Värnamo tror jag mig minnas.                Mvh, UE.

Hasse L

Provbussen 4725 från 1972 tillhörde nog Råsta vid fototillfället?
Tror inte att serietillverkade H50 från 1975- har körts på 515. Däremot var några vagnar utlånade från Hornsberg till Märsta sommaren 1984 (märkligt nog).

/Hasse

Uffe E

Vill tacka Homoglobin, som fick fart på mitt minne. 4725 hamnade ej i Märsta (togs i bruk först -73), utan det blev
enbart 515. Naturligtvis stämmer sommarmånaderna -84 bättre. En kollega och SvOf-medlem bad att bli utlånad
till Märsta vid tillfälle för att få prova på denna vagntyp.          Mvh, UE.

Lars-Håkan_E

Citat från: Uffe E skrivet 21 oktober 2013, 17:26:08 PM
Capitolen vid N. Bantorget är en H30.   H50 4725 uppenbarade sig våren -72 i Råsta, först på prov nån dag       för plattkörning på Arlanda. Denna verksamhet upphörde samma år för SL,  LFV övertog med 4 meter breda framhjulsdrivna Neoplanbussar, utformade för detta ändamål.     4725 kom sedan att några månader (minns
ej hur många många) att köras på 515. Dessutom, sommaren -72, gjordes ett gästspel i Märsta. Under tiden
vid Råsta hängde man i en wilsonlåda. Då bussen återlämnades till Hornsberg, återinsattes den ursprungliga
ZF-lådan. Slopades redan -74, för att hamna i Värnamo tror jag mig minnas.                Mvh, UE.

Nä, den hamnade i Västervik som Kraftbuss 15

Peter Rost

Kan H45:an (4596) Ikarus tillhört Råsta? Dessa var annars hemmahörande i Roslagen/Norrtälje.

/Peter

Lars-Håkan_E

Citat från: Peter Rost skrivet 21 oktober 2013, 20:51:37 PM
Kan H45:an (4596) Ikarus tillhört Råsta? Dessa var annars hemmahörande i Roslagen/Norrtälje.

/Peter

Användes inte några i personalbusstrafiken till Arlanda eller minns jag fel?

Uffe E

4595 - 4597 kom till Råsta som nya för att köra SAS personalturer: Ogillades av resenärerna för usel komfort;
sätena med höga ryggstöd (nästan upprätta) skälldes för att vara kyrkbänkar.              Mvh, UE.

Peter Rost

515 hade rätt många avgångar, av bilderna att döma - innan Järvabanan invigdes 1975. H43:an 4565 skrotades ju efter brand. Var det 1973, eller 1974?

/Peter

Uffe E

4565 förstördes vid brand under tomkörning mot Råsta på motorvägen i trakten av Helenelund och slopades -74.
Återigen försvann ett inlägg rörande Råstas Capitoler, jag försöker igen, även om det tar sin tid. Ca -71 fick vi
tiotalet H30, som relativt snart övertogs av Lidingö. I utbyte kom fyra H24-or samt ett antal smala H23-or, som passade bra på de Sollentunalinjer, som hade en del "passager", såsom 523, 527 och 528.            Mvh, UE.

Peter Rost

Citat från: Uffe E skrivet 21 oktober 2013, 22:49:18 PM
4565 förstördes vid brand under tomkörning mot Råsta på motorvägen i trakten av Helenelund och slopades -74.
Återigen försvann ett inlägg rörande Råstas Capitoler, jag försöker igen, även om det tar sin tid. Ca -71 fick vi
tiotalet H30, som relativt snart övertogs av Lidingö. I utbyte kom fyra H24-or samt ett antal smala H23-or, som passade bra på de Sollentunalinjer, som hade en del "passager", såsom 523, 527 och 528.            Mvh, UE.

Det var rätt många Capitol placerade i Råsta åren 1971-73, enligt mina papper.
Följande:

H23: 5416, 5418-21, 5423-28, 5430, 5433-39, samt 5441.
H24: 5463, 5466, 5469, samt 5485.

Hoppas att det skall stämma detta. ;)

/Peter